کد خبر: ۱۶۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 07
کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در جیره غذایی باشد در این حالت گلبولهای قرمز به تعداد عادی وجود دارند اما در آنها مقدار هموگلوبین کم است. این نوع کم خونی در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است علائم این نوع کم خونی رنگ پریدگی و زود خسته شدن است.
کم خونی چیست ؟

شفا آنلاین:یکی از عمومیترین ناراحتیهای خونی ، بیماری کم خونی <Anemia>است. علت آن کم بودن تعداد گلبولهای قرمز یا کم بودن مقدار هموگلوبین در این گلبولهاست. در تمام انواع کم خونی بافتهای بدن بویژه ماهیچه ها و مغز به خاطر کمبود اکسیژن آسیب می بینند. کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در جیره غذایی باشد در این حالت گلبولهای قرمز به تعداد عادی وجود دارند اما در آنها مقدار هموگلوبین کم است.


به گزارش شفا آنلاین:این نوع کم خونی در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است علائم این نوع کم خونی رنگ پریدگی و زود خسته شدن است. خوردن غذاهای آهندار مانند جگر ، گوشت و سبزیجات و مصرف داروهای آهندار در درمان آن موثرترند. انواع کم خونی به صورت زیر است.

کم خونی ناشی از دفع خون :
که در این حالت بدن بعد از یک خونریزی شدید دچار کم خونی خواهد شد.

کم خونی آپلاستیک :
به معنی فقدان عملکرد طبیعی مغز استخوانمیباشد که بطور مثال در افرادی که در معرض تشعشع گاما قرار گرفتهاند دیده میشود.

کم خونی مگالوپلاستیک :
که ناشی از فقدان ویتامین B12 ، اسید فولیک و فاکتور داخلی مخاط معده میباشد.

کم خونی همولیتیک :
( خونی که لیز شده باشد ) ، شامل پررنگ شدن گلبولهای قرمز ، داسی شکل شدن گلبولهای قرمز میباشد و در نتیجه گلبولهای قرمز خون شکل قرصی و طبیعی را ندارند بلکه هلالی شکل میشوند. چنین گلبولهایی معمولا بهم می چسبند و مسیر رگها را میبندند. در نتیجه اکسیژن کافی به بافتها نمیرسد. و در این حال شخص دچار کم خونی شدید میشود.

پلیسیتمی ثانویه
هر گاه بافتها به علت کم بودن شدید اکسیژن هوا در ارتفاعات بلند دچار هیپوکسی شوند در این حالت اندامهای خونساز بطور اتوماتیک مقدار زیادی گلبول قرمز تولید میکنند.

پلی سیتمی حقیقی ( اریترمی )
این بیماری از یک تغییر ژنی بوجود میآید که در گروه سلولی همو بلاستیک که گویچه های قرمز خون را تولید میکنند ایجاد میشود. سلولهای بلاستی حتی هنگامی که گویچه های سرخ بیش از حدی وجود دارند، از تولید گویچه های قرمز باز نمی ایستند.

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: