کد خبر: ۱۰۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: مهارت پزشكان و جراحان ایرانی سبب شده كه ایران به قطب توریسم درمانی در منطقه تبدیل شود.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر بهزاد رحمانی در حاشیه یازدهمین كنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: عربستان و تركیه از نظر امكانات و تجهیزات بسیار پیشرفته تر از ایران هستند چرا كه تحریم نداشته اند اما با این حال توریسم درمانی در منطقه به سمت ایران تمایل دارد.
وی افزود: هزینه مناسب جراحی ها و درمان بیماری ها در ایران نیز یكی از دلایل گرایش توریسم درمانی به سمت ایران است، اما دلیل اصلی مهارت و توانایی بسیار بالا و زبانزد پزشكان ایرانی در جهان است چرا كه نتایج جراحی برای بیماران بسیار با اهمیت تر از هزینه های درمان است.

** عوارض جراحی
رییس انجمن جراحان عمومی ایران، عوارض جراحی را به دو دسته تقسیم كرد و گفت: برخی از عوارض مربوط به خطاهای پزشكی و برخی دیگر در رابطه با عوارض طبیعی جراحی ها است.
رحمانی اظهار كرد: عوارض جراحی و هزینه های مالی و جسمانی ناشی از آن به مراتب سنگین تر از اعمال جراحی است چرا كه جراحی و هزینه های آن برای بیمار و خانواده ها قابل پیش بینی است اما اگر بیمار دچار عارضه شود ممكن است یك بستری چند روزه به بستری چند ماهه تبدیل شود كه در نتیجه آن خانواده ها با هزینه های مالی سنگین و بیمار با مسائل جسمانی متعدد روبرو می شود.
وی به عنوان نمونه گفت: یكی از شایع ترین عوارض جراحی های مری، در مورد سرطان مری رخ می دهد كه طی آن قسمتی از معده در داخل قفسه سینه پیوند زده می شود؛ اگر این پیوند نگیرد مواد غذایی و بزاق وارد ققسه سینه بیمار می شود و عفونت میان سینه ای ایجاد می كند كه مرگ و میری نزدیك به 90 درصد دارد.
رحمانی گفت: در این صورت بیماری كه پیش بینی بستری كوتاه مدت داشته است، با یك بستری طولانی مدت و از همه مهمتر خطر مرگ مواجه می شود.
رحمانی با تاكید بر این كه جراحان باید قبل از جراحی تمام عوارض را به اطلاع بیماران و خانواده های آن ها برسانند، افزود: در این صورت بسیاری از بیماران وقتی با این توضیحات مواجه می شوند، ترجیح می دهند به جای بخش خصوصی، بخش دولتی را برای انجام عمل جراحی خود انتخاب كنند.
رحمانی تاكید كرد: بهترین راه، شفاف بودن با بیمار است. پوشاندن عوارض جراحی كار بسیار اشتباهی است كه می تواند جراح را زیر سوال برده و خانواده بیمار را با یك شوك روانی مواجه كند.

** جراحان باید حق اعاده حیثیت از شاكیان خود را داشته باشند
رییس انجمن جراحان عمومی گفت: در صورت بروز عارضه برای بیمار، كمیسیون تخصصی مربوطه تعیین می كند كه این عارضه ناشی از خطای پزشكی بوده یا در محدوده عوارض جراحی رخ داده است. در حال حاضر بالا بودن دیه ها و بدون هزینه بودن شكایت از جراحان سبب افزایش شكایت ها از پزشكان و جراحان شده است.
وی افزود: این مسئله باعث شده میزان شكایت های كاذب افزایش یابد و در این میان شاكیان واقعی به دلیل بالا بودن ترافیك شدید پرونده ها اعاده حق آن ها با كندی صورت گیرد.
رحمانی اظهار كرد: در سال 93، فقط 28 درصد شكایت ها به نتیجه رسید و 62 درصد آن ها به تبرئه پزشكان منتهی شد.
وی اظهار كرد: در حال حاضر خانواده های بیماران برای ارائه درخواست رسیدگی هیچ هزینه ای را پرداخت نمی كنند و پزشكان و جراحان نیز در صورت تبرئه شدن حق اعاده حیثیت از بیمار و خانواده او را ندارند كه همین مسئله سبب شده تعداد شكایات از جامعه پزشكی افزایش یابد.
وی خاطرنشان كرد: طبق قانون اگر بیمار از پزشك شكایت كند، در واقع تظلم خواهی كرده و درخواست او عنوان شكایت ندارد بنابراین جراحان نمی توانند در صورت تبرئه شدن در پرونده، تقاضای اعاده حیثیت كنند.
رییس انجمن جراحان عمومی ایران با تاكید بر لزوم حفظ امنیت شغلی برای جراحان و پزشكان اظهار كرد: بسیاری از جراحان به دلیل نبود امنیت شغلی زیر بار انجام جراحی پرریسك نمی روند و همین مسئله سبب سردرگمی بیماران كه نیازمند اعمال جراحی ریسك پذیر هستند، شده است.
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران همچنین با انتقاد از پایین بودن سرانه درمان در ایران گفت: سرانه درمان پولی است كه برای هر فرد در سال از بودجه دولتی تامین می شود كه میزان آن در كشور ما 13 هزار و 500 تومان است؛ اما این میزان در كشور كانادا برای هر نفر 14 هزار دلار تعیین شده و در كشورهای همسایه مانند تركیه نیز بسیار بیشتر از سرانه درمان ایران است.
رحمانی افزود: دولت توجه درستی به سرانه درمان ندارد اما در كشوری مانند تركیه مقوله درمان پس از امنیت در راس اولویت های دولت قرار دارد.

** لزوم تغییر تركیب شورای عالی بیمه
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران با تاكید بر لزوم تغییر تركیب شورای عالی بیمه گفت: در حال حاضر این شورا متشكل از 9 نفر خدمت گیرنده (سازمان های بیمه گر) و تنها 2 پزشك (رئیس سازمان نظام پزشكی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی) است كه آنها نیز دولتی هستند.
رحمانی با بیان اینكه انجمن جراحان درخواست خود مبنی بر تغییر این ساختار را به مراجع ذی ربط ارائه داده است، افزود: لازم است ساختار این شورا تغییر یابد و تعداد بیشتری از پزشكان جامعه پزشكی به عنوان ارائه دهنده خدمت پزشكی در این شورا حضور داشته باشند تا تصمیم گیری ها در مورد تعرفه ها و خدمات بیمه ای منطقی تر و به واقعیات نزدیك تر باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: