کد خبر: ۱۶۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
نزدیک شدن زمان بازگشایی مدارس برای برخی از کودکان لذت بخش است. خرید کیف، کفش و لوازم التحریر برای برخی از کودکان چنان جذاب و خوشایند است که باعث می‌شود ساعت‌های طولانی از روز را همراه پدر و مادرشان در مغازه‌ها و بازار بگذرانند
شفاآنلاین>اجتماعی> نزدیک شدن زمان بازگشایی مدارس برای برخی از کودکان لذت بخش است. خرید کیف، کفش و لوازم التحریر برای برخی از کودکان چنان جذاب و خوشایند است که باعث می‌شود ساعت‌های طولانی از روز را همراه پدر و مادرشان در مغازه‌ها و بازار بگذرانند. اما در این میان کم نیستند کلاس اولی‌هایی که هیچ علاقه‌ای به رفتن به مدرسه ندارند و حتی از رفتن به مدرسه واهمه دارند و فکر رفتن به مدرسه آنها را آزار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، ویدا  فلاح - روانشناس – در این باره می‌گوید: زندگی در جوامع امروزی باعث شده بسیاری از کودکان زمانی از روز را در مهد کودک‌ها بگذرانند. حضور در مهد کودک یا گذراندن دوره پیش دبستانی باعث شده اغلب کلاس(Class) اولی‌ها برای حضور در مدرسه مشکلی نداشته باشند. اما گروهی از کودکان هم از این قاعده مستثنی هستند.

این روانشناس می‌افزاید: محیط خانه برای این گروه از کودکان(children) دلچسب است و آنها می‌توانند به هرچه می‌خواهند دسترسی داشته باشند. تفریح و بازی بدون قاعده ومحدودیت و همچنین زندگی در محیطی بدون باید و نباید باعث شده آنها به حضور در یک محیط منظم اجتماعی که قاعده و قانون دارد علاقه‌ای نداشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: اصولاً انسان در برابر هر تغییر پافشاری می‌کند. صف بستن برای رفتن به کلاس یا منتظر ماندن برای زنگ تفریح مقرراتی است که برای این دسته از کودکان سخت و غیرقابل تحمل خواهد بود.

بنابراین به نظر می‌رسد، پدر و مادر وظیفه دارند قبل از آغاز سال تحصیلی فضای ذهنی فرزندشان را برای این تغییر آماده کنند. آنها می‌توانند در قالب قصه و خاطره، نکات مثبت و جالبی که در مدرسه وجود دارد را برای فرزندشان بازگو کنند. بیان خوشحالی والدین از رفتن به مدرسه در سنین کودکی یا آشنایی آنها با دوستان جدید در دوران مدرسه‌شان می‌تواند انگیزه و علاقه حضور در مدرسه را در کودک افزایش دهد.

به گفته این روانشناس، بیان نکات مثبت و خوبی‌های حضور در مدرسه می‌تواند تصاویر جالب، مهیج و مثبتی در ذهن کودک ایجاد کند، اما نباید در این زمینه آنقدر زیاده روی کرد که کودک هنگام ورود به مدرسه و رویارویی با واقعیات دچار تضاد و سرخوردگی شود و برای ادامه حضور در مدرسه مقاومت کند. ویدا فلاح خاطرنشان می‌کند: اگر گمان می‌کنید فرزندتان برای رفتن به مدرسه مقاومت می‌کند، باید هوشیارانه رفتار کنید. برای مثال می‌توانید قبل از شروع سال تحصیلی فرزندتان را به حیاط مدرسه ببرید و زمانی را باهم در آنجا بگذرانید، کلاس‌های درس را به او نشان دهید و از او در مورد علایقش و حتی محل نشستنش در کلاس درس سؤال کنید.

در گام بعدی، اگر کودکتان در خانه وظیفه‌ای بر عهده ندارد و راحت و بدون قانون خاصی زندگی می‌کند سعی کنید محیط خانه را هم کمی تغییر داده و رفتار‌ها را قاعده‌مندتر کنید تا فرزندتان واقعیت تغییر را بپذیرد.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: رعایت این نکات ذهن کودک را برای پذیرش واقعیتی به نام «حضور در مدرسه» آماده می‌کند و از شدت مقاومت او می‌کاهد.ایران
برچسب ها: کلاس ، اجتماعی ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: