کد خبر: ۱۵۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 11
، گردشگری یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای جذب سرمایه‌ خارجی و درآمدزایی است. از طرفی جذب گردشگر ابعاد گسترده‌ای دارد.
شفا آنلاین:چند سالی است که واژه گردشگری وارد ادبیات دولتمردان شده است. بسیاری معتقدند با توجه به پتانسیلی که کشور ایران دارد، گردشگری یکی از کوتاه‌ترین راه‌ها برای جذب سرمایه‌ خارجی و درآمدزایی است. از طرفی جذب گردشگر<Tourist attraction> ابعاد گسترده‌ای دارد.

به گزارش شفا آنلاین: امنیت سیاسی، ایجاد امکاناتی که درخور استانداردهای جهانی باشد، گام‌های اولیه برای جذب گردشگر است. بسیاری از مردم فقط اروپایی‌ها را توریست می‌دانند. در حالیکه تجربه کشورهای همسایه به ما ثابت کرده است که می‌توان بیشترین گردشگر را از کشورهای همسایه جذب کرد. به طور مثال در سال‌های اخیر بسیاری از مردم کشورهای عربی که طبیعت حاشیه خزر برایشان جالب و جذاب است به این شهرها سفر می‌کنند اما از این پتانسیل استفاده صحیح نمی‌شود. مردم ما مهمان‌نوازیشان را فقط به اروپایی‌ها نشان می‌دهد و مردم کشورهای همسایه را گردشگر نمی‌دانند. به نظر می‌رسد هر شهری با توجه به مخاطبش باید سازماندهی شود و شهرهای دیگر که ممکن است برای توریست‌ها جذاب باشند، معرفی شوند. بیشتر توریست‌های غربی تنها اصفهان را می‌شناسند. مقصد بیشتر آن‌ها تهران، اصفهان، شیراز ، کرمان، یزد است . توریست‌های با تجربه‌تر دوست دارند تبریز را هم ببینند و همچنین به منطقه دریای خزر سفر کنند. اما همان شهر اصفهان که تجربه زیادی در پذیرایی از گردشگرها را دارد امکاناتش کفاف مخاطبش را نمی‌دهد. وقتی توریست‌ها از کشورهای غربی می‌خواهند یک هتل را در اصفهان رزرو کنند یا اتاق موجود نیست یا افراد تنها یک یا دو شب ‌می‌توانند در هتل بمانند. این در حالی است که بسیاری می‌خواهند یک هفته در اصفهان بمانند و این به آن معناست که این شهر حجم زیادی از پول را از دست داده است. به دلیل نبود امکان استفاده کردن از کارت‌های اعتباری، گروهی از توریست‌ها نمی‌توانند پول زیادی در اصفهان خرج کنند. با همه این مشکلات هنوز اصفهان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های توریستی ایران باقی مانده است؛ چندی پیش در سی ان ان در مستندی از هتل عباسی به عنوان زیباترین هتل خاورمیانه نام برد. در آن گفته شد که این هتل تا 3 ماه آینده رزرو شده است. به گفته مسئولان شهری اصفهان، باقی هتل‌های این شهر‌ هم در مدت گذشته بعد از توافق هسته‌ای پر بوده‌اند.
عملکرد دولت یازدهم
در همین حال معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی نیز با انتشار کارنامه این معاونت در طول دوران دولت یازدهم، جذب یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری را یکی از مهم‌ترین وجوه عملکردی قابل دفاع در پرونده کاری این سازمان عنوان کرده است. به گفته معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، در سه سال اخیر بیش از 100 هیئت و نماینده از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به ایران آمده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به ترکیه، لبنان، ژاپن، کره، امارات، آلمان، فرانسه، اسپانیا و کشورهای حومه خلیج فارس اشاره کرد. علاوه بر اینها، ایرانیان مقیم خارج نیز در این خصوص ابراز تمایل کرده‌اند. علی ملایی توانی تصریح کرده که بر همین اساس، تفاهم نامه همکاری با گروه هتل‌های اشتایگن برگر آلمان برای ساخت 10هتل و سرمایه‌گذاران ترکیه برای ساخت 15هتل چهار ستاره و پنج ستاره در ایران منعقد و تاکنون چندین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش، با حضور شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی برگزار شده است.
این معاونت همچنین تاکید کرده که بر اساس قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، مشوق‌هایی برای این گونه سرمایه گذاری‌ها در نظر گرفته شده است. در همین حال، سازمان میراث فرهنگی در طول دوره دولت یازدهم به 21 طرح در 9 استان کشور مجوز و تسهیلات سرمایه گذاری خارجی با ارزش یک میلیارد دلار نیز اعطا کرده است که این طرح‌ها شامل مجتمع‌های گردشگری، هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، مناطق نمونه گردشگری، صنایع‌دستی و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی می‌شوند. به گفته مسوولان سازمان میراث فرهنگی، درحالی که تا پایان دولت دهم تنها 125 هتل 4 و 5 ستاره به بهره‌برداری رسیده بودند، تا روزهای پایانی کار دولت یازدهم 25 هتل دیگر به این لیست اضافه شود.
تسهیل روند ورود گردشگران خارجی
اما برجام را می‌توان مهم ترین دستاورد دولت یازدهم دانست که در گردشگری نیز بیش‌ترین تاثیر را از خود بجای گذاشت. شکل‌گیری توافق هسته‌ای با 6 قدرت جهانی ضمن گشودن درهای ایران به روی دیگر کشورهای دنیا، به رکود ناشی از تحریم‌ها و تبلیغات منفی رسانه‌ای علیه کشور در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله گردشگری پایان و به این ترتیب حوزه‌های مختلف این صنعت را در مسیری رو به رشد قرار داد؛ تا آنجا که بنا بر گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی در دو سال نخست دولت یازدهم به ترتیب برابر با تقریبا 152 و 167 میلیارد ریال بوده و این در حالی است که این ارقام در دو سال پایانی دولت پیش، یعنی دولت دهم، به ترتیب 143 و 148 میلیارد ریال اعلام شده است. در واقع به باور کارشناسان، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور یکی از نتایج مستقیم نتیجه بخش بودن این مذاکرات بود. به اعتقاد آنها، افزایش تمایل خارجی‌ها برای سفر به کشور نه در نتیجه موفقیت سیاست‌های بازاریابی و تبلیغات که پیامد مثبت ترمیم چهره ایران در اذهان عمومی بود. در همین حال، گردشگران نیز با زدوده شدن زنگار ناامنی از چهره ایران که در نتیجه تبلیغات خلاف واقع رسانه‌ها و تحت تاثیر مسائل سیاسی شکل گرفته بود، یک بار دیگر این کشور را در فهرست مقاصد سفرشان وارد کردند. با افزایش ورود مسافران و انتشار تجارب سفرشان در فضاهای مجازی، رسانه‌های صاحب نام جهان نیز گزارش‌هایی را به معرفی ایران به عنوان مقصدی دیدنی و منحصربه فرد اختصاص دادند و در نتیجه همه اینها، ورود گردشگران به کشور یک بار دیگر در مسیر رونق قرار گرفت و جاذبه های مشهور گردشگری کشور که در یک دوره نسبتا طولانی با کاهش چشمگیر بازدیدهای خارجی مواجه بودند، آغوش خود را به روی گردشگران ورودی به کشور گشودند.

در همین راستا، پیگیری های جدی در جهت تسهیل ورود گردشگران به کشور از طریق تصویب تشکیل کارگروه تسهیل روادید، استقرار سامانه صدور ویزای بدو ورود (Upo- Arrival)، افزایش مدت روادید از دو هفته به 90 روز، راه اندازی سامانه صدور ویزای الکترونیک (E-VISA) و انعقاد قرارداد لغو روادید با برخی از کشورهای بازار هدف از جمله دیگر اقداماتی بوده که در این بازه 4 ساله صورت گرفته تا در نتیجه این تمهیدات، گردشگران متقاضی ورود به کشور در زمانی کوتاه‌تر و با انجام تشریفات اداری کمتر به تصمیم خود جامه عمل بپوشانند. در ادامه همین روند، حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی گردشگری نیز به صورت چشمگیری افزایش یافت و از دیگر سو، تعداد شرکت های خارجی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته که همه ساله در تهران برگزار می‌شود نیز با رشدی 158 درصدی روبه رو شد. علاوه بر این‌ها، برگزاری هفدهمین کنوانسیون جهانی گردشگری در سال 95 و نشست جهانی برنامه راه ابریشم در همین سال را می‌توان از دیگر نشانه های مثبت تغییر رویکرد ایران در حوزه روابط بین الملل و تلاش برای رونق گردشگری برشمرد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: