کد خبر: ۱۶۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ازخیرین خواست تا در حوزه بیماری های خاص که تحت حمایت هیچ نوع بیمه ای نیستند، ورود کنند
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ازخیرین خواست تا در حوزه بیماری های خاص که تحت حمایت هیچ نوع بیمه ای نیستند، ورود کنند.

به گزارش شفاآنلاین، کبیر درباره جذب خیرین برای حمایت ازبیماران خاص بدون بیمه اظهارکرد: این اقدام درسطح وزارت بهداشت صورت گرفته و معاونت اجتماعی این وزارتخانه گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته است اما تجربه اینکه خیرین در پوشش بیمه ای خدمات ارائه کنند یک تجریه و حرف جدید است و تلاش می شود تا خیرین به سمت و سویی هدایت شوند که از طریق تامین منابع ، پوشش بیماران خاص را پایدارتر کنند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: خیری درآمد باغ پسته خود را در رفسنجان کرمان در اختیار بیماران خاص قرار داده که این امر مردم را تشویق می کند؛ در اینجا از همه خیرین می خواهیم در حوزه جلب مشارکت های مردمی بویژه بیماری های خاص مانند اوتیسم و سرطان که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، ورود کنند.

** 39 میلیون نفر تحت حمایت بیمه سلامت
کبیر با بیان اینکه در سازمان بیمه سلامت ایران چندین صندوق وجود دارد گفت: این صندوق ها شامل کارکنان دولت با جمعیتی بیش از 5 میلیون و800 هزار نفر تحت پوشش، صندوق بیمه همگانی با 9 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش، صندوق بیمه روستائیان با 22 میلیون جمعیت تحت پوشش، صندوق خویش فرما و صندوق بیمه ایرانیان و سایر اقشار می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت (Health)ایران با بیان اینکه درمجموع 39 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران هستنند، افزود: صندوق بیمه روستائیان یکی از بزرگترین صندوق ها درحوزه بیمه سلامت است که مسئولیت خرید خدمات بیمه پایه برای جمعیت 22 میلیون نفر را برعهده دارد. عمدتا فروشندگان خدمت در این صندوق، حوزه های دانشگاهی در سطح مراکز بهداشتی درمانی در سطح اول خدمات و بیمارستان های دولتی در سطح دوم و سوم خدمات هستند.

کبیر بیان داشت: دراین صندوق با توجه به تفاهم نامه این سازمان با معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(medical)، حدود 3800 مرکز بهداشتی درمانی روستایی عهده دار ارائه خدمات در سطح اول به جمعیت 22 میلون نفری هستند؛ 6700 تا هفت هزار پزشک عمومی، 17 تا 20 هزار نفر تیم سلامت در این مراکز و در سطح مراکز، کارشناسان مختلف ایفای نقش و حدود 500 مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی عمدتا در مراکز بخشی فعالیت می کنند که خدمات فوریتی را هم برعهده دارند و حدود 600 بیمارستان هم در بخش دولتی طرف قرارداد این سازمان هستند که در صندوق بیمه روستائیان به جامعه روستائی خدمت ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: در بسته روستائیان در سطح اول برنامه ها متنوعی را در دولت یازدهم شاهد بودیم و سرانه صندوق روستایی از 21 هزار و 734 تومان به 96 هزار و 500 تومان در سال 93 افزایش یافت و در سال 96 هم به115 تا 117 هزار تومان در مناطق مختلف کشور رسیده است.

به گفته مدیرعامل بیمه سلامت ایران، در این صندوق 436 قلم دارو، حدود 120 میلیارد تومان برای داروهای مکمل برای گروه های آسیب پذیر یعنی افراد زیر 5 سال، دختران دبیرستانی با فقر آهن و گروه سالمندان براساس پروتکل وزارت بهداشت درنظر گرفته شده است.

** افزایش 2.5درصدی سرانه خدمات دهان و دندان
وی اظهارکرد: از سال 96 با توجه به رویکردهای دکترهاشمی وزیر بهداشت که توجه به خدمات پیشگیری بعنوان یکی از اولویت ها ی دولت دوازدهم در طرح تحول سلامت اعلام کرده ، قرار است در بحث بیماری های غیرواگیر، اطمینان لازم برای روستائیان ایجاد شود که در مراکز ارائه خدمت داروهای مورد نیاز در نظام مراقبت غیرواگیر وجود داشته باشد.

به گفته وی، 2 درصد به سرانه خدمات سلامت دهان و دندان اضافه خواهد شد و این رقم از 5.5 درصد به 7.5 درصد خواهد رسید.

کبیر گفت: در حوزه روستائی با مکانیزم سلامت از سال 93 با تخصیص مبلغی از سرانه بیمه روستائیان، برای گروه های آسیب پذیر زیر 6 سال، زنان باردار و سالمندان چندین خدمت جرم گیری وارنیش فلوراید، کشیدن دندان و ترمیم دندان 6 برای گروه های زیر 6 سال ، بورساژ توسط دندانپزشکان در مراکز خدمات تحت پوشش در دستور کار قرار گرفتند و تقویت پایش و نظارت در سطح مراکز بهداشت و درمانی یکی دیگر از برنامه ها در حوزه روستائی است.

وی با اشاره به طرح ده گردشی ادامه داد: پزشک با اقلام دارویی در طرح ده گردشی از خانه های بهداشت سرکشی ویژه دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، نشان دار کردن بیماران غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون، آسم و بیماری های روانی از دیگر خدمات بیمه روستائیان برشمرد و گفت: در بحث بیماری های واگیردار مانند هپاتیت و سل بیماری های مشترک انسان و دام مانند لپتوزپیروز، لیشمانیوزهم قرار است توجه درمانی در سطح مراکز بهداشتی درمانی انجام شود.

وی با بیان اینکه نظام ارجاع در10 استان کشور در سال 96 برقرار می شود، گفت: ماه قبل در شهرهای استان گلستان نظام ارجاع الکترونیک کلید خورد و قرار است موضوع ارجاع به اردبیل، زنجان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی تعمیم یابد.

وی ادامه داد: اکنون ستادی در وزارت بهداشت با مشارکت همه جانبه سازمان بیمه سلامت تشکیل شده است و تلاش این است از طریق نظام ارجاع بتوان به خروجی کنترل تقاضا برای مراکز خدمت دست یافت و با توجه به منابع محدود کشور راهی جز کنترل تقاضای غیرضرور وجود ندارد و این باید جزو اولویت ها در سازمان قرار بگیرد که وزیر بهداشت نسبت به این موضوع رویکرد مثبتی دارد و حمایت همه جانبه خود را اعلام کرد.

** پایداری در نظام ارجاع یکی از اولویت های مطرح شده در طرح تحول سلامت
به گفته وی، یکی از اولویت های مطرح شده در طرح تحول سلامت، پایداری و اجرای نظام ارجاع است و این، برای پایدار کردن طرح تحول سلامت خبر خوبی است.

کبیربا بیان اینکه مکلفیم از طرح تحول بعنوان یک دستاورد مهم نظام در حوزه نظام اجتماعی که در دولت یازدهم کلید خورده، صیانت کنیم، گفت: در اراتباط با این مسئله باید برای کنترل هزینه های غیرضرور تمهیداتی داشته باشیم و مطمئنا منابع موجود در کشور می تواند بهتر از این مدیریت شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت این سازمان را متولی بخش تولیتی وزارت بهداشت عنوان و اظهار کرد: این سازمان باید بتواند این ظرفیت را ایجاد کند که بعنوان متولی بیمه براساس سیاست های نظام سلامت کشور ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: با انباشت منابع می توان به سمت خرید راهبردی رفت و صندوق بیمه روستائیان یکی از بخش هایی است که در این خصوص می تواند با احیای نظام ارجاع و بحث خرید خدمات، شفاف ترعملیاتی شود.

کبیر، سرانه ای کردن نظام پرداخت را یکی از تجاربی برشمرد که درسطح یک خدمات در برنامه صندوق روستائیان اجرا شده و خواستار اجرای این تغییرات در دیگر صندوق ها با انجام مطالعات و بررسی های دقیق شد تا نظام پرداخت از اثربخشی و کارآمدی بیشتری برخوردار شود.

وی ادامه داد: این سبک نظام پرداخت می تواند رفتار القایی بین پرداخت کنندگان و گیرندگان خدمات ایجاد کند و این رفتار القایی منجر به تقاضای غیرضرور می شود و شرایطی فراهم می کند که منابع را از اثر بخشی دور و کار آیی را کم کند.

** مردم باید از حقوق سلامت خود مطلع شوند
این مقام درحوزه سلامت اظهارکرد: با توجه به شرایط اقتصادی در دوره پسابرجام ومحدودیت منابع و با توجه به اینکه ریاست جمهوری حمایت های ارزشمندی برای بیمه سلامت داشته، این تکلیف را برای ما ایجاد می کند که در دولت دوازدهم حتما از موهبت حمایت رهبری، رئیس جمهور و مجلس این استفاده را ببریم که با اصلاح فرایندهای نظام ارائه خدمت این حمایت ها را بصورت یک حمایت پایدار برای حوزه سلامت به انجام برسانیم.

وی سلامت را محصول چندبخشی دانست که متغیرهای تاثیرگذار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می توانند در این امر نقش مهمی داشته باشد و گفت: لذا باید به سهم دستگاه های مختلف را در فراهم آوردن سلامت توجه کنیم و از این رو در حوزه های روستایی تاکید کردیم پزشک خانواده حتما باید هیات امنایی داشته باشند و بیمه ها نسبت به این امر کمک کنند؛ چون این هیات امنا در رفتارسازی بین مردم و شناسایی متغیرهایی که باعث عوامل خطر در مناطق روستایی در امر سلامت می شوند کمک می کند.همچنین در بحث فرهنگ سازی به مردم کمک می کند که به سمتی هدایت شوند که در فرایند تصمیم گیری مشارکت موثری داشته باشند.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های در دستور کار روستائیان، بحث توانمندسازی روستائیان است که تلاش می شود آموزه های اولیه برای بیمه شدگان ارائه شود تا قادر باشند از حقوق سلامت خود مطلع شوند، از چگونگی نظام ارائه خدمات اطلاع داشته باشند و اینکه مطالبه گری کنند این خدمات از کمیت و کیفیت مناسبی برای آنان برخوردار باشد.

کبیربیان داشت: بیمه شدگان اگر چنانچه از نظام خرید خدمت بتوانند رضایتمندی داشته باشند، مقبولیت آنان موجب دلگرمی نظام بیمه سلامت خواهد بود و در غیراینصورت مقبولیت مطلوب را در جامعه از دست خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در سال 96 سامانه های مختلف ثبت داده ای در سازمان بیمه سلامت پیاده سازی شد تا ثبت داده ها به اطلاعات درست تبدیل شود و اطلاعات تولید شده، ابزار مناسبی برای پایش ارزشیابی باشد تا نظام پرداخت براساس آن استوار شود.

**خدمات 67 هزار بیمار خاص تحت حمایت بیمه سلامت رایگان انجام می شود
کبیر تعداد بیماران خاص را در کل کشور 130 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد شامل بیماران هموفیلی ، تالاسمی، ام اس و پیوند کلیه هستند؛ البته برخی بیماران مانند سرطان ها باید تحت حمایت قرار بگیرند که هنوز تحت حمایت قرار نگرفته اند؛ از این تعداد 67 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت و بقیه تحت حمایت سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: تلاش شد خدمات این افراد رایگان ارائه شود و مصوبه ای در شورای عالی بیمه و هیات مدیره سازمان بیمه سلامت برای بیماران سرطانی تصویب شد که در مراکز درمانی دولت از فرانشیز معاف شوند. نظام سلامت باید به سمتی برود که از طریق کاهش بروز و شیوع بیماری ها بتوان گروه های آسیب پذیر را در بسته خدمت قویتر پوشش مناسبت تر داده شود؛ چون حفاظت مالی از مردم در برابر سلامت ما را موفق تر خواهد کرد.

** بحث پیشگیری در بیماری های خاص
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه در اساسنامه سازمان بیمه سلامت به خدمات پیشگیری اشاره شده است اما منایع خدمات پیشگیری باید در سازمان بیمه تجمیع شود، اظهارکرد: تنها صندوقی که می تواند نماد تجمیع شود ، صندوق روستائیان است و در این زمینه مداخلات پیشگیری هم داریم و خیلی از کارهایی که بصورت غربالگری و خدمات پیشگیرانه است ، از طریق تیم سلامت انجام می شود.

وی ادامه داد: انتظار می رود در گام های بعدی در صندوق بیمه همگانی، از طریق تفاهم نامه ای با معاون وزارت بهداشت به سمت پوشش خدمات برای بیمه شدگان همگانی که در حاشیه شهرها هستند، برویم.

به گفته وی، شاید محدوده جغرافیایی بیمه سلامت با توجه به منابع در اختیار کمی محدود باشد،اما با توجه به برآوردهای انجام شده حدود 1700 میلیارد تومان مورد نیاز است که 1000 میلیارد تومان تا امسال در ردیف پزشک خانواده در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: سیمای سلامت وسیمای بیماری های کشور یک جغرافیای روشنایی از اقلیمولوژی روشنی از بیماری های غرواگیر ترسیم می کند و این کار را وزارت بهداشت با سازمان جهانی بهداشت انجام داده و مشخص است که در استان ها چند بیمار دیابتی ، با قلبی و سرطانی و غیره داریم.

**موضوع بیمه خانواده های زندانیان بررسی می شود
کبیر درباره اینکه با توجه به وظیفه سازمان بیمه سلامت طبق برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه کردن زندانیان و خانواده های آنان، آیا اقدامی تا کنون انجام شده است یا نه، اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت همه افرادی که بدون بیمه هستند را مورد حمایت خود قرار می دهد.

وی ادامه داد: برای زندانیانی که تا قبل از زندانی شدن تحت حمایت بیمه ای دیگر بودند که بعد از حبس به دلیل زندانی شدن بیمه آنان متوقف شده است، منابعی باید پش بینی شود؛ به همین منظور جلسات متعددی در کمیسیون اجتماعی دولت با حضور سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و این موضوع به خدمات خاصی نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: موافقت های اولیه صورت گرفته و مقرر شد منابع به صورت نشان دار تعریف شود که سهم مشارکت ما و سهم آورده دولت مشخص و پوشش خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: بیمه خانواده های زندانیانی که قبلا تحت حمایت بیمه سلامت بودند ادامه دارد اما برای آنانی که بعد از حبس بیمه آنان از سازمان بیمه دیگر ملغی شده بود، عملا اقدامی صورت نگرفته است.
برچسب ها: سلامت ، بیمه ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: