کد خبر: ۱۵۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 30
سال‌هاست که پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت درخصوص میزان بالای مصرف نمک و چربی هشدار می‌دهند ولی با وجود این هشدارها همچنان شاهد بار بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب هستیم.
شفا آنلاین:براساس اعلام وزارت بهداشت بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در کشور است؛ به‌گونه‌ای که 76 درصد کل بیماری‌های بر اثر این عوامل به وقوع می‌پیوندد. این در حالی است که بیشترین علت این بیماری‌ها به سبک زندگی و به‌خصوص تغذیه افراد مربوط می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:سال‌هاست که پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت درخصوص میزان بالای مصرف نمک و چربی هشدار می‌دهند ولی با وجود این هشدارها همچنان شاهد بار بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب <Poor nutrition>هستیم. همچنین مطالعات گسترده پژوهشگران نیز نشان می‌دهد که تغذیه و الگوی غذایی نامناسب بیشترین علت بروز اضافه‌وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نو 2 و برخی انواع سرطان‌هاست. در این بین برخی افراد با جدی گرفتن این هشدارها در انتخاب مواد غذایی دقت بیشتری دارند و سعی می‌کنند سالم‌ترین محصولات را خریداری نمایند ولی هستند کسانی که به‌دلیل مشغله کاری و سبک تغذیه‌ای نادرست، محصولات رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها را انتخاب می‌کنند که هیچ نظارتی به نحوه پخت و مواد اولیه استفاده شده در آنها وجود ندارد.

البته سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای کاهش میزان شکر، نمک و چربی فرآورده‌های بسته‌بندی شده ازجمله میزان نمک در نان و میزان شکر در نوشابه شروع کرده است. به‌عنوان مثال در شورای عالی سلامت تصویب شده که میزان نمک در نان از حدود 1.8 گرم در به یک گرم کاهش یابد و یا میزان شکر موجود در نوشابه به زیر 10 در صد برسد. اما واقعیت این است که این اقدامات در مقابل انبوه مواد غذایی مصرفی مردم در رستوران‌ها و به‌خصوص غذاهای فوری و فرآورده‌های گوشتی شور و چرب کافی نیست و هنوز نظارت در این بخش بسیار اندک است. حال مسئولان وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند که هشدارهای آنها آنگونه که باید جوابگو نبوده و راه‌ حل دیگری برای کاهش مصرف نمک و روغن در مراکز عرضه محصولات غذایی آماده کرده‌اند.
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر، می‌گوید: «قرار است طرحی در شورای عالی سلامت تصویب شود که براساس آن بر غذای رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نظارت جدی‌تری صورت گیرد. البته درحال حاضر عمده نظارت وزارت بهداشت معطوف به مواد خوراکی بسته‌بندی شده است و با تصویب شورای عالی سلامت رستوران‌ها نیز از این به بعد تحت نظارت جدی قرار خواهند گرفت.» دیناروند با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت درباره میزان نمک، شکر و چربی مجاز در مواد غذایی، می‌افزاید: «متاسفانه همچنان شاهد میزان بالای استفاده از این مواد در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها هستیم و براساس ضوابط موجود سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت کار چندانی در بحث نظارت بر این مراکز نمی‌توانند انجام دهند.»
دیناروند با بیان اینکه مسئولیت مستقیمی در این مورد برای وزارت بهداشت تعریف نشده است، اضافه می‌کند: «با توجه به اهمیت موضوع تغذیه در جامعه و وظیفه ما برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و نظارت بر کیفیت مواد غذایی و حتی نظارت بر تبلیغات حوزه سلامت، می‌خواهیم پیش‌نویس طرحی را آماده کنیم که با تصویب آن در شورای عالی سلامت بتوانیم به این بحث ورود کنیم. همچنین براساس این طرح در نظر داریم برای کنترل میزان شکر، نمک و چربی موجود در غذاهای آماده رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها سقف مشخصی تعیین کنیم تا از این طریق بتوانیم نظارت خود را بر میزان نمک، شکر و چربی غذاهای عرضه شده در این مراکز اعمال کرده و میزان مناسب استفاده از این مواد را کنترل کنیم.»
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه می‌دهد: «در واقع می‌خواهیم با مصوبه شورای عالی سلامت که عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری اجرایی در حوزه سلامت که رئیس آن رئیس‌جمهوری است، به این نظارت جنبه قانونی بدهیم و بگوییم که رستوران‌ها نمی‌توانند هر غذایی درست کنند. بنابراین نمی‌شود غذایی را به مردم داد که چربی آن از حد مجاز بیشتر بوده و یا نمک آن از حد مجاز بیشتر باشد.» دیناروند با بیان اینکه چنین نظارتی در برخی کشورها تجربه شده و موفقیت‌آمیز بوده است، تصریح می‌کند: «براساس قانون منعی برای ورود وزارت بهداشت به اغذیه‌فروشی‌ها و نظارت بر محتوای مواد غذایی آنها وجود ندارد. البته تاکنون نیز نظارت این اماکن بیشتر نظارت بهداشتی بر بهداشت محیط آنها بوده است، اما از این‌ پس می‌خواهیم بر کیفیت و محتوای مواد غذایی آنها نیز نظارت کنیم.»
وی با اشاره به تعداد بالای رستوران و اغذیه‌فروشی‌ها در کشور و سختی کار نظارت بر آنها، تاکید می‌کند: «در تدوین پیش‌نویس ایجاد ضوابط و نظارت به اغذیه‌فروشی‌ها به این موضوع نیز فکر می‌کنیم. البته نمی‌توانیم بپذیریم که نظارت وزارت بهداشت بر کیفیت مواد غذایی فقط محصور در بسته‌بندی باشد و بگوییم که کار ما تمام شده است؛ بنابراین حتما باید در بحث نظارت بر مواد غذایی مورد استفاده در اغذیه‌فروشی هم وارد ‌شویم. به‌خصوص اینکه با توجه به تعهدات سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر، مسئولیت و تعهدات مهمی برای کنترل این بیماری‌ها داریم که باید به آن عمل کنیم.» رئیس سازمان غذا و دارو اضافه می‌کند: «با توجه به ذائقه مردم این کار به‌صورت تدریجی و به مرور زمان انجام خواهد شد و نمی‌توان توقع داشته باشیم که یک‌دفعه میزان نمک، شکر و چربی مواد غذایی موجود در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها به حد مجاز برسد، بنابراین این طرح یک اقدام تدریجی خواهد بود.»
حال باید دید با توجه به بالا بودن میزان استفاده از نمک، شکر و چربی در غذای ایرانیان و افزایش ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سکته و سرطان در کشور براثر عادات غذایی نادرست؛ شورای عالی سلامت به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در عرصه سلامت چگونه این امکان را فراهم خواهد آورد تا نظارت بر عرضه مواد غذایی مطابق با استانداردهای معتبر جامه عمل به خود بگیرد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: