کد خبر: ۱۶۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 06
با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری که تا چند روز آتی طبق اظهارات مسئولان سازمان سنجش انجام می شود تب و تاب انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه به شدت افزایش می‌یابد.
شفا آنلاین>اجتماعی>کسب رتبه کنکور در انتخاب رشته تاثیر بسزایی دارد اما واقع بینی و رعایت روشهای اصولی در این امر را نیز نباید در تحقق موفقیت نادیده گرفت.

به گزارش شفا آنلاین،با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری که تا چند روز آتی طبق اظهارات مسئولان سازمان سنجش انجام می شود تب و تاب انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه به شدت افزایش می‌یابد.

این روزها میدان پر شور و حرارت انتخاب رشته به حدی شلوغ است که هر نهادآموزشی دارای مجوز و بدون آن صرفا با هدف منفعت طلبی وارد این عرصه می شود و در این میان صحت سنجی برای انتخاب بهترین مراکز مشاوره انتخاب رشته یکی از دغدغه های اصلی خواهد بود؛علاوه بر این مساله تناسب میان رتبه کسب شده، انتخاب واقع بینانه و متناسب با شرایط هر داوطلب مساله بسیار با اهمیتی خواهد بود.

ظرفیت دانشگاهی را دست کم نگیرید
نگاه به آمار و ارقام کنکور سال ۹۶ نشان می دهد که باز هم مانند سال گذشته تورم داوطلب در رشته تجربی بیس از سایر رشته های است و براساس آمار تقریبی بیس از ۶۰درصد داوطلبان رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تجربی هستند و فریب به اتفاق افراد برای تحصیلی در یکی از رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در این ماراتن علمی شرکت کرده اند که طبیعی است با میزان ظرفیت موجود امکان تحقق هدف تمامی داوطلبان میسر نبوده و تمامی هشدارها و توصیه ها مبنی بر انتخاب متوازن در چنین شرایطی نقش خود را نشان می دهد.


براساس اعلام سازمان سنجش کشور گروه علوم انسانی با ۳۱۰ هزار و ۹۲۵ نفر بیشترین ظرفیت پذیرش را دارد و پس از آن گروه ریاضی با ۲۳۵ هزار و ۴۹۷ نفر و پس از آن ظرفیت گروه علوم تجربی با ۱۵۸ هزار و ۵۸۲ نفر در رده بعدی قرار دارد و ظرفیت گروه هنر ۱۹ هزار و ۲۹۲ نفر و گروه زبان های خارجی ۲۳ هزار و ۵۹۶ نفر است. مجموع ظرفیت ۷۴۷ هزار و ۸۹۲ نفر است.

حدود یک پنجم ظرفیت به دوره روزانه اختصاص دارد و ظرفیت دانشگاه پیام نوردر مجموع ظرفیت این دوره ۳۸۵ هزار و ۱۷۰ نفر، ظرفیت نوبت دوم (شبانه) ۲۶ هزار و ۷۸۰ نفر، ظرفیت پردیس خودگردان۳ هزار و ۱۲ نفر و ظرفیت موسسات غیر انتفاعی ۱۸۰ هزار و ۵۶۰ نفر برآورد شده است.

بازار سیاه فضای مجازی برای انتخاب رشته
بازار سیاه فضای مجازی که این روزها در هر زمینه ای وجود دارد در این روزهای پر تب و تاب انتخاب رشته وارد عمل شدند و با تبلیغات اغواکننده و رنگارنگی داوطلبان کنکوری را به سمت خود می کشند و جستجوی مختاری در شبکه های مجازی گواه این ادعا است.

گشت و گذاری کوتاه در یکی از شبکه های اجتماعی که این روزهای مخاطبان بالایی در میان جوانان دارد نشان از گسترده شدن تبلیغات در مورد انتخاب رشته آن هم به‌طور تضمینی دارد تبلیغاتی که نه می توان نشانی از مجوز آن یافت و نه می توان از نزدیک با مشاوران به اصطلاح مجرب از نزدیک آشنا شد.

بدیهی است چنین تبلیغات گسترده داوطلبان جوان و جویای نام را که این روزها فقط به دنبال قبولی در دانشگاهی مطرح و رشته تحصیلی آرمانی خود هستند ، فریبنده خواهد بود و باید با هشدارهایی کارساز از اشتباه داوطلبان جلوگیری کرد.
آموزش و پرورش مراکز مجوزدار معرفی می کند

بدون شک همه ما این روزها با تبلیغات انتخاب رشته مواجه شدیم تبلیغاتی که حتی اگر مجوز دار هم باشند اما چنان قیمت های سرسام آوری را طلب می کنند که برای شرکت در این مراکز مشاوره دچار تردید خواهیم شد به ویژه آنکه برای برخی از رتبه های کنکوری چندان امیدی وجود ندارد و با توجه به ظرفیت ها و شرایط داوطلب نباید انتظار معجزه داشت و صرف پرداخت هزینه های گزاف امید به قبولی در دنشگاه های مطرح کشور و بالاترین رشته های دانشگاهی داشت.

محمد مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان اظهار کرد: بیش از یک هزار و 500 پایگاه برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری پیش بینی شده است و همه دانش آموزان فعلی و گذشته امکان شرکت در این پایگاه‌ها را دارند.

مصطفوی در مورد میزان توانمندی مشاوران این پایگاه‌ها گفت: آزمون‌های علمی تخصصی از مشاوران گرفته شده و فعالیت آن‌ها را رصد می‌کنیم تا خدمات مشورتی ، تحصیلی ، شغلی و بهداشت روان را به درستی انجام دهند.

وی یادآور شد: پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور با همکاری سازمان سنجش فعالیت می‌کنند و بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور بلافاصله کار این پایگاه‌ها کلید می‌خورد.
امیدتان را به کل از دست ندهید

هرچند کسب رتبه در کنکور تاثیر بسزایی درانتخاب رشته دارد اما نباید در هر شرایطی امید را از دست داد بلکه باید با اتخاذ سیاست های منطقی شرایط موجود را به بهترین نحو ممکن به سود خود پیش برد و رعایت ترفندهایی برای این مهم ضروری است.

همواره بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته کنید چراکه انتظار بالاي شما ممكن است باعث از دست دادن موقعيت هاي ديگر باشد كه در آينده به راحتي نتوانيد بدست آوريد البته قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كرده و با توجه به استعداد، توانايي، علاقه و شناخت خود، خودتان تصميم آگاهانه بگيريد.

زمانی كه مجاز به انتخاب رشته  کنکور سراسری در هر يك از رشته هاي دانشگاه پيام نور يا غيرانتفاعي هستيد، رشته هاي اين دانشگاه را انتخاب كني و در انخاب خود برای تمامی دانشگاه شهرهاي نزديك را درنظر داشته باشید زيرا اولاً سهميه اختصاص يافته براي شما بيشتر است و ثانياً امكانات خوابگاهي در دانشگاه هاي شبانه وجود نداردو با توجه به سهميه قطب، استان و ناحيه شهر خود انتخاب رشته كنيد زيرا تقريباً هفتاد درصد سهميه اختصاص يافته به اين مناطق مربوط به شمااست.

انتخاب رشته هاي كارداني در شهرهاي دور دقت کنید زيرا در صورت قبولي حتماً بايد در آن رشته ادامه تحصيل دهيد؛ در غير اين صورت به مدت دو سال از شركت در كنكور سراسري محروم خواهيد شد اما شانس خود را در انتخاب رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور و نيمه حضوري امتحان كنيد زيرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصيل در سال آينده از شركت در كنكور سراسري محروم نخواهيد ماند.

البته در تمامی موراحل جعبه رویایی را برای انتخاب رشته غاپفل نشوید و با توجه به رتبه سهمیه خود جایگاه خود را پیدا کنید و بر این اساس دوجایگاه بالایی و دو جایگاه بالاتر رشته های خوش بینانه و رویایی را انتخاب کنید.

هرچند تمامی موارد برای انتخاب رشته کنکور سراسری به داوطلبان کمک می کند اما نباید فراموش کرد این مسائل صرفا جنبه مشاوره ای داشه و تصمیم گیرنده نهایی داوطلبانی هستند که قرار است با رشته تحصیلی مدت ها زندگی کنند بنابراین باید به دور از احساسات و هیجانات محیطی این فرآیند انجام شود.
برچسب ها: کنکور ، اجتماعی ، آزمون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: