کد خبر: ۱۵۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 05
به طور معمول خانم‌ها و آقایان شاغل متاهل سرشان خیلی شلوغ است و اگر بچه‌دار هم باشند که دیگر خیلی شلوغ‌تر است. نقش‌هایی مانند کارمند بودن در بیرون از خانه، مدیریت امور منزل و بچه داری، هر کدامشان به تنهایی به اندازه یک شغل وقت گیرند.

شفا آنلاین:زنان شاغل علاوه بر مسئولیت‌های سخت داخل منزل، وظایفی در قالب شغل خود دارند که مدیریت این مسئولیت‌ها برایشان آسان نیست و همچنین آن‌ها باید رضایت همسران <Wives' consent>و فرزندانشان را هم جلب کنند. در این مطلب قصد داریم با چند توصیه کوتاه بگوییم که چطور می‌شود با چالش‌های زندگی کارمندی کنار آمد و از این نحوه زندگی کردن لذت برد.


به گزارش شفا آنلاین:زنان شاغل علاوه بر مسئولیت‌های سخت داخل منزل، وظایفی در قالب شغل خود دارند که مدیریت این مسئولیت‌ها برایشان آسان نیست و همچنین آن‌ها باید رضایت همسران و فرزندانشان را هم جلب کنند تا در کنار آن‌ها به خوبی و خوشی زندگی کنند و در کل باید گفت در زندگی‌های کارمندی که در آن هم زن و هم مرد برای تامین زندگی کوشش می‌کنند، ممکن است تعارضاتی به وجود آید که اگر این تعارضات حل نشود قطعا به اختلافات جدی بین دو طرف تبدیل خواهدشد که همه خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مطلب قصد داریم با چند توصیه کوتاه بگوییم که چطور می‌شود با چالش‌های زندگی کارمندی کنار آمد و از این نحوه زندگی کردن لذت برد.

زمان را مدیریت کنید

به طور معمول خانم‌ها و آقایان شاغل متاهل سرشان خیلی شلوغ است و اگر بچه‌دار هم باشند که دیگر خیلی شلوغ‌تر است. نقش‌هایی مانند کارمند بودن در بیرون از خانه، مدیریت امور منزل و بچه داری، هر کدامشان به تنهایی به اندازه یک شغل وقت گیرند. برای همین هر دو نفر باید برنامه‌ای برای مدیریت کردن زمانشان داشته‌باشند. توصیه می‌کنیم کارهایتان را اولویت‌بندی کنید، برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه برای کارهایتان داشته‌باشید و اگر می‌توانید یک سری از کارها را به دیگران محول و کارهای غیر ضروری را از برنامه خود حذف‌کنید.

 

با استرس به خانه نروید

داشتن فشارهای روانی شغلی فقط تاثیر منفی روی کارتان ندارد. اگر نتوانید راهی برای مقابله با این فشارها پیداکنید، این استرس‌ها را ناخواسته با خودتان به خانه می‌آورید و با این کارتان جو خانه را هم ناخوشایند خواهید کرد. سعی کنید راه‌هایی برای مقابله با این استرس پیدا کنید؛ مثلا اگر واقعا کارتان زیاد است و فرسوده می‌شوید برای حفظ زندگی‌تان هم که شده کارهایتان را کم کنید یا اگر با رئیس یا همکارتان مشکلی دارید با مذاکره این مشکل را حل یا کم کنید.

 

هماهنگ باشید

مهمانی‌ گرفتن برای زن‌های خانه‌دار راحت‌تر از زن‌های شاغل است. مردهایی هم که زنانشان شاغل هستند برای کمک‌ کردن در کارهای خانه موقع مهمانی هم سرشان شلوغ‌تر است، به همین دلیل حتما قبل از جواب‌ دادن به درخواست مهمانی یا دعوت مهمان با همسرتان برای تصمیم خود هماهنگی‌های لازم را داشته‌ باشید تا از به وجودآمدن دلخوری جلوگیری‌ کنید.

 

با هم به مرخصی بروید

تا جایی که می‌توانید مرخصی همزمان بگیرید. یعنی کاری کنید زمان مرخصی‌تان که طولانی‌ مدت‌ترین وقت فراغت‌تان است، همزمان‌ باشد. در غیر این صورت حتما بخشی از مرخصی‌تان را برای خانواده بگذارید و برایش برنامه داشته‌باشید.

 

توافق مالی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که زن و شوهر کارمند باید در موردش توافق داشته‌ باشند، شیوه هزینه‌ کردن درآمدهایشان است. این که چه کسی باید پولش را صرف چه چیزی کند، اصلا تعارف‌بردار نیست. توافق‌ نکردن و مبهم گذاشتن این مورد می‌تواند همیشه بهانه یک دعوای طولانی و خسته کننده باشد. یک‌بار برای همیشه دو نفره و بدون حضور دیگران بنشینید و در این‌باره حرف بزنید و به توافق برسید تا برای همیشه از دعواهای مالی خانواده‌تان خلاص‌شوید.

 

وقتی را برای با هم بودن دو نفره در نظر بگیرید

حتی اگر بچه‌دار هستید و سرتان به دلیل اشتغال دونفره خیلی شلوغ است، باز هم باید وقتی را در هفته یا در ماه در نظر بگیرید و با همسرتان به تنهایی اوقات فراغت‌تان را بگذرانید. این با هم بودن دو نفره چند فایده دارد؛ از طرفی باعث رفع استرس‌های روزمره می‌شود، احساس تعلق به خانواده را تقویت می‌کند و هم حرف‌هایی را که جلوی بچه‌ها یا پشت تلفن نمی‌شود گفت، زده می‌شود و از طرف دیگر هم اگر برنامه کوتاه‌ مدت یا بلند مدت مشترکی برای زندگی دارید بهترین وقت برای مطرح کردنشان همین زمان با هم بودن‌های دو نفره است. در صورت وجود نداشتن این زمان، شما به یک پدر و مادر وقفی تبدیل می‌شوید. درست است که این کارها به شما هویت شغلی یا هویت پدر و مادری می‌دهد اما احساس خوب همسر بودن را به شما نخواهد بخشید.

 

کارهای خانه را تقسیم کنید

حالا که خانم دارد کارهای بیرون از خانه را هم انجام می‌دهد، آقای خانه هم کمک‌ دست خانم در کارهای خانه باشد. البته بعضی از خانواده‌ها این‌ طور برنامه‌ ریزی می‌کنند که خانم ساعت کار کمتری را صرف کارش می‌کند و زودتر به خانه بر می‌گردد تا به منزل هم برسد؛ اما در این‌صورت هم کمک کردن آقایان هم استرس کارهای خانه را کم و هم حس عاطفی دو طرف را تقویت می‌کند. البته کارهای خانه فقط شستن ظرف و جارو کردن نیست.

 

و از همه مهم‌تر، بچه‌ها را دریابید

چه کسی باید بچه‌ها را به پارک ببرد؟ چه کسی باید آن‌ها را به مدرسه یا مهد کودک برساند؟ چه کسی باید به درس بچه‌ها برسد؟ و... همه این‌ها به توافق والدین بستگی دارد؛ اما اگر همه این‌ها به دوش زن یا مرد خانه بیفتد باز هم نتیجه‌ای جز دلخوری و استرس در پی نخواهدداشت و همین‌طور هم تاثیر منفی روی روح و روان بچه‌ها دارد؛ به طور معمول از وقتی که سن بچه‌ها برای رفتن به مهد مناسب نمی شود و مادر می‌تواند اوقات فراغت بیشتری داشته‌باشد بحث تقسیم وظایف در خانه داغ می‌شود، در آن موقع باید یادتان باشد که فرزند شما به هر دو نفرتان احتیاج دارد و اگر توافقتان منصفانه باشد، یعنی این که دو نفرتان برای بچه‌ها وقت گذاشته‌اید. از طرف دیگر در تربیت فرزند باید این اصل رعایت شود که حرف و شیوه پدر و مادر همسو باشد تا بچه بیچاره هم سردرگم نشود.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: