کد خبر: ۱۶۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 13
امکان وابسته شدن يکي از توانمندي‌هاي مغز انسان است که مقدار متعادل آن در زندگي انسان مفيد است
شفاآنلاین>اجتماعی> افرادي که احساس تعهد و علاقه شديدي به شغل خود دارند، وابستگي بيش از حد آن‌ها فقط با سعه صدر اعضاي خانواده برطرف مي‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، پژمان بابايي روان‌شناس با اشاره به وابسته شدن برخي افراد به شغل خود اظهار داشت: امکان وابسته شدن يکي از توانمندي‌هاي مغز انسان است که مقدار متعادل آن در زندگي انسان مفيد است و به خاطر اين توانمندي است که بسياري از روابط انساني با وجود اين همه سختي ادامه پيدا مي‌کند و به خاطر همين ويژگي، بسياري از افراد نسبت به شغل خود احساس تعهد و علاقه مي‌کنند و کارهاي بزرگي در زندگي شغلي خود انجام مي‌دهند يا گاهي ممکن است به حالت بدخيم تبديل شود.

وي افزود: افراد ممکن است در طول زندگي خود، نسبت به مواردي وابستگي بدخيم پيدا کنند، در مواردي ممکن است اين وابستگي شديد در مورد شغل(Occupation) باشد.

اين روان‌شناس با اشاره به نشانه هاي بدخيم اين وابستگي گفت: وقتي فردي نسبت به کار وابستگي بدخيم پيدا مي‌کند، تمايل شديد نسبت به بيشتر کار کردن در او به وجود مي‌آيد. اين ميل و خواستن ممکن است به‌قدري شديد شود که فرد حاضر باشد از تمام لذت‌هاي زندگي خود، براي انجام کار بيشتر چشم‌پوشي کند.

بابايي با اشاره به اينکه گاهي ممکن است تمايل و خواستني در کار نباشد و فرد براي انجام کار بيشتر احساس اجبار کند، گفت: فرد ممکن است حتي براي سفرها يا مهماني‌هاي خود هم کلي کار آماده کند و به همراه خود داشته باشد که در صورت پيدا کردن کوچک‌ترين وقت خالي‌ به آن‌ها بپردازد، در واقع شايد از اين کار خود خوشحال نباشد، اما گويي يک احساس اجبار دروني او را به اين کار وادار مي‌کند.

وي با اشاره به توجيهاتي که ممکن است اين افراد براي وابستگي به شغلشان داشته باشند، گفت: اين مورد درباره وابستگي به کار، بيشتر از هر مورد ديگري صدق مي‌کند. افراد مختلف به ويژه مردان، توجيه فرهنگي خوبي براي وابستگي خود به کار در ذهن دارند. آن‌ها بر اين باورند که براي بهبود اوضاع اقتصادي و رفاه مالي خانواده خود تلاش(Effort) مي‌کنند و حتي بايد مورد تقدير و تشکر اعضاي خانواده هم قرار بگيرند.

اين روان‌شناس بيان کرد: بسياري از همسران افراد وابسته به کار، خود را سرزنش مي‌کنند و در مورد اينکه همسرشان زمان زيادي را به کار اختصاص مي‌دهد، احساس گناه مي‌کنند. آن‌ها فکر مي‌کنند که حتما در مورد وظايف همسري خود کوتاهي کرده‌اند و به همين دليل او از خانه فراري است، اما واقعيت اين است که اين احساس گناه هيچ کمکي به حل مسئله نمي‌کند.

بابايي با بيان راه حلي که براي اين افراد ممکن است کارساز باشد، اظهار کرد: يکي از بهترين راه‌حل‌ها براي بهبود وابستگي بدخيم، اصلاح محيط است، محيط شامل محيط فيزيکي و اجتماعي زندگي افراد است. گاهي اوقات برخي محيط‌ها وابستگي فرد به کار را افزايش داده و آن را تقويت مي‌کند. براي اصلاح محيط بايد نشانه‌هاي محرک را از محيط خود دور کنيد.

وي افزود: از همسرتان بخواهيد تلفن همراه خود را در روزهاي تعطيل خاموش کند يا اينکه وقتي وارد خانه شد، لپ‌تاپ را داخل کمد قرار دهد تا با ديدنش به کار کردن تحريک نشود. سعي کنيد ارتباطات خود را با افرادي که حالت نرمال دارند، بيشتر کنيد و تا جاي ممکن در روزهاي تعطيل از ارتباط با همکاران وابسته به کار همسرتان اجتناب کنيد.

اين روان‌شناس در پايان اظهار کرد: افراد وابسته به کار از اينکه بيکار در خانه بچرخند و يا اينکه روي مبل لم بدهند و بي‌هدف تلويزيون تماشا کنند، بيزارند. اين کار به آن‌ها اضطراب وارد مي‌کند. آن‌ها فکر مي‌کنند که وقت طلايي‌شان را از دست‌ داده‌اند. براي اينکه بتوانيد آن‌ها را از کارشان دور نگهداريد بايد برنامه دقيق و منظمي از تفريح داشته باشيد. اين افراد عاشق اين هستند که يک کار (به نظر خودشان مهمي) را انجام دهند، بنابراين از قبل، براي روزهاي تعطيل برنامه‌ريزي کنيد و از آن‌ها بخواهيد که مثلا در يک برنامه مهم صعود کوه، شما را همراهي کند.
برچسب ها: اجتماعی ، شغل ، تلاش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: