کد خبر: ۱۵۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 22
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد
دارو ازجمله کالاهایی است که باید دولت‌ها نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشند؛ از این‌رو می‌توان گفت دارو تقاضای همیشگی است و نبود یا کمبود آن آسیب‌های اجتماعی و درمانی بزرگی برای جامعه به همراه خواهد آورد.»
شفا آنلاین:رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: «در بخش تولید و توزیع دارو <Production and distribution of pharmaceuticals>با شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مواجه هستیم که به دلیل مشکلات مدیریتی در سنوات گذشته کارایی لازم برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش را ندارند. از این‌رو نجات صنایع دارویی از خصولتی‌ها اگر در اولویت‌های دولت آینده قرار بگیرد، بخش دارو متحول می‌شود.»

رقابت سنگین تولیدکنندگان
به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید ، محمود نجفی‌عرب گفت: «دارو ازجمله کالاهایی است که باید دولت‌ها نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشند؛ از این‌رو می‌توان گفت دارو تقاضای همیشگی است و نبود یا کمبود آن آسیب‌های اجتماعی و درمانی بزرگی برای جامعه به همراه خواهد آورد.» وی با اشاره به بروز بحران در بخش داروی کشور در سال 92، افزود: «متاسفانه در دوره‌ای کشور با مشکلات زیادی در زمینه تهیه دارو مواجه بود. بنابراین کمبود آن زمینه‌ آسیب‌هایی را در جامعه فراهم کرده بود و این مشکلات به اتفاق نظر بیشتر کارشناسان مفهوم بحران را دربر داشت، اما خوشبختانه در چهار سال اخیر به شرایط بهتری رسیدیم و با اقدامات انجام شده در طول چهار سال دولت تدبیر و امید شرایط به حالت معمول خود بازگشت.»
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: «درحال حاضر بخش بزرگی از داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود و رقابت سنگینی در حوزه تولید بین تولیدکنندگان برقرار است. البته در منحنی عرضه و تقاضا، عرضه مثبت است ولی تولیدکنندگان در جذب بازار دچار مشکل هستند. رقابت نامناسبی در زمینه تولید شکل گرفته و سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی ساماندهی این وضعیت را در اولویت قرار داده است. با این ‌وجود هنوز نتوانسته‌ایم به نظام اخلاقی منطقی و مناسبی در این زمینه برسیم.»
نجفی‌عرب ادامه داد: «البته یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که در بازارهای صادراتی به روی ما باز نیست. باوجود تمام زحماتی که در سال‌های اخیر کشیده شده است، هنوز سهم خوبی در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه نداریم. هرچند افغانستان، عراق و سوریه مشتریان بالقوه محصولات ایران هستند، اما در عراق به دلیل رفتار متغیر دولت‌ مردان این کشور نتوانسته‌ایم به صادرکننده عمده دارو به این کشور تبدیل شویم. در افغانستان هم همین مسئله مانع توسعه بازارهای صادراتی ما به این کشور شده است. ضمن اینکه بالا بودن حجم تولید داخلی و اشباع بازارهای داخلی و عدم دسترسی به بازار صادراتی از مهم‌ترین مشکلات صنایع دارویی کشور است.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه داروهای بایوتک و بایو سمی‌لار و همچنین داروهای معمولی این ظرفیت را دارد که با حمایت بیشتر تراز بازرگانی مثبتی را در زمینه دارو ایجاد کند، اضافه کرد: «در زمینه تولید فرآورده‌های با تکنولوژی جدید یعنی داروهای بایوتک و بایو سمی‌لار موفق بوده‌ایم و سرعت مناسب در تولید این داروها باعث شده است تا بتوانیم از حجم واردات این نوع دارو به کشور کم کنیم. همچنین علاوه بر تامین نیاز داخل فرصت صادرات این محصولات به بازارهای جهانی هم فراهم‌ شده و درحال حاضر سوریه، روسیه، عراق و اوکراین از واردکنندگان عمده این نوع داروها از ایران هستند. بنابراین این دستاورد از افتخارات ملی ماست و بهتر است بیش از گذشته از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کنیم و راه را برای فعالیت بیشتر آنها هموار نماییم. ضمنا در زمینه تولید داروهای بایوسمی‌لار در ترکیه موفق به سرمایه‌گذاری مشترک شده‌ایم که این هم از افتخارات ملی است.»
مقاومت در برابر جذب سرمایه‌ خارجی
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دلایل متعدد چندان موفق نبوده‌ایم و شاید یکی از دلایل این اتفاق این باشد که مقاومت‌هایی در داخل در این زمینه وجود دارد. علاوه بر این شرکت‌های داروساز بین‌المللی به ما اعتماد نمی‌کنند و در این زمینه نیازمند حمایت بیشتری هستیم. هرچند شرکت‌هایی وارد عرصه شده و کار را شروع کرده‌اند، اما با حمایت بیشتر می‌توانیم شرکای بیشتری جذب کنیم.»
نجفی‌عرب تصریح کرد: «ظرفیت ایران در این زمینه از لحاظ سیاسی و اقتصادی مثبت است و بازار بزرگ 350 میلیونی کشورهای همسایه فرصت خوبی برای شرکت‌های بین‌المللی دارویی است تا بتوانند با مشکارکت همتایان ایرنی خود جایی در این بازار برای خود پیدا کنند و برای استفاده از این ظرفیت نیاز به حمایت بیشتر دولتمردان وجود دارد. ضمن اینکه مشکل ‌آفرینی برخی افراد که نه در زمینه دارو بلکه در زمینه بازرگانی فعالیت می‌کنند مشکلاتی در جذب سرمایه ایجاد کرده است.» وی اضافه کرد: «به‌طور کلی در ایران 6 میلیارد دلار دارو مصرف می‌کنیم و با اتکای به توان داخلی توانستیم از این مقدار تنها یک میلیارد دلار را وارد و باقی نیاز کشور را تولید کنیم. البته امیدواریم زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید مشترک با داروسازهای بزرگ دنیا در این فراهم شود زیرا ظرفیت جذب این شرکت‌ها را داریم و با حمایت بیشتر می‌توانیم به صادرات بیشتر برسیم.»
راهکار نجات صنعت دارو
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «در دولت یازدهم صنعت دارو شکل و شمایل بهتری پیدا کرده است، اما همچنان مسئله خصولتی‌ها که رئیس‌جمهور هم به آن اشاره می‌کند از مسائل و مشکلات بزرگ است، البته ممکن است بعضی از خصولتی‌ها در گستره حاکمیتی دولت نباشد و به سایر قوا بازگردد، اما تامین اجتماعی و بانک‌ها دو زمینه‌ای است که دولت می‌تواند با اعمال اصلاحاتی در آن به کمک صنایع دارویی بیاید.»

نجفی‌عرب در پایان تصریح کرد: «در بخش دارو در زمینه تولید و توزیع با شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مواجه هستیم که به دلیل مشکلات مدیریتی در سنوات گذشته کارایی لازم برای استفاده از ظرفیت‌های این بخش را ندارند. از این‌رو نجات صنایع دارویی از خصولتی‌ها اگر در اولویت‌های دولت آینده قرار بگیرد، بخش دارو متحول می‌شود. ضمن اینکه باید بگوییم صنایع دارویی رو به رشد است و این ظرفیت را دارد که با حمایت بیشتر، در توسعه اهداف صادراتی نقش موثری ایفا کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: