کد خبر: ۱۵۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 06
محسن روشن پژوه :بهزیستی دارای تمامی چرخه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از تدوین الگوهای اختصاصی درمان کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال در بهزیستی خبر داد و گفت: بهزیستی دارای تمامی چرخه‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در کشور است.

به گزارش شفا آنلاین،محسن روشن پژوه در حاشیه افتتاح مرکز بهبود و بازتوانی بانوان با اختلال مصرف مواد مخدر(drugs) در شهرستان پردیس افزود: مراکزی داریم که برای افرادی بهبود یافته از اعتیاد، سرپناه در نظر می‌گیرند.

وی گفت: از دهه 70 کار پیشگیری را شروع کردیم و اکنون بیش از 5 هزار تیم اجتماع محور در محلات در مورد پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند که در سال گذشته اقدامات پیشگیری فراوانی در مهدهای کودک، محل کار و اقدامات ویژه کودکان انجام دادیم.

معاون مرکز پیشگیری(prevention) و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در بهزیستی بالغ بر دو هزار و 700 واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب در مورد اعتیاد وجود دارد؛ بیش از یکهزار و 100 مرکز از این تعداد، مراکز پذیرش سرپایی هستند و حدود یکهزار و 200 مرکز، از مراکز اقامتی هستند و بیماران را بستری و درمان می‌کنند.

روشن پژوه افزود: واحدهای درمان دراز مدت « TC»، واحدهای کاهش آسیب برای معتادین، مراکز سیار، سرپناه‌های شبانه و تیم‌های امدادرسان سیار نیز از دیگر واحدهای خدمات رسان به معتادین در کشور هستند.

معاون مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: در سال گذشته 600 هزار نفر از این 2 هزار و 700 نفر مرکز خدمات دریافت کرده‌اند و از این تعداد 100 مرکز زنانه هستند، البته مراکز سرپایی ما تفکیک جنسیتی ندارد، یعنی مردان و زنان همزمان با هم مراجعه می‌کنند. حدود 10 درصد از خدمات اعتیاد سازمان بهزیستی کل کشور زنانه تعریف شده است.

وی با اشاره به آمار یک میلیون و 325 هزار نفری معتادین طبق آمار سال 90 ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، گفت: از این تعداد نزدیک به 9 درصد بانوان هستند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 94 و 95، سازمان بهزیستی کشور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر پیمایش نحوه مصرف مواد مخدر در خانواده ها را انجام داده است.

روشن‌پژوه، افزود: آمار جدید تعداد معتادین به تفکیک سن، جنسیت و نوع اعتیاد را آماده انتشار داریم که به زودی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام خواهد شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد متفاوت برخی آمارهای منتشر شده در رابطه با معتادین کارتن خواب، در پایان یادآور شد: آمارهای متعددی از 6 هزار الی 15 هزار معتاد کارتن خواب ارائه شده است که چون روش دقیق نبوده و برگرفته از برآوردهای مراجعی است که به نوعی با این گروه ارتباط داشتند، نمی توان این ها را به عنوان عدد دقیق به حساب آورد.
برچسب ها: آسیب ، سلامت ، اعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: