کد خبر: ۱۰۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از راه اندازی 20 سلامتكده طب سنتی در سراسر كشور تا پایان سال، بررسی تعرفه های پزشكی در كمیسیون اقتصادی مجلس و امكان گرانی سیگار از طریق افزایش مالیات خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست سخنگوی وزارت بهداشت در این وزارتخانه افزود: ورود سالانه 12 میلیارد نخ سیگار قاچاق به كشور و موافقت كمیسیون تلفیق مجلس با گران شدن سیگار از طریق افزایش مالیات آن خبر داد.
با مصوبه اخیر كمیسیون تلفیق مجلس در صورتی كه این مصوبه در جلسه علنی تصویب شود، از امسال برای هر نخ سیگار تولید داخلی 10 تومان، برای هر نخ سیگار تولید مشترك (ایرانی و خارجی) 35 تومان و برای هر نخ سیگار وارداتی 50 تومان به‌عنوان مالیات در نظر گرفته شده است كه موجب گران شدن سیگار و كاهش مصرف آن می‌شود.
وی اضافه كرد: هم اكنون حدود هفت میلیون و 700 هزار نفر در كشور سیگاری هستند و حدود 600 هزار نفر نیز در معرض دود سیگار قرار دارند كه 50 درصد آنها كودكان هستند.
وی اضافه كرد: 90 درصد موارد سرطان در مردان و 80 درصد سرطان در زنان به علت مصرف سیگار است و مصرف سیگار شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان است.
وی اضافه كرد: در ایران سالانه بین 55 تا 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود كه بر اساس آمارهای مختلف بین 20 تا 40 درصد آن سیگار قاچاق است.
حریرچی گفت: فقط برای خرید سیگار، ایرانیان سالانه 10 هزار میلیارد تومان خرج می‌كنند و با احتساب هزینه‌های درمان، سال‌های از دست رفته عمر ناشی از بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات و ناتوانی و كاهش كیفیت زندگی هر سال بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بر اثر مصرف دخانیات به كشور تحمیل می‌شود.
وی اضافه كرد: كشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریكا كه مهم‌ترین تولیدكنندگان سیگار در دنیا هستند حتی در اوج تحریم‌ها تولید و عرضه سیگار به ایران را كاهش ندادند و همواره تلاش می‌كنند كه مواد دخانی از جمله سیگار با قیمت ارزان‌تر و میزان بیشتر در كشورهای مختلف از جمله ایران مصرف شود.
وی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش مالیات سیگار گفت: برخی مخالفان این مصوبه با توضیح این كه افزایش مالیات و گران شدن سیگار باعث افزایش قاچاق می‌شود، با این كار مخالفت كردند اما همه می‌دانیم كه لابی‌های تولیدكنندگان و واردكنندگان دخانیات در همه دنیا بسیار قوی است و نباید به خاطر منافع این افراد سلامت مردم را به خطر اندازیم.
وی گفت: قیمت یك پاكت سیگار در ایران حدود 1.13 دلار است، این قیمت در كشورهای با درآمد متوسط 1.89 دلار و در كشورهای با درآمد بالا كه خودشان تولید كننده سیگار هستند، 4.91 دلار است و تا 80 درصد قیمت سیگار را مالیات می گیرند تا مصرف آن كم شود.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا ورود 12 میلیارد نخ سیگار قاچاق به كشوربه صورت سازماندهی شده انجام می شود، توضیح داد: سالانه بین 15 تا 40درصد كل سیگارهای مصرف شده در كشور، از طریق قاچاق وارد كشور می شود اما در مورد اینكه سازماندهی شده است یا خیر بنده كارشناس نیستم و مراجع مرتبط باید در این زمینه صحبت كنند ولی قطعا این حجم سیگار قاچاق به صورت كوله بری و چمدانی وارد كشور نمی شود.

**چاقی ام الامراض است
حریرچی با اشاره به شعار غلبه بر دیابت در هفته سلامت( اول تا هفتم اردیبهشتت) گفت: علاوه بر استعمال سیگار كه یكی از عوامل هم ابتلا به دیابت است، چاقی نیز یكی از مهمتربن عوامل ابتلا به این بیماری است، چاقی ام الامراض است، مسئله ای كه شیوع آن در كشور نیز به سرعت رو به افزایش است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت قرار گرفتن حوزه پیشگیری و بهداشت در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در گذشته به حوزه بهداشت كم توجهی شده است، در دهه 80 بین 3.7 تا4.5 درصد اعتبارات نظام سلامت صرف بهداشت می شد.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سهم بهداشت از اعتبارات سلامت در كشورهای مختلف بین 3 تا 11 درصد است كه این میزان دردولت تدبیر و امید در سال 92 به 6.4 درصدو در سال 94 با توسعه خدمات در مناطق محروم و حاشیه شهرها به 8.7 درصد رسید و حدود دو برابر شد.
معاون كل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره علت گنجانده نشدن مدیریت منابع سلامت از طریق بیمه ها در برنامه ششم گفت: نباید برنامه ششم را با برنامه چهارم و پنجم توسعه مقایسه كرد زیرا بسیاری از بندهای برنامه های قبلی از جمله همین موضوع مدیریت منابع سلامت از طریق بیمه ها و مسائل دیگری مانند استقلال دانشگاههای علوم پزشكی بامصوبه مجلس قانون دائمی شده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا سفر حریرچی به اسلام آباد برای رسیدگی به موضوع بیماری خاص در این شهر بوده كه در رسانه ها مطرح شده است، گفت: مسائلی كه در برخی رسانه ها با اصلاحاسات نادرستی مانند گروگانگیری در بیمارستان منشتر شده، درست نیز و علت سفر من به این شهر نیز رسیدگی به وضعیت آب آشامیدنی بعد از سیل اخیر در این شهر بوده است.
حریرچی گفت: بیماری هم كه رسانه ها به آن پرداخته اند، مورد رسیدگی كامل قرار گرفته و فقط برای فاكتور 7 انعقادی وی 39 میلیون تومان هزینه شده است و تمام خدمات درمانی وی نیز در بیمارستان دولتی رایگان ارائه شده است.
وی افزود: ممكن است در رسیدگی به وی تاخیری صورت گرفته باشد كه در حال رسیدگی آن هستیم.

**دستور وزیر بهداشت برای برخورد با متخلفان در بیمارستانها
حریرچی گفت: همین امروز(دوشنبه) وزیر بهداشت در شورای معاونین وزارتخانه بر محافظت مالی بیماران تاكید كرد و دستور داد كه در هر بیمارستان اگر تخلفی در این زمینه صورت گیر با افراد متخلف در هر سطحی كه باشند، شدیدترین برخورد صورت گیرد.
وی افزود: قبل از طرح تحول سلامت، 37 درصد هزینه ها برای خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی را مردم پرداخت می كردند، این رقم اكنون به 6 درصد برای شهرنشینان و 3 درصد برای روستائیان كاهش پیدا كرده است.
این مقام وزارت بهداشت گفت: بسیاری از بیماران برای تهیه دارو؛ لوازم پزشكی و آزمایشگاه به بیرون بیمارستان فرستاده می شدند و دلالان در اطراف بیمارستانها پرسه می زدند و از مشكلات مردم سوء استفاده می كردند و علاوه بر هزینه های چند برابری درمان هزینه های گزاف رفت و آمد نیز به مردم تحمیل می شد.
حریرچی گفت: همه این هزینه ها اكنون با اجرای طرح تحول سلامت حذف شده است، میزان پرداختی مردم به میزان قابل توجهی هم در بخش سرپایی و هم بستری كاهش یافته است، جامعه پزشكی نیز همكاری كرده و میزان پرداختی های غیر قانونی نیز در شهرستانها صفر و در تهران نزدیك به صفر شده است.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد موسسه اعتباربخشی سلامت برای نظارت بر بیمارستانها گفت: دانشگاههای علوم پزشكی بر عملكرد بیمارستانها نظارت دارند اما نظارت وزارت بهداشت بر خودش ممكن است شائبه هایی داشته باشد به منظور موسسه اعتباربخشی سلامت كه یك موسسه مستقل است برای این كار ایجاد می شود.
وی گفت: این موسسه مستقل از وزارت بهداشت خواهد بود و وزارت بهداشت فقط در مرحله راه اندازی و تاسیس به آن كمك می كند و در مرحله بهره برداری كاملا مستقل خواهد بود.

**تعرفه های پزشكی در زمین كمیسیون اقتصادی دولت
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه گذاری خدمات پزشكی در سال 95 گفت: جلسه شورای عالی بیمه در اواخر اسفند 94 در این زمینه تشكیل شد و در نهایت دو سناریو در مورد تعرفه ها برای تصمیم گیری به كمیسیون اقتصادی دولت رفت و اكنون منتظر تصمیم دولت در این زمینه هستیم.
وی درباره بسته حمایت از بیماران صعب العلاج نیز گفت: بسته اولی كه برای این حمایت تعریف شده بود كه خیلی هزینه بر و حجیم بود برای همین همه آن اجرا نشد اما حمایت وزارت بهداشت از بیماران خاص و صعب العلاج و كاهش هزینه های درمان و داروی آنها در بیمارستانهای دولتی اجرا شده است.
قائم مقام وزارت بهداشت درباره تشكیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و حذف معاونت طب سنتی نیز توضیح داد: 75 تا 85 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعی مانند اشتعال، سواد، مسكن، فقر یا آلودگی هوا مربوط است و 53 عامل اجتماعی وجود دارد كه سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.
حریرچی گفت: این عوامل تاكنون مورد غفلت بوده اند و تشكیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت یك كار هوشمندانه بود كهمی تواند موجب توجه بیشتر به این عوامل و گسترش همكاریهای بین بخشی در این زمینه شود و یك اعتبار و كار ارزشمند در وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است كه در عرصه بین المللی نیز بازتاب مثبت زیادی داشته است.
وی گفت: نقش فقر آن قدر در سلامت مردم مهم است كه در شهر لندن و گلاسكو انگلیس شاخص های سلامت بین فقرا و ثروتمندان 13 برابر متفاوت است.
معاون كل وزارت بهداشت افزود: برای كنترل این عوامل یك روش این است كه بگذاریم این عوامل تاثیر خود را بگذارند و مردم بیمار؛ معتاد و معتاد تزریقی شوند و بعد برای نجات آنها از مرگ اقدام كنیم و روش دوم این است كه با كنترل عوامل اجتماعی جلوی این بیماریها و تبعات را بگیریم.

**20 سلامتكده طب سنتی امسال راه اندازی می شود
وی گفت: موضوع طب سنتی نیز همچنان مورد توجه وزارت بهداشت و معاون سابق طب سنتی اكنون مشاور وزیر بهداشت است، همین امسال به همت دكتر خدادوست، كه درسمت مشاور وزیر در امور طب سنتی است، 20 سلامتكده طب سنتی در مراكز استانها ایجاد می شود.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره كسری بودجه وزارت بهداشت گفت: به جز بودجه دولتی، بخش مهمی درآمد بیمارستانها، درآمد اختصاصی است كه از ارائه خدمات و از طریق بیمه ها جبران می شود و عقب ماندگی بیمه ها به خصوص سازمان بیمه سلامت، مشكلات زیادی ایجاد كرده است.

**كاهش مراجعات مردم به بیمارستان در دولت قبل
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه كرد: كاهش هزینه های مردم اولویت مهم وزارت بهداشت است در حالی كه در سالهای 90 و 91 و در دولت قبلی كه دولت درآمد خوبی هم داشت به علت تورم، تحریم ها و گران شدن قیمت دلار برای اولین بار در 40 سال اخیر شاهد كاهش مراجعات مردم به بیمارستان بودیم.
وی گفت: یعنی بخشی از مردم مجبور بودن درآمدشان فقط صرف غدا و مسكن كنند و اگر مریض شدند یا به پزشك مراجعه نمی كردند یا به جای متخصص به پزشك عمومی، عطاری یا داروخانه مراجعه می كردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: