کد خبر: ۱۷۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 18
شش روز از زلزله 7.3 ریشتری استان‌های غربی کشور می‌گذرد. زلزله‌ای بی‌سابقه که حتی ستاد مدیریت بحران را هم شوکه کرد
شفاآنلاین>اجتماعی> هموطنان با ارائه کمترین مدارک می توانند وام دریافت کنند/ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بر اساس تفاهم نامه با بنیاد مسکن احداث اسکان موقت را انجام می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، شش روز از زلزله 7.3 ریشتری استان‌های غربی کشور می‌گذرد. زلزله‌ای بی‌سابقه که حتی ستاد مدیریت بحران را هم شوکه کرد. در ساعت‌های اولیه این اتفاق تلخ، نهادهای مختلفی برای کمک به مناطق زلزله زده اعزام شدند اما هنوز آن منطقه به شرایط عادی بازنگشته است و همچنان حمایت‌های دولتی و مردمی را می‌طلبد. در این مدت وزارتخانه‌ها برای آنکه گوشه‌ای از رنج‌های زلزله‌زدگان را کم کنند مصوباتی را ابلاغ کردند.

وزارت اقتصاد از خبر توقف پرداخت مالیات، افزایش(Increase) سقف وام‌ها اطلاع‌رسانی کرد، وزارت نفت برای تأمین سوخت آستین بالا زد، وزارت جهادکشاورزی برای حل مشکلات دام و طیور اکیپ‌های ویژه فرستاد، وزارت نیرو آب و برق را تأمین کرد، استمهال بدهی مسکن مهری‌ها و حمایت مالی بنیاد مسکن و بیمه‌ها از دیگر اتفاقاتی بود که این چند روز رقم خورد. سایر سازمان‌ها هم به کمک آمدند تا بخشی از مشکلات را رفع کنند. در این گزارش به اهم کارهای انجام شده و اتفاق‌هایی که رخ داده است اشاره‌ای کوتاه داریم.

ثبت نام برای دریافت وام از امروز
محمدرضا حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اظهار کرد: وام های 5 تا 10 میلیون تومانی و همینطور انواع مختلفی از تسهیلات قرض الحسنه را برای زلزله زدگان مناطق غرب کشور در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه همکاران شبکه بانکی به طور کامل در شعب مختلف بانک ها در مناطق زلزله زده حاضر خواهند بود، اعلام کرد: افراد می توانند از امروز( شنبه، 27 آبان ماه) برای تشکیل پرونده دریافت تسهیلات(Facility) به بانک های مختلف مراجعه کنند. این مقام مسوول با ابراز همدردی با زلزله زدگان تاکید کرد: این هموطنان هیچگونه نگرانی از بابت تعمیرات خانه های خود که بر اثر زلزله اخیر آسیب دیده اند، نداشته باشند. رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی تاکید کرد: این افراد می‌توانند با کمترین مدارک لازم، برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کنند.

احداث اسکان موقت به قرارگاه سازندگی سپاه واگذار شد
تفاهم نامه همکاری بنیادمسکن انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه روز جمعه به امضای علیرضا تابش و سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی رسید.

تسریع در عملیات تخریب و آواربرداری واحدهای آسیب دیده، تامین مصالح، کمک به حمل مصالح و همکاری در تامین اسکان و سرپناه موقت از اقداماتی است که از سوی بنیاد مسکن به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه در قالب این تفاهم نامه سپرده شده است.

در این تفاهم نامه مقرر شده است پس از تشکیل پرونده از سوی بنیاد مسکن، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) سپاه از طریق تامین ماشین آلات سنگین مورد نیاز، تامین نیروی انسانی متخصص، کمک به مردم جهت جمع آوری اسباب و اثاثیه و بازیافت تفکیک مصالح، احداث اسکان موقت را انجام دهد.

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، با اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای احداث همزمان اسکان موقت و اسکان دائم خانواده های زلزله زده گفت: به فضل الهی از هفته آینده کار احداث اسکان موقت روستاییان را آغاز خواهیم کرد.

آمادگی برای واگذاری پول و مصالح
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن از آمادگی برای واگذاری پول و مصالح ساختمانی به بازماندگان زلزله خبر داد. عزیزالله مهدیان گفت: گروه های اعزامی بنیاد مسکن از شش استان معین در مناطق زلزله‌زده مستقر شده اند و آواربرداری را آغاز کرده‌اند.

وی افزود : هیأت دولت به سرعت تأمین اعتبار کرده است و به‌ راحتی برای هر خانواده‌ای که آماده باشد پول و مصالح ساختمانی تامین می شود.مهدیان گفت : کارشناسی واحدهایی که در زلزله آسیب دیده و تشکیل پرونده تسهیلات اغاز شده است.

سوخت‌رسانی به روال عادی بازگشت
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با وقوع زمین‌لرزه در استان‌های غربی کشور چهار جایگاه سوخت در استان کرمانشاه دچار آسیب شد که تاکنون از این چهار جایگاه سه جایگاه به مدار آمده و سوخت‌رسانی در استان کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب به‌روال عادی بازگشته است. پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه روزانه ۵۰ تن گاز مایع درون کپسول به مردم زلزله زده توزیع شده است. همچنین ۶هزار پیک نیک دو و نیم و پنج کیلویی در اختیار مردم گذاشته شده است.

توقف پیگیری مالیات، فعال‌سازی بانک‌ها و افزایش سقف وام
الزام فعال‌سازی حداقل یک شعبه از هر بانک دولتی در شهرهای آسیب دیده، تسریع در پرداخت بیمه خسارت دیدگان و افزایش سقف پرداخت در محل و اقدامات ویژه سازمان مالیاتی در توقف هر گونه پیگیری وصول مالیات از مؤدیان آسیب دیده از اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده است که توسط وزارت اقتصادی و دارایی انجام شد.

مهدی قدمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد که به کرمانشاه رفته بود گفت: بانک‌های دولتی و نیمه دولتی از همان ساعات اولیه اقدام به ارسال دستگاه‌های خودپرداز سیار کرده‌اند و از صبح روز حادثه نیز در شهرهای آسیب دیده برخی شعبه‌های ویژه به مردم خدمات داده‌اند تا روند به حالت عادی برگردد.

استمهال بدهی مالکان زلزله زده
خبر دیگری که دولت برای زلزله زدگان داشت استمهال ۲ساله بدهی مالکان زلزله زده مسکن مهر بود.

بانک مسکن عنوان کرده است این بانک به‌منظور مساعدت با زلزله زدگان واحدهای مسکونی آسیب دیده و تخریب شده مسکن مهر در استان کرمانشاه به‌مدت 2 سال بدهی آنهار ا استمهال می‌کند. همچنین دستور توقف پیگیری وصول مطالبات کلیه تسهیلات گیرندگان تا بازگشت به‌حالت عادی صادر شد.

گاز بیشتر مناطق وصل شد
سعید مؤمنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به امنیت شبکه گازرسانی کشور، گفت: با وجود آنکه زلزله از شدت بالایی برخوردار بود؛ اما خوشبختانه شبکه گازرسانی هیچ آسیبی ندیده است و گاز اکثر مناطق وصل شده است.

وی با بیان این‎که میزان خسارت در سرپل‎ذهاب نسبت به سایر شهرها بیشتر بود، ادامه داد: در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی گاز وصل شده است، مگر منازلی که میزان تخریب زیاد بوده و علمک گاز آسیب دیده است؛ اما در سرپل‎ذهاب به‌دلیل بالا بودن میزان تخریب عملیات نشت‌یابی و تعمیر علمک‌ها همچنان ادامه دارد. امیدواریم تا امروز (شنبه) کار گازرسانی به همه روستاها به اتمام برسد.

تکمیل عملیات برق رسانی
رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: در مناطق زلزله زده حدود ۲۰ روستای بدون برق هم باقی مانده بودند که تا ظهر پنجشنبه برق آنها وصل شد.وزارت نیرو در مرحله اول برق‌رسانی به مراکز حساس و حیاتی مثل بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، چاه‌های آب و روشنایی معابر اقدام کرد و از روز سه‌شنبه برق‌رسانی به مشترکان شروع شد. وی افزود: از ۴۷۳ روستای صدمه دیده ۲۶۰ روستا در روز اول برق‌رسانی شد و ۲۱۳ روستا با اولویت روستاهایی که مشکل آب داشتند برق‌رسانی صورت گرفت. آب‌رسانی در مناطق زلزله زده منوط به وصل برق است که در حال حاضر باید گفت در ۱۳ شهر با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از نظر آب‌رسانی به  وضعیت پایدار رسیده‌ایم. خطوط اصلی آب در این شهرها در روز چهارشنبه تعمیر شده و از روز پنجشنبه بازسازی خطوط فرعی و انشعابات شروع شده است.

۱۵ هزار واحد مسکن در زلزله اخیر تخریب شده است
از سویی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: 15 هزار واحد مسکن در زلزله کرمانشاه تخریب شده که برنامه‌ریزی‌ها برای مرمت پروژه‌های آسیب دیده بویژه در بخش مسکن مهر در دستور کار است. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه ۵۷۶ و ۲۰۰ واحدی مسکن مهر دارد که پروژه ۲۰۰ واحدی حداقل آسیب را دیده ولی اسکلت پروژه ۵۷۶ واحدی سالم است اما قابل استفاده نیست و عمده هموطنان بیرون از خانه‌ها به سر می‌برند و باید به فکر ساکنان این ۵۷۶ واحد باشیم.

تخریب ۷۰ درصد کارخانه‌های سر پل ذهاب در اثر زلزله
عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران هم درباره مشکلاتی که برای مناطق زلزله زده ایجاد شده است ،گفت: در سر پل ذهاب بیش از 90 واحد صنعتی وجود داشت که فقط ١٧ کارخانه فعال بودند.در زلزله این منطقه بیش از 70 درصد کارخانه‌ها خراب شده است. براساس بررسی‌های انجام شده در اسلام آباد غرب واحدهای صنعتی با مشکل چندانی روبه رو نشده‌اند فقط دیوار تعدادی از واحدها تخریب شده است.

انجام بیش از 500 پرواز فوق‌العاده
رضا جعفر‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از انجام بیش از 500 پرواز فوق‌العاده به مناطق زلزله زده غرب کشور، انتقال 278 نفر مصدوم و 878 تن بار از روز دوشنبه تا ظهر جمعه خبرداد.

به گفته این مقام مسئول، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعزام یک فروند هواپیمای cargo 747 با ظرفیت حمل یکصد تن بار و همچنین شرکت هواپیمایی «پویا» با اعزام 2 فروند آمبولانس هوایی با ظرفیت یکصد تخت و 60 نفر همراه، اعزام بالگرد و انجام پروازهای فوق‌العاده شرکت‌های هواپیمایی بخشی از عملیات امداد‌رسانی را برعهده گرفتند.

ارائه خدمات سایپا به زلزله زدگان
رضا تقی‌زاده سرپرست سایپایدک گفت: ۸ نمایندگی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان به‌طور ویژه برای ارائه خدمات امدادی مشخص شده‌اند و ۱۶ دستگاه وانت امدادی و ۳ دستگاه خودروبر و مایحتاج روزانه حادثه دیدگان به همراه نیروی متخصص به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: خودروهای آسیب دیده بر اثر زلزله بدون وقت قبلی و با فوریت پذیرش می‌شوند ضمن اینکه قطعات یدکی مورد نیاز به صورت فوری برای نمایندگی‌های این استانها ارسال می‌شود. همچنین بر اساس دستور مدیرعامل محترم گروه سایپا، تمامی نمایندگی‌های گروه سایپا در استان کرمانشاه و استان‌های همجوار موظف به ارائه خدمات در خصوص اسکان آسیب دیدگان ناشی از این حادثه شده‌اند.

نیم نگاه
بانک مسکن عنوان کرده است این بانک به‌منظور مساعدت با زلزله زدگان واحدهای مسکونی آسیب دیده و تخریب شده مسکن مهر در استان کرمانشاه به‌مدت 2 سال بدهی آنهار ا استمهال می‌کند

وزیر نیرو: 20 روستا بدون برق بودند که تا ظهر پنجشنبه برق رسانی شدند.
برچسب ها: افزایش ، تسهیلات ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: