کد خبر: ۱۷۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 06
از نظر سازمان هر اقدامی که موجب شود مصرف دارو منطقی شود اقدام درستی است. یکی از مواردی که نشان‌دهنده افزایش مصرف دارو در کشور می‌شود ارزانی بیش‌ازحد دارو و یا به قولی مفت بودن دارو است.
شفا آنلاین:غلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو است. شاید یکی از مهم‌ترین خصوصیات او برای کسانی که سال‌هاست از نزدیک با وی آشنا هستند، صفت استادی و معلمی وی باشد.

به گزارش شفا آنلاین: او که سال‌ها ریاست و معاونت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بر عهده داشته است، از پاسخ به هیچ سوالی نمی‌گذرد. به‌گونه‌ای که وقتی تعدادی از دانشجویان  سوالات مختلفی از وی پرسیدند با روی گشاده و همانند یک استاد راهنما به تک‌تک سوالات و نظرات گوش داد و با سعه‌صدر به آنها پاسخ داد.

حاصل گفت‌وگوی صمیمانه  که در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات انجام شد، می‌تواند بخشی از مسیر احتمالی آینده سازمان غذا و دارو در دولت دوازدهم را ترسیم کند.
این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
 طبق تصمیم شورای عالی بیمه قرار است داروهای OTC از پوشش بیمه‌ای <Insurance coverage>خارج شوند، آیا این اقدام تبعاتی نخواهد داشت و موضع سازمان غذا و دارو در این خصوص چیست؟
این تصمیم در آخرین جلسه شورای عالی بیمه‌ گرفته شده است. از نظر سازمان غذا و دارو و صنایع دارویی آنچه مهم است مصرف درست و منطقی دارو است. اینکه از چه مکانیسمی دارو مصرف می‌شود. از نظر سازمان هر اقدامی که موجب شود مصرف دارو منطقی شود اقدام درستی است. یکی از مواردی که نشان‌دهنده افزایش مصرف دارو در کشور می‌شود ارزانی بیش‌ازحد دارو و یا به قولی مفت بودن دارو است. ازاین‌رو پوشش بیمه بخشی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و کمک می‌کند به مجانی شدن دارو.
از نظر ما این اقدام یک تصمیم درستی است زیرا هر تصمیمی که موجب منطقی شدن مصرف دارو شود برای سلامتی بیمار هم مهم است. همان‌طور که کمبود دارو معضلی است برای سلامتی، زیادی آن نیز معضل است. در حال حاضر داروهای زیادی در منازل جمع شده‌اند و بسیاری از افراد به دیگران توصیه می‌کنند تا دارو مصرف کنند بدون اینکه به آن دارو نیاز داشته باشند و یا به تاریخ‌مصرف و موارد دیگر توجه کنند. و این برای سلامتی افراد خطرناک است. و این نظر سازمان است.
از نظر اینکه داروهای OTC باید پوشش بیمه‌ای داشته باشند یا نه،‌ باید تجربه دنیا را در این زمینه مشاهده کنیم. تجربه جهانی این را می‌گوید که در دنیا این نوع داروها پوشش بیمه ندارند. بنابراین بیمه‌های پایه باید داروهایی را پوشش دهند که داروهای اساسی تلقی شوند درحالی‌که داروهای OTC جزو داروهای اساسی محسوب نمی‌شوند.
بنابراین این تصمیم یک اقدام منطقی است که سازمان‌های بیمه گرفته‌اند و ما از این تصمیم حمایت می‌کنیم مشروط بر اینکه هزینه‌ای که سازمان‌های بیمه‌گر از این محل ذخیره می‌کنند برای داروهای اساسی هزینه شود. مانند داروهای سرطانی و داروهای خاص که مردم توان پرداخت هزینه آن را ندارند. وقتی داروهای غیراساسی ارزان هستند و مردم توان تهیه آن را دارند و موجب فقر مردم نمی‌شوند باید از پوشش بیمه خارج شوند.
آیا این تصمیم موجب افزایش هزینه‌های درمانی بیماران به‌ویژه در بخش سرپایی نخواهد شد؟
به نظر این اقدام موجب افزایش نخواهد شد زیرا تا امروز بخشی از هزینه دارو را بیمه پرداخت می‌کرد و بخشی را مردم ولی بر اساس طرح داده شده هزینه داروهای غیراساسی را مردم خود باید بپردازند. در عوض این هزینه‌ها سمت داروهای اساسی خواهد رفت و ما شاهد کاهش هزینه‌ها در بخش داروهای اساسی خواهیم بود.
با توجه به اینکه اکثر هزینه‌های سلامت در حوزه سرپایی صرف می‌شود، آیا این اقدام موجب نارضایتی عمومی نمی شود؟
البته نگاه در این حوزه دو نوع است، یک نگاه، نگاه اقتصادی است که می‌گوید این اقدام موجب کاهش و یا افزایش هزینه‌ها خواهد شد و نگاه دیگر این است که این تصمیم موجب نارضایتی عمومی خواهد شد یا خیر؛ در بحث اقتصادی اتفاق جدیدی نخواهد افتاد زیرا این صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سمت بخش‌هایی خواهد رفت که بیشترین هزینه‌ها از سوی مردم در آن بخش اتفاق می‌افتد. در بخش نارضایتی عمومی و اینکه موجب نارضایتی می‌شود یا نمی‌شود هم باید گفت که هر محدودیتی به نوعی نارضایتی‌هایی را در پی خواهد داشت.
موضع سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه نظام دارویی کشور باید برند باشد یا ژنریک چیست؟
اصل نظام دارویی کشور ژنریک بوده و این نظام درستی است زیرا این روش در بسیاری از مواقع مانند دوران دفاع مقدس به کشور خدمت کرده است. البته سیاستی در طول چند سال گذشته در کشور تحت عنوان برند سازی مطرح شده است به این مفهوم که اگر کارخانه‌ای هزینه‌ای صرف افزایش کیفیت داروهای تولیدی خود کرد، بتواند قیمتی بالاتر از سایر محصولات دریافت کند. بنابراین برای اینکه بتواند قیمت بالاتری را دریافت کند باید عنوان برند داشته باشد و دیگر نمی‌توان عنوان ژنریک به آن داد. این اقدام مزایای دارد که یکی از این مزایا این است که تولیدکنندگان بیشتر به فکر افزایش کیفیت محصولات خود خواهند بود. اما در قبال این اقدام افزایش هزینه‌ای هم به بیمه‌ها و هم به مردم تحمیل خواهد شد. بنابراین اگر این افزایش هزینه باعث شود که افزایش کیفیت را برای همیشه داشته باشیم؛ این به نفع تولید داخل خواهد بود ولی قیمتی که برند دریافت می‌کند باید به نسبت هزینه کردی باشد که داشته است و نباید از این مقدار بیشتر دریافت کند. لذا این اقدام باید موجب شود تا صنایع تلاش نمایند در جهت افزایش کیفیت محصولات تولید داخل حرکت کنند.
دلیل تفاوت عددی آمارنامه‌های دارویی و اختلاف بین آمار وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌های متولی چیست؟
مبنای تولید آمارنامه‌ها در کشور شرکت‌های پخش دارو هستند که مسئولیت توزیع دارو در کشور را بر عهده دارند. این مبنا یک مبنای ثابتی است ولی اینکه این یک روش درستی است یا غلط جای بحث دارد. در طول 20 سال گذشته همه ساله شرکت‌های پخش آمار خود را به وزارت بهداشت ارائه می‌دادند. ولی متاسفانه یک اختلالی در سال گذشته پیش آمده و آن این بود که در وارد کردن عدد و رقم‌های اعلامی یک اشتباه سهوی رخ داده است. این مشکل تایپی بوده و یک صفر کم‌وزیاد شده است که در نتیجه آن تعداد بعضی از اقلام دارویی کم‌وزیاد شده بود. بنابراین این مسئله باعث شده است که حواشی زیادی به وجود آید؛ هیچ مرجعی به‌جز مراکز پخش حق اعلام آمارنامه را ندارد درحالی‌که یک اشتباه تایپی باعث شده است تا کل نظام دارویی کشور زیر سوال برود.
سیستمی در حال طراحی است که بر اساس آن آمار تولید دارو از محل تولید تا شرکت پخش و فروشنده در یک محل جمع خواهد شد تا بتوانیم آمار دقیق‌تری به دست آوریم؛ البته این طرح در سال آینده قابل اجرا خواهد بود. بنابراین این درست نیست که یک اشتباه سهوی موجب شود تا کل نظام دارویی زیر سوال برده شود.
گفته می‌شود که توقف در اعلام آمارنامه دارویی در چند سال اخیر موجب شده تا ارقام اعلامی نادرست باشد، آیا این اشکال را وارد می‌دانید؟
ما باید سیستمی داشته باشیم تا به‌موقع آمارها را اعلام کنیم. البته اشکالات باید برطرف شود و نباید آمارها برای آخر سال بماند. بلکه هر ماه ما باید آمار داشته باشیم که اگر مصرف دارویی نسبت به سال پیش بیشتر یا کمتر شده است متوجه شویم. در این صورت متوجه می‌شویم که آمار بیماری‌ها بالا رفته یا دارو قاچاق شده است. بنابراین نباید این اجازه را بدهیم که کار به پایان سال و اعتراض کشیده شود.
در مورد اتفاق اخیر در خصوص آمارنامه با یقین اعلام می‌کنیم که این یک اشتباه تایپی بوده و غرضی در کار نبوده است. به فرض مثال شما به یک سوپرمارکت می‌روید؛ متوجه می‌شوید که قیمت همه کالاها افزایش 10 درصدی داشته، این یک امر عادی است ولی اگر قیمت برخی از کالاها خیلی افزایش پیداکرده باشد متوجه اشتباه می‌شویم. البته سازمان غذا و دارو باید صادقانه می‌پذیرفت که اشتباه تایپی صورت گرفته و باید عدد و رقم‌ها را اصلاح و اعلام می‌کرد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: