کد خبر: ۳۴۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024May 23
نظام سلامت کشور در زمان ریاست شهید راه خدمت، آیت‌ا... رئیسی شاهد تحولات مهمی بوده و می‌توان این دولت مردمی را جزو دولت‌های موفق در این حوزه دانست. دولتی که در همان ابتدای مسیر با یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های جهانی نظام بهداشت و درمان یعنی شیوع کرونا مواجه بود.
شفا آنلاین:سلامت>کسی که با شعار ایران قوی و حمایت از محرومان و در اوج بحران این ویروس، سکان مدیریت کشور را بر عهده گرفت. شرایطی که سبب شد تا موضوع بهداشت و درمان از همان روزهای نخست به دغدغه اصلی ابراهیم رئیسی و کابینه‌‌اش تبدیل شود. 
 به گزارش شفا آنلاین به قطع می‌توان‌دوره ریاست‌خادم‌ملت‌رایکی‌ازپردستاوردترین دوره‌ها درحوزه سلامت طی سال‌های اخیردانست.مهارکرونا، محرومیت‌‌زدایی ازسلامت،کاهش هزینه‌های درمانی،هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار ومرزی، ارزان‌کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات‌پزشکی و توجه به معیشت و حقوق کارکنان نظام سلامت موضوعات مهمی بود که از ابتدای آغازبه کار دولت سیزدهم مورد تاکید آیت‌ا... رئیسی، رئیس‌جمهور قرارگرفت. موضوعاتی که در دولت سیزدهم با جدیت هرچه‌تمام‌تر دنبال شد و تنها شعارها و وعده‌های انتخاباتی نبود. شهید رئیسی درهمین مدت کوتاه توانست به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند.اکنون با نگاهی به پروژه‌های حوزه سلامت و سرعت اجرای آن، ثمره بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های سلامت کشور، بر جان جامعه به‌ویژه جان دردمند بیماران نشسته است.
   
بیمه رایگان برای اقشار کم‌درآمد
هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها و تهیه دارو، باعث شده بود که جمعیت زیادی از قشر کم‌درآمد و محروم جامعه، قید درمان را بزنند و با بیماری و درد خود کنار بیایند. موضوعی که به یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید تبدیل شده بود و به لزوم دسترسی عادلانه و ارزان‌قیمت به خدمات باکیفیت پزشکی تاکید بسیاری داشت. به‌همین‌دلیل موضوع بیمه رایگان افراد کم‌درآمد جامعه در دستورکار دولت قرار گرفت. ابتدا سه دهک اول جامعه به‌صورت رایگان بیمه شدند و پس از آن نیز براساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، دهک‌های چهارم و پنجم درآمدی به مجموع بیمه‌‌شدگان رایگان این سازمان اضافه و از خدمات سازمان بیمه سلامت بهره‌مند می‌شدند. طبق آمار، نزدیک به ۴۵میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند و بهره‌مندی ۳۲میلیون ایرانی از این بیمه به‌صورت رایگان از مهم‌ترین تحولاتی است که در دولت سیزدهم محقق شد و طبق برنامه هفتم توسعه درمان پنج دهک جامعه آسان‌تر شد.
   
پایان خوش برای یک قانون ۱۵ساله
سال گذشته بود که رئیس‌جمهور شهید همزمان با روز پرستار با حضور در جمع پرستاران، آنها را فرشتگان خدمت به مردم نامید و از تلاش‌های آنهادرایام همه‌‌گیری کرونا تقدیرکرد.اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری پس‌از۱۵سال تاخیر با تأکید رئیس‌جمهوروتصویب درهیات‌دولت آغازشدوبخشی از زحمات پرستارانی که درمهار این بیماری به ثمرنشسته بود،با به‌پایان‌رساندن انتظار ۱۵ساله در اجرای قانون، پاسخ داده شد. افزایش بسته‌های خدمتی پرستاران، افزایش واحدهای آموزشی و پیگیری بیماران، استخدام بیش از۱۰هزارنفر ازپرستاران شاغل در ایام کرونا و تبدیل وضعیت ۱۸هزار پرستار نیز از اقداماتی بود که از توجه ویژه دولت به وضعیت پرستاران حکایت داشت.
   
درمان رایگان زیر ۷ساله‌ها
حذف پول از درمان کودکان زیرهفت سال، جدیدترین اقدام دولت رئیس‌جمهور شهید در جهت دسترسی به خدمات پزشکی و به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه است. خبر خوبی که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، توسط دولت اعلام و اجرایی شد و اکنون مراکز درمانی موظف به اجرای آن هستند. براساس این طرح تمامی هزینه‌های درمان سرپایی و بستری این کودکان رایگان و بر عهده دولت است.این اقدام گام بلندی برای حمایت از آینده‌سازان کشور و خانواده‌های آنان است. از طرفی این اقدام در راستای اجرای قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت و با استناد به بند (الف) ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور صورت گرفت وطبق آن همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیرهفت سال،به استثنای داروهای سرپایی درمراکز دولتی دانشگاهی رایگان شد.آیت‌ا... رئیسی مردمیدان خدمت بود، مرد خستگی‌ناپذیری که خدا او را انتخاب کرد. رئیس‌جمهوری که مسیر عدالت در سلامت را ریل‌گذاری کرد و درمسیر خدمت به فیض شهادت نایل شد، اما امید می‌رود که این مسیر ایجادشده و خط خدمت وی در آینده نیز ادامه و تداوم پیدا کند.

اقدامات دولت رئیس‌جمهور شهید در حوزه سلامت
کاشت رایگان ۲۰۰۰ حلزون شنوایی
برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع
بیمه درمان ناباروری
افتتاح ۲ کلان‌بیمارستان هزار تختخوابی
اجرای طرح دارویار
ابلاغ سند ملی بیماری‌های نادر
درمان رایگان زوجین نابارور
حمایت از تولید واردات واکسن کرونا
تشکیل صندوق بیماری‌های خاص
تقویت دیپلماسی سلامت
حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه
طرح یسنا (حمایت از مادران باردار و دارای فرزندان شیرده)
توزیع ۲۸۰۰ پزشک متخصص با تمرکز بر مناطق محروم
افتتاح و بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی
اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک/جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: