کد خبر: ۱۵۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
آیا تابه‌حال در ایجاد ارتباط درست با دوستان و همکاران و مشتریانتان به مشکل برخوردید؟ آیا اتفاق افتاده است که نتوانید آن‌ها را درک کنید و ارتباط مناسبی با آن‌ها داشته باشید و به‌طورکلی ارتباطتان را با آن‌ها قطع کرده باشید.
شفا آنلاین>اجتماعی>از آنجا که نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید بهتر است دیگران را بشناسید و نحوه درستِ برقراری ارتباط با آنها را بیاموزید.

به گزارش شفا آنلاین، آیا تابه‌حال در ایجاد ارتباط درست با دوستان و همکاران و مشتریانتان به مشکل برخوردید؟ آیا اتفاق افتاده است که نتوانید آن‌ها را درک کنید و ارتباط مناسبی با آن‌ها داشته باشید و به‌طورکلی ارتباطتان را با آن‌ها قطع کرده باشید.
 
از آنجا که نمی‌توانید دیگران را تغییر دهید بهتر است دیگران را بشناسید و نحوه درستِ برقراری ارتباط با آنها را بیاموزید.

این ۵ تیپ به ترتیب افراد تانک یا تهاجمی، زیرآب زن، نارنجکی، همه‌چیزدان، بادکنکی، همیشه موافق، همیشه مخالف، ممکنی یا شایدی، خنثی، نق زن می‌باشند.
 
پنج تیپ آدم بدقلق 

افراد تانک

افراد تانک صدای کلفت و خشنی دارند و با تن صدای بلند صحبت می‌کنند و جملات آن‌ها به‌صورت کوتاه و زورگویانه است و به‌صورت تهاجمی رفتار می‌کنند.

هنگامی‌که این افراد شما را به‌صورت لفظی مورد حمله قرار می‌دهند و متهم می‌کنند باید رفتار شما بر اساس احترام باشد، چون این افراد به‌سادگی نمی‌توانند به افرادی که به آن‌ها احترام می‌گذارند حمله کنند. افراد مهاجم نیاز به پاسخ قاطعانه دارند. رفتار شما باید یک سیگنال روشن که شما قوی و توانا هستید را به این افراد منتقل کند.

راهکارهایی که در برابر افراد تانک باید داشت:

در جای خود محکم ایستادن: نه عقب و نه جلو بروید و به چشم‌های او نگاه کنید و توجه خود را به تنفس خود معطوف کنید تنفس عمیق باعث می‌شود که مجدد کنترل خود را به دست بیاورید.

با احترام رفتار کردن: یک راه‌حل مسالمت‌آمیز پیشنهاد دهید، یک‌زمان و موقعیت دیگر را برای ادامه صحبت انتخاب کنید.

کارهایی که در برابر افراد تانک نباید انجام داد:

عقب‌گرد نکنید، نباید حرف‌های خودشان را به خودشان توضیح داد و مرور کرد.

قضاوت نکنید، برای مثال نخواهید به آن‌ها بگویید که منظور شما این بود.

ارتباط را کامل تمام نکنید و درهای مذاکره برای آینده را نبندید.

مثالی برای ارتباط مناسب با افراد تانک

اگر مشتری دارید که فکر می‌کند خدماتی را که از شما دریافت کرده است کامل نبوده است و جز تیپ افراد تانک است و به‌صورت پرخاشگرانه و بلند صحبت می‌کند. بهترین برخورد شما این هست که محکم جلوی مشتری بایستید و هیچ تغییری در رفتار و جای شما مبنی بر ترس و عقب‌نشینی مشاهده نشود. هنگام نفس‌گیری چند بار نام مشتری را خطاب قرار می‌دهید و توجه مشتری را جلب می‌کنید و با ۷۰ تا ۷۵ درصد تن صدای مشتری شروع به صحبت کنید و از کلمه ما به‌جای من استفاده کنید.

افراد زیرآب زن

افراد زیرآب زن به‌صورت طعنه‌آمیز صحبت می‌کنند و تخصص زیادی در احمق نشان دادن شما دارند و اصولاً سعی می‌کنند با نقاط ضعفتان شما را در موقعیت ضعیف قرار دهند.

راهکارهایی که در برابر افراد زیرآب زن باید داشت:

عقب‌گرد کنید: قسمتی از جملات خودش را به‌صورت سؤالی بازگو کنید.

از سؤالات مستقیم استفاده کنید.

شفاف‌سازی کنید: با شفاف‌سازی امکان دارد این افراد به حالت افراد تانک تبدیل شوند که در این مواقع استراتژی‌های ارتباطی با افراد تانک را بدانید تا بتوانید درست برخورد کنید.

کارهایی که در برابر افراد زیرآب زن نباید انجام داد:

با قواعد خودشان رفتار نکنید، چون این افراد در رفتار خود حرفه‌ای هستند و از نقاط ضعف شما استفاده می‌کنند.

مثالی برای ارتباط مناسب با افراد زیرآب زن

فرد زیرآب زن به شما طعنه‌ای می‌زند و شما می‌توانید با سؤالی که من هنوز منظور شما را از بیان این جمله متوجه نشدم» که با این کار شخص را از موضع پشت پرده بودن خارج می‌کنید و در این موارد معمولاً جواب‌های افراد زیرآب زن این هست که من شوخی کردم. این نوع سؤال باعث می‌شود که احتمال رفتار مشابه را در آینده با شما از بین ببرد.

افراد نارنجکی

این افراد رفتارشان ما بین افراد تانک و زیر آب زن است اصولاً این افراد ساکت هستند و دنبال تائید می‌گردند.

راهکارهایی که در برابر افراد نارنجکی باید داشت:

توجه این افراد را جلب کنید. هنگامی‌که این افراد کنترل خودشان را از دست می‌دهند، توجه آن‌ها را با خطاب قرار دادن نامشان جلب کنید

موقعیت و جایگاه خود را در برابر این افراد محکم نگه دارید؛ و سعی کنید متناسب با تن صدای فرد نارنجکی صحبت کنید.

به این افراد آرامش بدهید. در طول مکالمه کم‌کم تن صدای خود را پایین بیاورید به این شکل این افراد متوجه می‌شوند که هم به آن‌ها توجه کرده‌اید و هم به آرامش آن‌ها.

عقب‌گرد کنید.

کارهایی که در برابر افراد نارنجکی نباید انجام داد:

برای این افراد به‌هیچ‌عنوان عصبانی نشوید.

اصلاً قضاوت نکنید، چون با کوچک‌ترین موردی امکان دارد این افراد به حالت افراد تانک تبدیل شوند.

افراد همه‌چیزدان

این افراد سطح آگاهی و دانش خیلی بالایی دارند که تعدادشان خیلی کم هست؛ و سرعت بالایی در صحبت کردن دارند و مجال صحبت کردن به شما نمی‌دهند. در ۹۸ درصد مسائلی که شما صحبت می‌کنید اطلاعات دارند و می‌توانند مشکلات را حل کنند.

راهکارهایی که در برابر افراد همه‌چیزدان باید داشت:

به‌صورت محترمانه و با تأیید به حرف‌هایشان عقب‌گرد کنید.

دیدگاه‌هایتان را به‌صورت غیرمستقیم بیان کنید. با جملاتی که ممکن هست و یا شاید

نقش شاگرد و مربی را ایفا کنید. اگر بتوانید نقش شاگردی را در برابر این افراد بپذیرید مجال این را پیدا خواهید کرد که نظرات و ایده‌های خود را بیان کنید.

خیلی خوب و مؤثر گوش دهید. این افراد باید متوجه شوند که شما دارید حرف‌هایشان را خوب گوش می‌کنید، چون اگر احساس کنند که شما حرف‌هایشان را گوش نمی‌کنید مجدد تکرار می‌کنند پس هر از چند گاهی بعضی از جملاتشان را تکرار و تأیید کنید.

کارهایی که در برابر افراد همه چیزدان نباید انجام داد:

چیزی را برای آن‌ها نخواهید که اثبات کنید، چون شما را به نتیجه نخواهد رساند.

روی ایده‌های خودتان اصرار نکنید، چون به‌صورت قطع شکست خواهید خورد.

مثالی برای ارتباط مناسب با افراد همه‌چیزدان

آقای… اگر درست متوجه شده باشم برنامه آموزشی برای کارکنانتان و مشخص کردن استراتژی‌هایتان در راستای برنامه‌ریزی برای برندتان هست.

افراد بادکنکی

این افراد در مورد همه‌چیز اظهار نظر می‌کنند و زیاد صحبت می‌کنند و این افراد بسیار دنبال تأیید هستند و هدف آن‌ها جلب توجه است. بیشتر از جملات همیشه و اکثراً استفاده می‌کنند و در حقیقت تعمیم می‌دهند.

راهکارهایی که در برابر افراد بادکنکی باید داشت:

عقب‌گرد کنید:، چون این افراد دنبال جلب‌توجه و دیده شدن هستند عقب‌گرد به جملاتشان احساس خوبی را به آن‌ها می‌دهد پس سعی کنید از جملات خودشان استفاده کنید.

سعی کنید تا حد امکان نظرات ایشان را تأیید کنید، ولی در کار و زندگی‌تان نظراتشان را به کار نبرید.

چرخه تکرار را بشکنید: درصورتی‌که تند تند صحبت می‌کنند با اسم ایشان را خطاب قرار می‌دهید و قسمتی از حرف‌های ایشان را تکرار و تأیید کنید به‌این‌ترتیب سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

کارهایی که در برابر افراد بادکنکی نباید انجام داد:

به‌هیچ‌عنوان حبابشان را نترکانید: دنبال این نباشید که به این افراد ثابت کنید که نظراتشان اشتباه است.

زود قضاوت نکنید.

مثالی برای ارتباط مناسب با افراد بادکنکی

فرد بادکنکی ادعا می‌کند که مقاله‌های زیادی در رابطه با موضوع مدیریت و ارتباط مؤثر خوانده است و مدام در مورد آن‌ها صحبت می‌کند و در این مورد می‌توانید چرخه تکرار را بشکنید و بگویید، ولی من متأسفانه فرصت مطالعه این مقاله را نداشتم و به‌اصطلاح فرصت پیدا می‌کنید تا مذاکره را زودتر به نتیجه برسانید.

برچسب ها: اجتماعی ، قلق ، تیپ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: