جواد حسینزاده اظهار کرد: گاهی بین تورم و احساس مردم در مورد آن شکافی وجود دارد و مردم گاه نرخ تورم را باور نمیکنند. من سعی میکنم به این سؤال پاسخ دهم
شفاآنلاین>اجتماعی> معاون اقتصادی مرکز آمار ایران میگوید معمولاً هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی است، تخمین میزند در حالی که مرکز آمار ایران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم کالا و خدمت، که پوشش کاملی از سبد خانوارهای ایرانی است، و در ۲۹۳ منطقه شهری، که به لحاظ جغرافیایی کل کشور را پوشش میدهد، محاسبه میکند. به گزارش شفاآنلاین، جواد حسینزاده اظهار کرد: گاهی بین تورم و احساس مردم در مورد آن شکافی وجود دارد و مردم گاه نرخ تورم(Swelling) را باور نمیکنند. من سعی میکنم به این سؤال پاسخ دهم.
او توضیح داد: به این نکته توجه کنید که برای محاسبه شاخص قیمت مصرفکننده شهری، اطلاعات مربوط به ۴۵۱ قلم از کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری جمعآوری میشود که ملاک انتخاب این کالاها و خدمات داشتن ضریب اهمیت قابل توجه در سبد خانوار و تداوم مصرف این اقلام توسط خانوارها بین دو سال پایه است که این تعداد اقلام پوشش کاملی از سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور هستند. معاون اقتصادی مرکز آمار ایران ادامه داد: معمولاً سبد کالاها وخدمات مصرفی خانوارها در طول زمان دستخوش تغییر میشود و بعضی از اقلام از سبد خارج شده و اقلام جدید اضافه میشود. همچنین وزنهای اقلام تغییر میکند، برای لحاظ کردن این تغییرات هر چند سال یک بار سال پایه شاخص قیمت تغییر داده میشود تا اقلام سبد خانوار و همچنین ضرایب اهمیت آنها بهنگام شده و محاسبات به صورت دقیقتر انجام گیرد. به این فعالیت اصطلاحاً تغییر سال پایه گفته میشود. به همین منظور مرکز آمار ایران سال پایه شاخصهای قیمت(Price) خود را از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ تغییر میدهد.
حسینزاده همچنین درباره دلایلی که میتواند باعث شود تا تورم ذهنی جامعه از تورم انتشاراتی مرکز آمار ایران متفاوت باشد، چنین گفت: معمولاً هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی است، تخمین میزند در حالی که مرکز آمار ایران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم کالا و خدمت، که پوشش کاملی از سبد خانوارهای ایرانی است، و در ۲۹۳ منطقه شهری، که به لحاظ جغرافیایی کل کشور را پوشش میدهد، محاسبه میکند.