کد خبر: ۱۵۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 25
احتمال افزایش فشارخون در خانم‌هایی که پیش از بارداری نیز فشارخون بالا داشته‌اند نیز بیشتر است.
شفا آنلاین: به گفته یک متخصص زنان و زایمان، خطر ابتلا به فشارخون بالا در بارداری‌های اول بیشتر است. 

به گزارش شفا آنلاین:دکتر آزیتا صفارزاده کرمانی، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به دلایل افزایش فشارخون در دوران بارداری گفت: «عادت‌ها و سبک زندگی نامناسب، منجر به بالا رفتن فشارخون در دوران بارداری می‌شود. در بروز فشارخون بالا در دوران بارداری علت‌های مختلفی نقش دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نداشتن فعالیت فیزیکی، چاقی و اضافه وزن، اولین تجربه بارداری، سن بالاتر از 40 سال، سابقه خانوادگی فشارخون بالا در دوران بارداری، بارداری دوقلو یا چندقلو، سیگار کشیدن و مصرف الکل اشاره کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که کدام خانم‌ها بیشتر در خطر افزایش فشارخون در دوران بارداری قرار دارند، توضیح داد: «خانم‌هایی که دچار اضافه وزن هستند و در دوران بارداری ورزش و فعالیت‌های معمولی خود را کاهش می‌دهند، در خطر افزایش فشارخون قرار دارند. ضمن اینکه خطر فشارخون بالا در خانم‌هایی که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند، بیشتر است و در بارداری‌های دوم به بعد، این خطر کاهش پیدا می‌کند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین یادآور شد: «احتمال افزایش فشارخون در خانم‌هایی که پیش از بارداری نیز فشارخون بالا داشته‌اند نیز بیشتر است.»

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه با از بین بردن فاکتورهای خطر می‌توان از افزایش فشارخون در دوران بارداری پیشگیری کرد، گفت: «دلایل اصلی افزایش فشارخون مانند چاقی، کم‌تحرکی و فشارخون بالا پیش از بارداری قابل‌کنترل هستند و با از بین بردن این فاکتورهای خطر از طریق رژیم غذایی و ورزش، می‌توان از افزایش فشارخون در دوران بارداری پیشگیری کرد. هرچند افزایش وزن در دوران بارداری دور از انتظار نیست اما باید با مشورت پزشک، مقدار دقیق افزایش وزن ایده‌آل در دوران بارداری تعیین شود. از آنجا که اصول تغذیه بارداری در تمام خانم‌ها یکسان نیست از این رو، مشاوره گرفتن از یک متخصص تغذیه در دوران بارداری توصیه می‌شود.»

دکتر صفارزاده افزود: «با توجه به اینکه مصرف الکل و سیگارکشیدن، باعث افزایش فشارخون در دوران بارداری می‌شوند. خودداری از مصرف آنها، برای خانم‌های باردار از اهمیت بالایی برخوردار است.» 

وی درنهایت خاطرنشان کرد: «بارداری علاوه ‌بر تغییرات جسمی و فیزیولوژیکی، باعث تغییرات هورمونی نیز در بدن خانم‌ها می‌شود. تغییرات هورمونی ممکن است به استرس و افزایش فشارخون منجر شوند. استفاده از روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن، خطر فشارخون بالا را کاهش می‌دهد.»سلامانه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: