کد خبر: ۱۷۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
: طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم های بالای ۱۷ سال استعمال دخانیات دارند.
شفا آنلاین: مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور و حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ۲۷ مهرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع قلیان سراها پرداختند.

به گزارش شفا آنلاین:محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات <smoking>ایران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر مصرف قلیان در داخل کشور افزایش یافته است،گفت: زنگ خطری در کشور به صدا درآمده و آن گسترش مصرف قلیان در میان جوانان است.

وی گفت: طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم های بالای ۱۷ سال استعمال دخانیات دارند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: طی مطالعات به عمل آمده استعمال قلیان در دختران در برخی از مراکز به ۳۵ درصد و در میان پسران تا ۴۲ درصد رسیده است و این آمار مربوط به سنین دبیرستان و دانشگاهی است.

مسجدی با اشاره به اینکه جمع آوری قلیان قسمتی از قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: قهوه خانه مجوز دار جدید که مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم.

وی با بیان اینکه در مورد قلیان سنت شکنی عجيبی در حال رخ دادن است گفت: ۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند.

همایون هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با طرح ضربتی به شدت مخالف هستم ، چرا طرح ضربتی برای ایجاد اشتغال ایجاد نمی‌شود؟ اظهار داشت: در نظامات اجتماعی چیزی به نام طرح ضربتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با استعمال قلیان طرح ضربتی جواب نمی‌دهد، باید طرح های فرهنگی را جایگزین کرد افزود: طرح ضربتی عینا خیانت به مملکت است.

محمد جواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات لازم‌الاجرا است و باید در کل کشور اجرا شود اظهار داشت: وزارت بهداشت به شدت به دنبال اجرای قانون است اما وزارت کشور به جهت مسائل مختلف مخالف اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است.

در ادامه  دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه عرضه قلیان مغایر انضباط اجتماعی است،گفت : ما برای مواردی که با سلامت مردم بازی می کند وظیفه داریم مقابله کنیم. اگر جوانان بیکارند و تفریح ندارند باید این موارد پیش بینی شود اما نباید تشویق به صرف قلیان کنیم. ما باید برای سلامتی جوانان عزیزمان تلاش کنیم و همه باید پایبند قانون باشیم.

وی با اشاره به ۴ ایین نامه اجرایی برای مقابله با قلیان ها ؛ افزود: تریاک هم یک ماده دارویی است ؛ اما آیا باید ما تریاک مصرف کنیم. تنباکو بسیار خطرناک و خلاف است‌.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات تاکید کرد : ۴۰ مرکز قانونی عرضه قلیان وجود دارد.

در ادامه این برنامه هاشمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برای اجرای یک قانون مقدماتی نیاز است تاکید کرد : همه قوانینی که وضع شده باید پیش زمینه اش هم فراهم شود.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان اساسا خلاف است، گفت : من با این موضوع مخالفم و مصرف قلیان مضر است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت : ما مردمی هستیم که آزموده هستیم و طرح ضربتی هیچ توجیهی ندارد و تار و پودش از اول در رفته است.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور گفت : توزیع قلیان از نظر بهداشت اشتباه است و وزارت بهداشت به این موضوع انتقاد دارد. وزارت بهداشت و نیروی انتظامی جهت اجرای این قانون مدعی است.

وی افزود: ما بحثمان این است که سخنان آقای هاشمی باید در کمیسیون ها مطرح شود.

در ادامه برنامه حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت : ما قانون داریم و قانون لازم الاجراست. تحریک افراد به استعمال دخانیات درست نیست و با نام بیکاری مردم را به مصرف قلیان تشویق نکنید.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در ۱۱ سال اخیر یک پروانه توزیع دخانیات صادر نکرده است، گفت : برخی قهوه خانه ها حتی عرضه قلیان مشکل دارد و گاهی در تنباکوها امفتامین و شیشه و مواد مخدر می ریزند.

حریرچی درباره ساز و کار نظارت بر قلیان ها گفت : اصناف باید نظارت کنند. فاجعه است که جوانان ما به سمت قلیان کشیده شوند و البته موضوع اشتغال جواانان نیز باید حل شود.

نادری ابیانه مشاور اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی گفت : گیاهان تدخینی یک خانواده بزرگ از گیاهان است. قلیان یک ابزار بوخور سنتی است و ارتباطی به دخانیات ندارد.

برچسب ها: آمفاتین ، شیشه ، تنباکو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: