کد خبر: ۱۶۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
احتمالا شما هم شاهد یا شنونده چنین مکالماتی بوده‌اید، هستید یا خواهید بود که خانمی با دوستش، خواهرش یا همکارش در حال گفتگو در مورد خواهرشوهر، مادرشوهر، نامادری، دوست یا همکارش است.

احتمالا شما هم شاهد یا شنونده چنین مکالماتی بوده‌اید، هستید یا خواهید بود که خانمی با دوستش، خواهرش یا همکارش در حال گفتگو در مورد خواهرشوهر، مادرشوهر، نامادری، دوست یا همکارش است. در این مکالمه دائم خاطرات بدی را با جزئیات کامل و چندین بار عقب به جلو یا جلو به عقب یادآوری می‌کنند. چندین بار ناگهان در حین مکالمه انگار دارند با آن شخص ثالث، بگو مگو می‌کنند یا طرف مقابلشان را به گفتن یک حرف یا انجام یک فعل بر علیه آن شخص ثالث ترغیب می‌کنند. پس از پایان مکالمه هم می‌بینید که غمگین یا عصبانی هستند در صورتی که قبل از مکالمه غمگین یا عصبانی نبوده‌اند. این هم یک نشخوار ذهنی است که البته به جای گفتگوی درونی از گفتگوی بیرونی استفاده می‌کند و گفتگو هم از طریق تلفن انجام می‌پذیرد. 

متاسفانه بسیاری از خانم‌های ایرانی تقریبا هر روز از این نوع مکالمات دارند. یعنی نشخوار ذهنی تلفنی که همانند نشخوار ذهنی است ولی آثار مخرب‌تری دارد چون در نشخوار ذهنی گاهی ممکن است فرد متوجه خطا بودن رفتارش بشود اما در نشخوار تلفنی این توجه به خطا کمتر رخ می‌دهد چون به نوعی از طرف مقابل مکالمه دارد تاییدیه می‌گیرد.

نشخوار ذهنی تمرکز اجبارگونه توجه یک فرد، بر علائم و علل یک رویداد منفی و توجه به دلایل آن و نتایجش، به جای تمرکز بر راه‌های حل آن است. نشخوار ذهنی مشابه نگرانی است، با این تفاوت که نشخوار ذهنی بر احساسات بد و تجارب گذشته تمرکز دارد، در حالی که توجه نگرانی بر امکان بالقوه‌ی وقوع حوادث بد در آینده است. هم نشخوار فکری و هم نگرانی، مرتبط با اضطراب و سایر وضعیت‌های منفی هیجانی هستند. نشخوار فکری یکی از عوامل آسیب‌ ذهنی و زمینه‌ای برای افسردگی  است.


نشخوارهای ذهنی تمام جنبه‌های مثبت زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و آنها را بی‌ارزش جلوه می‌دهند و فرد دیگر قادر به دیدن اتفاقات مثبت زندگی نیست و همه چیز را سیاه می‌بیند.
افسردگي و نشخوار ذهنی در سه‌چهارم موارد توام هستند. نشخوار ذهنی به تنهايي مي‌تواند در بیش از 50 درصد افراد افسردگي ایجاد كند.

این مکالمات مسموم را قطع کنید 
* اگر کسی هم هست که مایل است چنین مکالماتی داشته باشد حتی اگر خیلی دوستش دارید از او خواهش کنید که شما را معاف کند. اگر مجبور به شنیدن چنین مکالماتی شدید اولا اصلا بر موضوع تمرکز نکنید و تا می‌توانید سکوت کرده و به ظاهر گوش کنید و حواستان کلا جای دیگری باشد. این مکالمات شما را به سمت افسردگی می‌برند و هیچ فایده‌ی دیگری هم ندارند. 


* اگر خودتان آغازگر این مکالمات هستید یادتان باشد که نباید به عوامل استرس‌زا همچون یک بمب در حال انفجار نگاه کرد. در واقع تخریب و ساخت و ساز همواره در کنار هم قرار دارند. 


* سرزنش دیگران را متوقف کنید و تلاش کنید تا در نقش‌های مختلف خود اعم از همسر، مادر یا هر نقش دیگری که دارید بهتر ظاهر شوید. 


* در ارتباط با اشتباهاتتان هوشیار باشید و از آنها درس بگیرید. 


* انرژی‌تان را روی مسائل جدیدتری متمرکز کنید. اعتماد به نفس را تمرین کنید. 


* از تغییرات نترسید و به آنها با دید مثبت نگاه کنید. و نهایتا اینکه سعی کنید مشکلات، شما را تبدیل به آدمی کنند که همیشه می‌خواستید.سلامانه

*دکتر فرشاد نجفی‌پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: