کد خبر: ۱۷۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 29
نخستین تجربه لمس، اثرات ماندگاری بر نحوه پاسخ دادن به لمس توسط نوزادان در خانه دارد.
شفا آنلاین:  نخستین تجربه لمس، اثرات ماندگاری بر نحوه پاسخ دادن به لمس توسط نوزادان در خانه دارد.
به گزارش شفا آنلاین:نوزادان نارس <Premature babies>دارای میزان بالایی از تاخیر و اختلالات نوروپاتولوژی هستند و کمتر احتمال دارد که پاسخ مغزی معمول به لمس‌های ملایم داشته باشند. با این حال، هنگامی که هنوز در بیمارستان هستند، وقتی مورد نوازش قرار می‌گیرند، پاسخ مغزی آنها زمانی که به خانه بر می‌گردند بیشتر شبیه نوزادان کامل خواهد بود.

پژوهش حاضر این موضوع را بررسی می‌کند که مشکلات اولیه در درک و دریافت احساس لمس می‌تواند به بروز مشکلات حرکتی، یادگیری زبان و مهارت‌های شناختی در زندگی منجر شود. این پژوهش اهمیت پاسخ به لمس را مطالعه می‌کند، زیرا لمس یکی از اولین حس‌هایی است که به طور فعال در نوزاد انسان رشد می‌کند.

در این پژوهش پاسخ‌های مغزی 125 کودک مبتلا به نارسایی مزمن با نوزادان کامل با استفاده از یک شبکه نرم‌افزاری EEG اندازه‌گیری شد. روش مطالعه شامل نوازش نوزادان توسط درمانگران و والدین بود. این لمس شامل تماس پوست با پوست هنگام شیر دادن توسط مادر و ماساژ توسط درمانگران بود.
یافته‌ها نشان داد مغز نوزادان نارسی که در بیمارستان مورد لمس قرار می‌گیرند، پس از ترخیص از بیمارستان و در خانه بیشتر به لمس پاسخ می‌دهند، به همان اندازه که کودکان کامل به لمس پاسخ می‌دهند.
چرا نوزادان، به ویژه نوزادان نارس، نیاز به لمس دارند؟
همه نوزادان برای برقراری و ایجاد ارتباطات ضروری در مغز خود نیاز به حمایت دارند. برای نوزادان نارس، لمس به ویژه بسیار مهم است، زیرا آنها ماه‌ها در داخل رحم مادر، بازخوردهای لمسی ثابت و یکسانی دریافت می‌کردند، ادامه یافتن این بازخوردهای لمسی ضروری است. در برخی موارد و تحت شرایطی، سیستم‌های حسی ممکن است به طور دائم تحت تاثیر قرار گیرد. البته ما نمی‌دانیم که آیا این به‌خاطر لمس است یا نه، اما اطمینان داریم که تاثیر محرومیت از لمس در نوزادان نارس انکارناپذیر خواهد بود.
لمس یک شاخص ساختاری حیاتی در یادگیری نوزاد است. لمس کمک می‌کند تا نوزادان یاد بگیرند که چگونه حرکت کنند، جهان اطرافشان را کشف کنند و چگونه ارتباط برقرار کنند. لمس، به یادگیری همه این مهارت‌ها حتی قبل از رسش کامل برای انجام آنها کمک می‌کند.
مزیتتغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست
به طور کلی، نوزادان برای برقراری یک پیوند عاطفی، نیاز به فرصت‌های بیشتری از سوی والدین خود دارند تا به لمس آنها پاسخ دهند. تغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست، هم برای مادر و هم نوزاد مزایای روانی و بهداشتی دارد تا هر دو از این موهبت بهره‌مند شوند.سپید

کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: