کد خبر: ۱۶۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 21
خیلی‌ها از اورژانس اجتماعی بی‌خبرند. نتایج برخی نظرسنجی ها، این بی خبری را به 92درصد جامعه نیز نسبت می‌دهد
شفاآنلاین>اجتماعی> خیلی‌ها از اورژانس اجتماعی بی‌خبرند. نتایج برخی نظرسنجی ها، این بی خبری را به 92درصد جامعه نیز نسبت می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، مسئولان اورژانس اجتماعی نیز به درستی این مساله اعتراف می‌کنند و می‌گویند براساس بررسی‌های آنها حدود 80درصد مردم با اورژانس اجتماعی غریبه‌اند. به نظر می‌رسد کمبود امکانات و محدود بودن ظرفیت‌های پاسخگویی از علل اصلی نپرداختن به معرفی اورژانس اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی را باید برگ برنده جامعه (Society)در برابر آسیب‌های اجتماعی دانست، زیرا فعالیت این نهاد می‌تواند مانع از بحرانی شدن بسیاری از آسیب‌ها شود.

در واقع در شرایطی که جامعه با گسترش آسیب‌های اجتماعی دست به گریبان است‌ و مسئولان از لزوم مسائلی مانند سیاست قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم می‌گویند، باید یادآور شد که ‌اورژانس اجتماعی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد، به همین دلیل باید برای گسترش و تقویت آن سنگ‌تمام گذاشت.

غفلت از اورژانس اجتماعی

بتازگی مرکز افکارسنجی دانشجویان(Students) کشور در خصوص «اطلاع شهروندان از اورژانس اجتماعی» از 1031 نفر نظرسنجی کرد که براساس نتایج آن 92 درصد افراد پاسخگو از دانستن شماره تلفن اورژانس اجتماعی اظهار بی‌اطلاعی کرده و فقط 4.4 درصد از آن مطلع بودند و 3.6 درصد تا حدودی با این نهاد آشنایی داشتند.

این اولین‌بار نیست که از بی‌اطلاعی شهروندان از وجود چنین اورژانسی آمار ارائه می‌شود، آن‌طور که حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور به جام‌جم می‌گوید، خود این اورژانس به واسطه یک مطالعه تحقیقاتی متوجه شد که 80 درصد مردم از وجود چنین اورژانسی بی‌اطلاع هستند.

به نظر می‌رسد خود مسئولان نیز چندان رغبتی به اطلاع‌رسانی گسترده پیرامون این موضوع ندارند، چرا که به باور آنها ناتوانی این اورژانس در پاسخگویی همه‌جانبه ممکن است به دلسردی افراد آسیب‌دیده بینجامد.

اسدبیگی می‌افزاید: شاید یکی از علل ضعف در اطلاع‌رسانی این باشد که نیروهای اورژانس اجتماعی در مراکز به تعداد کافی حضور ندارند‌ و در صورتی که مردم از این مراکز اطلاع کامل یابند و به مراکز و خطوط 123 ما رجوع کنند ما توان پاسخگویی به این تماس‌ها را نداشته باشیم که این خودش باعث دلسردی و ناامیدی این افراد می‌شود. آن‌طور که رئیس اورژانس اجتماعی می‌گوید کسانی که در معرض آسیب و بحران قرار می‌گیرند از طریق منابع مختلفی مثل نیروی انتظامی،‌ قوه قضاییه و سازمان‌های مردم نهاد مطلع می‌شوند. همین‌طور از خطوط حمایتی دیگر هم متوجه وجود این مراکز می‌شوند.

موضوعات اجتماعی در حاشیه

پرداختن به مسائل اجتماعی اولویت هیچ گروه از مسئولان نیست، این واقعیت تلخی است که سبب شده تا زمانی که آسیب‌های اجتماعی به بحران بدل نشود، مورد توجه
قرار نگیرد.

حسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران معتقد است ‌برای اطلاع‌رسانی درباره آسیب‌های اجتماعی ‌باید ‌سیاست رسانه‌ای مشخصی را دنبال کرد.

آن‌طور که او می‌گوید: ‌درخصوص اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های معمول مثل روزنامه‌ها و صداوسیما به نظرم ‌کم کار نشده، اما ‌بخشی از اطلاع‌رسانی هم از طریق سازمان‌های مرتبط باید انجام شود.

رئیس انجمن مددکاری ایران نیز ‌معتقد است وقتی می‌توان ‌اطلاع‌رسانی گسترده انجام داد که بتوان ‌پاسخگوی نیازها بود.

او می‌گوید: ‌وقتی اختیاراتی را تنفیذ می‌کنیم باید پاسخگوی نیازها هم باشیم.

با توجه به جدی بودن آسیب‌های اجتماعی در کشور و لزوم پیشگیری و توانمند‌سازی افراد باید از مسئولان خواست برای گسترش اورژانس اجتماعی از مقام وعده فراتر رفته و با ایجاد بستر مناسب‌ امکان دسترسی تمامی شهروندان به این نهاد را فراهم کنند.جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: