کد خبر: ۱۵۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 09
برگزیدگان انتخابات نظام پزشکى از پذیرش پست هاى دولتى به خصوص در وزارت بهداشت خوددارى کنند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالى نظام پزشکى کشور گفت: برگزیدگان انتخابات نظام پزشکى از پذیرش پست هاى دولتى به خصوص در وزارت بهداشت خوددارى کنند.

به گزارش شفا آنلاین،نوید ناصری عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور  با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی کشور حدود ٢٥٠ هزار عضو را شامل مى شود، بیان کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس در سال ١٣٨٣، این سازمان(Organization) داراى توانمندی هاى بالقوه اى است که در پاره اى موارد حتى توانایى آن را دارد که نه تنها وزارت بهداشت بلکه برخى از وزارتخانه هاى دیگر و نهادهاى حاکمیتى را تحت الشعاع فعالیت هاى خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه از دید برخی افراد  وجود یک سازمان نظام پزشکى مقتدر، توانا و پویا شاید شائبه کاهش اقتدار وزارت بهداشت و بدنه دولت را به ذهن متبادر سازد، افزود: قائم به شخص بودن وزارتخانه‌ها در زیر مجموعه دولت در برخى موارد عاملى براى اعمال نظرهایى فراتر از برنامه هاى توسعه کشورى و خروج از رفتار سیستماتیک و برنامه محورى شده است.

وی با ابراز خرسندی گفت: در کشور ما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى و نهادینه شدن مبانى دموکراسى و مردم سالارى در تار و پود سیاست هاى کلى نظام، خوشبختانه شاهد رشد کمى سازمان هاى مردم نهاد از جمله سازمان‌ها و انجمن‌ها در شاخه هاى مختلف علمى و صنفى هستیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: متأسفانه کمرنگ‌تر شدن روز به روز ضابطه مندى و افزایش نقش روابط در سیستم هاى ادارى از یک سو و از سوى دیگر کاهش تقید به برنامه محورى، نقش افراد را در سیستم هاى ادارى دولتى و همچنین در سازمان هاى مردم نهاد بیشتر مى کند به طوری که برنامه محورى و فرآیند رفتار سیستماتیک(Systematic) در آن‌ها تابعى از فرد محورى شده است.

ناصری به نهادینه نشدن فرهنگ احترام به خرد جمعی و کم توجهی به اصل اساسی مردم سالاری در سازمان‌ها و انجمن‌ها اشاره کرد و گفت: قائم به شخص بودن سازمان هاى مردم نهاد؛ تشکل‌ها و انجمن ها پاشنه آشیلى براى سوءاستفاده برخى از دولتمردان از شرایط موجود با هدف جلوگیرى از محدود سازى اقتدارگرایى وزارتخانه‌ها به واسطه فعالیت انجمن‌ها و تلاش هر چه بیشتر جهت کاهش توانایى سازمان‌ها و تشکل هاى مردم نهاد و انجمن‌ها به منظور اقتدارگرایى بیش از پیش دولت شده است.

به گفته وی تحت کنترل گرفتن سازمان نظام پزشکى توسط وزارت بهداشت، مى تواند فعالیت هاى چهار ساله این وزارتخانه را بیمه کرده تا با طیب خاطر به انجام طرح‌ها و برنامه هاى قائم به اشخاص خود بپردازد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با شناسایى و سپس بهره‌مند ساختن افراد مؤثر در سازمان نظام پزشکی، عملاً کنترل آن را تا حدى بسیار زیاد در دست گرفته است،عنوان کرد: دیگر نیازى به تقسیم قدرت با سازمان نظام پزشکى که شامل کل جامعه پزشکى با ظرفیتى ده‌ها برابر وزارت بهداشت است، نخواهد داشت.

ناصری تاکید کرد: برگزیدگان انتخابات نظام پزشکى که اعتماد جامعه پزشکى را با خود به همراه دارند باید در برابر پیشنهادات مختلف و به خصوص احراز پست‌ها و مقام هاى دولتى در شاکله وزارت بهداشت، خوددارى و اغماض کرده و با بلند طبعى، برگزیده شدن از سوى جامعه پزشکى را به وسوسه احراز هر پست و مقام دولتى یا شرکت‌ها و سازمان هاى وابسته به دولت، ارجح دانسته و آن اعتماد و وکالت را وجه المصالحه قرار ندهند.

وی با اشاره به اینکه منتخبان با انجام چنین رفتار همراه با مناعت طبعى، جامعه پزشکى را از انتخاب خود خوشحال و راضى مى کنند، بیان کرد: این امر موجب تقسیم قدرت در نظام سلامت شده و موضوع سلامت را از حالت دستورى و تحکمى خارج مى سازد، در غیر این صورت، رهاوردی جز سرخوردگى جامعه پزشکى از نتیجه مشارکت اجتماعى و نا امیدى بیش از پیش آنها از بهبود اوضاع صنفى و ... به ارمغان نخواهد آورد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور یادآور شد: امیدواریم در دوره آتى فعالیت نظام پزشکى و حتى در دوره هاى بعد شاهد پس زدن تمامى پیشنهادهای احراز پست هاى دولتى و ... از سوى برگزیدگان انتخابات نظام پزشکى و منتخبان جامعه  پزشکى و بالندگى، پویایى و چالاکى این سازمان باشیم.
برچسب ها: سلامت ، سیستماتیک ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: