کد خبر: ۱۶۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 28
«90 درصد عطاری‌ها پروانه کسب ندارند و قابل نظارت نیستند...» این بخشی از اظهارات مدیرکل نظار ت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو است که چندی پیش رسانه‌ای شد.
شفا آنلاین:اظهاراتی که در نگاه اول این سوال را در ذهن مطرح می‌کند این است که چگونه ممکن است هر روز بر تعدا عطاری های سطح شهر افزوده شده و اقبال مردم به استفاده از گیاهان دارویی <Medicinal Plants>افزایش یابد؟ آنگونه که کارشناسان سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس می‌گویند نظارت بر این مراکز به دلیل نبود متولی واحد بسیار دشوار است، اما براساس قانون سازمان غذا و دارو به‌عنوان سازمان متولی امر نظارت بر دارو در کشور موظف است برا این مراکز نظارت داشته باشد، اما این سازمان با این ایراد که مرجع صدور مجوز تاسیس این مراکز، صنف مربوطه بوده و این سازمان اطلاع دقیقی از تعداد مراکز مجاز فعال ندارد، از جدیت در نظارت بر این مراکز طفره می‌رود.

وزارت بهداشت لایحه بدهد
به گزارش شفا آنلاین:محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص اظهارات مدیرکل نظار ت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مبنی‌بر اینکه 90 درصد عطاری‌ها پروانه کسب ندارند، گفت: «گلایه ما این است که نبود یک متولی واحد برای حوزه‌های این چنینی موجب بروز مشکلاتی برای جامعه در حوزه سلامت شده است. در بحث عطاری‌ها و بسیاری از حوزه‌هایی هم که مربوط به سازمان غذا و دارو است، باید متولی واحد وجود داشته باشد و وزارت صنعت هم اصنافی را که فاقد پروانه هستند تعیین تکلیف نماید. از این‌رو باید تکلیف این موضوع مشخص شود که اگر متولی عطاری‌ها وزارت صنعت است این وزارتخانه پاسخگو باشد و اگر مسئولیت آن با سازمان غذا و دارو است، سازمان باید برای آن تصمیم‌گیری کند.» قربانی در پاسخ به انتقاد سازمان غذا و دارو مبنی‌بر اینکه چرا صنف مجوز به عطاری‌ها می‌دهد و سازمان غذا و دارو در این مورد اختیاری ندارد، افزود: «نطر ما هم این است که سازمان غذا و دارو باید مرجع صدور مجوز تاسیس عطاری باشد و این آمادگی را هم داریم که در صورت پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وارد موضوع شویم. ولی باید این سوال را از مسئولان سازمان غذا و دارو پرسید که چرا برای اصلاح قانون، پیشنهاد و برنامه‌ای به مجلس ارائه نمی‌دهند. این وطیفه سازمان‌ها است که پیشنهادات خود را در قالب لایحه به مجلسه ارائه نمایند و خود مجلس نمی‌تواند قانونی را بدون درخواست از سوی سازمان و یا وزارتخانه‌ای به تصویب برساند. بنابراین اگر اقدامی در زمینه مرجع صدور مجوز تاسیس عطاری باید صورت گیرد این سازمان عذا و دارو است که باید است پیششنهاد خود را در قالب طرح و لایحه به مجلس ارسال نماید.» نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص راهکار ادغام طب ایرانی و اسلامی در نظام سلامت براساس قانون برنامه ششم توسعه، اظهار می‌کند: «متولی اجرای قانون ادغام طب ایرانی و اسلامی در نظام سلامت وزارت بهداشت است و در وهله نخست باید آیین‌نامه‌های آن توسط این وزارتخانه نوشته شود و اگر ابهامی در قانون وجود داشته باشد باید از مجلس سوال و ابهام را برطرف نماید.» قربانی با کنایه از اجرایی نشدن بخش‌های مختلف برنامه‌های توسعه‌ای توسط دولت‌ها، ادامه داد: «متاسفانه دست دولت‌ها در اجرا نکردن قوانین باز است و گاها بخش‌هایی از قوانین اجرایی نمی‌شود و ما امیدواریم این قسمت از قانون مشمول عدم اجرا نشود. البته قوانین توسعه‌ای لوایح خود دولت‌ها است و مجلس تنها درصدی از این لوایح را تغییر می‌دهد. بنابراین دولت‌ها اگر در اجرای قوانین و لوایح پیشنهادی خود موانعی را می‌بیند باید با همکاری مجلس این موانع را برطرف کنند. البته ما نگران وضعیت حاکم بر بخش سلامت و وزارت بهداشت هستیم و امیدواریم این فضا بهبود یابد.»
لزوم ورود مجلس و شورای عالی سلامت به بحث عطاری‌ها
همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس هم در واکنش به خبر فعالیت مراکز غیرمجاز عطاری در کشور گفت: «متاسفانه بسیاری از عطاری‌ها خارج از قاعده مرسوم این حوزه که خرید و فروش گیاهان دارویی است، درحال فعالیت هستند و در مواقعی اقدام به تجویز دارو می‌کنند. همچنین تبلیغات اغفال‌کننده‌ای در این حوزه در جریان است و باید برای این مورد فکری عاجل کرد. از این‌ رو به این دلیل که این مراکز در امور پزشکی و سلامت مداخله می‌کنند باید نظارت جدی بر کار آنها صورت گیرد و این اقدام درحال حاضر به موجب قانون توسط سازمان غذا و دارو درحال انجام است.» هاشمی در پاسخ به انتقاد سازمان غذا و دارو در خصوص چرایی اعطای مجوز تاسیس عطاری‌ از سوی وزارت صنعت و معدن، اظهار داشت: «اگر قرار بر این باشد که عطاری‌ها در حوزه سلامت ورود کنند و اقدام به تجویز نمایند، این اقدام دیگر جنبه عطاری ندشته و همانند مداخلات پزشکی نیازمند رسیدگی است و متولی این بخش باید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد.

بنابراین بحث اعطای مجوز تاسیس مراکز عطاری به سازمان غذا و دارو باید در مجلس و شورای عالی سلامت مطرح و تصویب شود.» وی اضافه کرد: «لازم است وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این زمینه طرحی را به مجلس ارائه دهند و مطمئنا کمیسیون بهداشت هم در این زمینه ورود خواهد کرده و به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد که قانون را اصلاح کند. البته فراکسیون غذا و داروی مجلس هم این آمادگی را دارد که نظرات وزارت بهداشت و وزارت صنعت را در خصوص عطاری ها بشنود تا به یک رویه قانونی در این زمینه برسد.» رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس درباره چگونگی اجرای قانون ادغام طب ایرانی و اسلامی در نظام سلامت که در قانون برنامه ششم توسعه بهخ تصویب مجلس رسیده است، گفت: «ادغام به مفهوم ادغام فیزیکی نیست بلکه نظر قانون‌گذار این است که غنای طب ایرانی در کنار طب نوین قرار گیرد تا یک ترکیب محتوایی تشکیل شود. این یک خواسته و مطالبه منطقی است و این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که طب ایرانی می‌تواند به طب امروزی وزن و ارزش افزوده بدهد. باید این امر هم مورد توجه قرار گیرد که اجرای این مورد قانون است و دولت و متولی اجرای قانون در این مورد خاص که همان وزارت بهداشت است، باید قانون را اجرا نمایند.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: