کد خبر: ۱۰۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت> به‌تازگی دانشمندان سوئیسی موفق به ساخت لیپوزوم‌های مصنوعی شدند که سبب بروز هیچ‌گونه واکنشی در بدن نمی‌شوند و سیستم دفاعی بدن آنها را به عنوان اشیای خارجی شناسایی نمی‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،  مطالعات نشان می‌دهد این لیپوزوم‌های مصنوعی که سبب هیچ‌گونه مسمومیتی در بدن نمی‌شوند، برای حمل نانودارو مناسب هستند.

       در حال حاضر لیپوزوم‌ها به‌عنوان حامل‌های انتقال دارو استفاده می‌شوند اما توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی می‌شوند و مورد حمله قرار می‌گیرند. دانشمندان دانشگاه بازل و فرایبورگ نشان دادند لیپوزوم‌های مصنوعی تولیدی آنها باعث بروز هیچ‌گونه واکنشی در انسان و خوک نمی‌شوند.

       لیپوزوم‌ها نانوحامل‌های شبیه به حباب‌های صابون بوده که از یک غشای فسفولیپیدی دولایه‌ای ساخته شده‌اند. لیپوزوم‌ها یک بخش آبی درونی را محافظت می‌کنند. لیپوزوم‌ها در شکل عدسی‌وار که توسط تیم تحقیقاتی زومبولس در دانشکده شیمی دانشگاه فرایبورگ ابداع شده‌اند، کاندیدهای نویدبخشی برای انتقال دارو برای شریان منقبض‌شده هستند. در این مکان‌ها خون از طریق بخش‌های شریانی تنگ‌شده با سرعت بالا جریان می‌یابد و نیروهای برشی در این قسمت‌ها افزایش می‌یابد. تحت این شرایط، لیپوزوم‌ها باز می‌شوند و محتوای دارویی خود را رها می‌کنند.

       متاسفانه سیستم ایمنی بدن، این لیپوزوم‌ها را به عنوان اشیای خارجی تلقی می‌کند. فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن منجر به آلرژی می‌شود. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که اثرات منفی تا 30 درصد این موارد مشاهده می‌شود. حتی با استفاده از داروهای لیپوزومی مورد تایید بالینی، هنوز احتمال بروز مشکلاتی در برخی افراد وجود دارد.

       یک تیم تحقیقاتی تحت هدایت مولر، استاد زیست‌مواد دانشگاه بازل و زومبول استاد شیمی دانشگاه فرایبورگ، حامل‌های فسفولیپیدی مصنوعی را برای کاربرد به‌عنوان نانوحامل‌ها برای انتقال دارو بررسی و تست کردند. نتایج نشان می‌دهد که این لیپوزوم‌ها سبب بروز هیچ‌گونه واکنشی در خون خوک و انسان نمی‌شوند.
در مرحله بعد، حامل‌ها در بافت‌های زنده تست شدند. محققان به سه خوک سوسپانسیونی از Pad-PC-Pad تزریق و ضربان قلب، الکترودیاگرام و فشار خون را بررسی و کنترل کردند. حتی در مقادیر بالای تزریق دارو، خوک‌ها هیچ‌گونه واکنش منفی به دارو نشان ندادند یا واکنش‌ها قابل اغماض بودند. بیوپسی از بافت خوک هیچ‌گونه نشانه‌ای از سمیت در کلیه‌ها، شش‌ها، قلب و کبد نشان نداد.

       مولر می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که لیپوزوم‌های Pad-PC-Pad حتی در دوز‌های بالا سبب تحریک و تهییج مستقیم و غیر مستقیم واکنش‌ها و شوک‌های آنافیلاتیکی نمی‌شوند. این یافته‌ها بسیار غیرقابل انتظار بودند و برای درمان‌های آینده تصلب شرایین بسیار اثرگذار هستند.»

       طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری شریان اکلیلی، عامل 30 درصد مرگ‌ومیر در دنیاست. در مورد شرایین اکلیلی منقبض شده، شرایط اغلب در طول انتقال بیمار به بیمارستان بدتر می‌شود؛ از این‌رو نیاز به دارویی که بخش پیش‌بیمارستانی را پوشش دهد، شدیدا احساس می‌شود. حامل‌های Pad-PC-Pad به‌دلیل اینکه سبب واکنش ایمنی قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با لیپوزوم‌های موجود نمی‌شوند، برای این کاربرد بسیار مفید هستند.سپید
NBCI
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: