کد خبر: ۱۰۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 05
شفا آنلاین>سلامت>یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین اعضای بدن انسان مغز است. این عضو حساس مرکز دستگاه عصبی انسان است. مهم‌ترین وظیفه مغز کنترل سایر اندام‌های بدن است.
به گزارش شفا آنلاین، بسیاری از مسائل مانند غذای ناسالم و مصرف دخانیات می‌توانند عملکرد این عضو را تهدید کنند اما متأسفانه افراد آگاهی کافی در این خصوص ندارند و به صورت مرتب با رفتارهای پرخطر خود سلامتی‌شان را دچار آسیب می‌کنند. ارتقای بهداشت مغز در جامعه از راه افزایش آگاهی مردم در خصوص سلامتی این عضو و ارائه کردن راهکارهایی برای افزایش سلامتی آن صورت می‌گیرد.

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی متخصص مغز و اعصاب  با اشاره به اینکه برای حفظ و تقویت سلامت مغز راهکارهای مؤثری وجود دارد، می‌گوید: متأسفانه امروزه در کشور توجه زیادی به سلامت مغز نمی‌شود که این مسأله باعث تهدید جدی سلامت مغز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه ناسالم یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مغزی شود، بیان می‌کند: لبنیات، سبزیجات و میوه جات از بهترین مواد غذایی هستند که توصیه می‌شود افراد از آنها در طول هفته به صورت مرتب برای حفظ سلامتی مغزشان استفاده کنند.
مقدسی اظهار می‌کند: فست فود‌ها و غذاهای آماده مواد غذایی هستند که استفاده از آنها در کشور بسیار شایع شده است. متأسفانه این مواد جزو غذاهای سالم محسوب نمی‌شوند و مصرف آنها می‌تواند باعث افزایش اختلالات مغز شود.

ë برای افزایش سلامتی مغز مطالعه کنید
این متخصص مغز و اعصاب، در خصوص تأثیر مطالعه بر افزایش سلامت مغز، تصریح می‌کند: مطالعه یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث افزایش و حفظ سلامت مغز شود بنابراین می‌توان گفت که مطالعه غذای روح و مغز انسان است. به افرادی که نگران سلامت مغزی خود هستند توصیه می‌شود به صورت مرتب کتاب مطالعه کنند.
ë مطالعه نکردن باعث ایجاد مشکلات جدی برای مغز می‌شود
وی با تأکید بر اینکه سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است، می‌گوید: این مسأله بسیار نگران‌کننده است چراکه استمرار آن می‌تواند در آینده موجب به وجود آمدن مشکلات جدی در مغز شود. انسان‌ها باید مطالعه را به عنوان یک نیاز اصلی در زندگی مانند خوراک و پوشاک بپذیرند.
مقدسی اظهار می‌کند: همه خانواده‌ها باید در سبد خرید خود کتاب خریداری کنند.
هرگونه بهانه در مورد گران بودن کتاب غیر قابل قبول است چراکه اغلب شاهد خرید وسایل غیر ضروری گران قیمت در خانواده هستیم.
متأسفانه خانواده‌ها برای فرار از مطالعه و توجیه خود، گران بودن کتاب را علت اصلی مطالعه نکردن بازگو می‌کنند.
این متخصص مغز و اعصاب، با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات مطالعه می‌تواند باعث تقویت قوای شناختی و ترمیم سلول‌های مغزی شود، بیان می‌کند: والدین باید از کودکی کتاب خواندن را به کودکان‌شان بیاموزند چراکه نهادینه کردن این مسأله در زمان کودکی باعث ایجاد علاقه به آن در آینده خواهد شد.
وی خاطرنشان می‌کند: امروزه مصرف دخانیات در کشور رواج پیدا کرده است. متأسفانه شاهد افزایش روز به روز این مسأله هستیم.

بر اساس تحقیقات مصرف سیگار و هر گونه مواد مخدر می‌تواند باعث آسیب جدی به سلامت مغز شود. آگاه کردن مردم از عوارض جدی مصرف دخانیات می‌تواند تا حدودی باعث کاهش این مسأله شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: