کد خبر: ۱۶۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
ورود به ماه محرم و نگرانی ازافزایش قیمت برخی کالاها و مواد غذایی دغدغه هرساله این دوران است
شفاآنلاین>اجتماعی> ورود به ماه محرم و نگرانی ازافزایش قیمت برخی کالاها و مواد غذایی دغدغه هرساله این دوران است. در چنین روزهایی برخی‌ها گرانفروش می‌شوند و گروهی هم ثبات قیمت‌ها را برای خود الزامی می‌دانند.

به گزارش شفاآنلاین، ولی نکته‌ای که پس از نوسان قیمت‌ها مردم را آزرده خاطر می‌کند، کیفیت پایین محصولات عرضه شده است. مرغ و گوشت، حبوبات، برنج و...کیفیت لازم را ندارند و برخی از فروشگاه‌ها و مغازه داران با فروش‌های ویژه می‌خواهند این نوع کالاها را به صاحبان تکیه‌ها بفروشند.

حتی در مصارف کمتر نیز چنین معضلی دیده می‌شود. برخی از فروشگاه‌ها که مردم آنها را به ارزان فروشی می‌شناسند از چند روز قبل از شروع ماه محرم بسته‌های ویژه این ماه را چون قند، شکر، برنج (Rice)و روغن  به فروش می‌رسانند اما این بسته‌ها کیفیت لازم را ندارند و تنها به خاطر ارزان‌تر بودن توانسته اند فروشی داشته باشند.

 یکی از خریداران این بسته‌ها که قصد داشت خرید خود را پس دهد می‌گوید: «اگر سه هزار تومان روی این پول گذاشته بودم می‌توانستم کالای بهتری خریداری کنم اما بسته‌هایی که فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند به لحاظ کیفیت سطح بسیار پایینی دارد و این امر به ضرر مصرف‌کنندگان است.» امسال بیش از سال‌های گذشته شاهد تکایا در سطح شهر هستیم.

تکایا که به غیر از توزیع چای و شربت یک وعده غذایی را تقبل کردند. افزایش تیکه‌ها باعث شده درخواست برای کالاهای اساسی چون گوشت(Meat)، برنج و مرغ، ظروف یکبار مصرف وچای افزایش پیدا کند. حال در این میان قیمت‌ها با رشد همراه بوده است.

گرانی ظروف یکبار مصرف
نخستین کالایی که طی این مدت گران شده ظروف یکبار مصرف است. فروشندگان با انصاف سعی کردند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند اما برخی‌ها به رشد قیمت 13 تا 14 درصد قناعت کردند و برخی‌ها پا را فراتر گذاشته و به‌سود 35 درصدی فکر می‌کنند. محمد ساجدی که فروشگاه ظروف یکبار مصرف دارد تفاوت قیمت‌ها را اینگونه ارزیابی می‌کند: «اجناس اکثر فروشگاه‌ها خرید قبل است لذا افزایش قیمت منطقی نیست اما کارخانجات قیمت‌ها را افزایش دادند لذا خریدهای جدید با رشد قیمت همراه است.»

«سید رحیم مقیمی اصل»، رئیس اتحادیه «سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون» هم در این باره گفت: «تمام اجناس یکبار مصرف پیش از ایام سوگواری محرم ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است که علت اصلی این افزایش هم عرضه کم و بیشتر شدن تقاضاست.»

وی افزود: «‌از سوی دیگر گرانی پتروشیمی‌ها باعث افزایش قیمت و گرانی ظروف یکبار مصرف شده است و برای همین هیچ کس نمی‌تواند نرخ بازار را دقیق مشخص کند و قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند. قیمت اجناس یکبار مصرف متفاوت است و حدود ۳۵۰ مدل جنس در این بازار وجود دارد.

ظروف یکبار مصرف یک پرسی در بسته‌های ۳۰۰ تایی دانه‌ای ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود. وقتی تقاضا زیاد می‌شود تخلفات هم معمولاً زیاد می‌شود. برخی تولیدکنندگان غیر مجاز هستند که مردم نباید از آنها خرید کنند.»

برنج گران شد حبوب ثابت ماند
بازاردیگری که تحت‌الشعاع ماه محرم قرار گرفته است برنج است. برنج ایرانی حدود هزار تومانی گران شده است. به‌عنوان مثال برنج طارم از 14هزار تومان به 15هزار تومان رسیده است و البته برخی از برنج‌ها با قیمت کیلویی 17هزار تومان هم یافت می‌شود. ولی برنج هندی جزو یکه تازهای بازار بوده است. بسته 10 کیلویی برنج هندی که تا چند روز پیش با قیمت 50هزار تومان به فروش می‌رسید این روزها به 58هزار تومان رسیده است و البته برخی از فروشندگان قیمت 60 هزار تومان هم برای این برنج بی‌کیفیت منطقی می‌دانند. این در حالی است که تعرفه واردات آن هیچ تغییری نکرده است و میزان عرضه با تقاضا برابری می‌کند.

از آنجا که اکثر تکیه‌ها برنج هندی خریداری می‌کنند قیمت‌ها دستخوش تغییر شده است. در این میان قیمت حبوب ثابت مانده است. حبوب 950گرمی با قیمت 12 الی 13 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی 900 گرمی 12 هزار و 500 تومان تا 15 هزار تومان، نخود 900گرمی 12 هزار و 500 تومان تا 15 هزار تومان و عدس 9 تا 13 هزار تومان است. هر بسته نیم کیلوگرمی چای خارجی 23 هزار و 900 تومان، رب گوجه فرنگی یک کیلوگرمی 5 هزار تومان تا 5 هزار و 600 تومان و یک لیتر روغن مایع 5 هزار و 300 و روغن سرخ کردنی 4 هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی شده تحت نظارت تعزیرات 3 هزار و 500 تومان است.قیمت هر کیلوگرم قند بسته‌بندی شد 4 هزار تومان و قندی فله نیز کیلویی 4 هزار تومان در سطح خرده‌فروشی به فروش می‌رسد.

نوسان جزئی قیمت گوشت
قیمت گوشت هم در این روزها تغییر چندانی نداشته است. یکی از فروشگا ه‌ها در منطقه شرق تهران قیمت ران گوسفند را 50 هزار تومان و گردن گوسفند را 40 هزار تومان قیمت گذاشته بود. در برخی از مناطق این قیمت‌ها متفاوت است.

 اما نوسان‌ها بسیار جزئی است. در این میان علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی از ثبات بازار گوشت قرمز خبر داد و گفت: «بازار این محصول با ثبات نسبی همراه بوده است که با توجه به پررونق نبودن بازار و مازاد محصول نسبت به تقاضا احتمال کاهش قیمت نیز از هفته آینده وجود دارد.»

وی افزود: «هم‌اکنون قیمت گوشت قرمز گوسفندی وارداتی گرم که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای مردم، هیأت‌های مذهبی، تکایا و دسته‌جات تعیین شده کیلویی ۳۳هزار تومان است و قیمت گوشت قرمز گوسفندی داخلی کیلویی ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان به‌صورت شقه کامل است که محصول به وفور وجود دارد و متقاضیان می‌توانند براحتی نسبت به تأمین نیاز خود اقدام کنند.»

وی اظهار کرد: «شرکت پشتیبانی امور دام نیز آمادگی خود را برای تأمین نیازمندی مردم و هیأت‌های مذهبی در ماه محرم اعلام کرده و متقاضیان می‌توانند از طریق مراکزی که از سوی این شرکت اعلام شده است، نسبت به تهیه محصول پروتئینی مورد نیاز خود که گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز کارتنی یا گوشت قرمز گرم است، اقدام کنند.»
برچسب ها: اجتماعی ، محصولات ، برنج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: