کد خبر: ۱۵۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 04
از آغاز طرح تحول سلامت، متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه به عنوان یک گروه پیشرو از این طرح حمایت کردند.
شفا آنلاین:به دنبال اعتراضات گسترده گروه متخصصان آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران که در نهایت به برگزاری یک گردهمایی همزمان در سازمان‌های نظام پزشکی تعدادی از شهرهای کشور در روز یازدهم اردیبهشت‌ماه منجر شد، رضا امین‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم به تشریح مواضع گروه متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه پرداخت.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید این متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: «از آغاز طرح تحول سلامت، متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه به عنوان یک گروه پیشرو از این طرح حمایت کردند. هم به لحاظ منافعی که برای بیماران داشت و هم به لحاظ هدفی که در نیل به عدالت بین رشته‌ای دنبال می‌کرد. بعد از اینکه ای طرح با مشکلاتی که داشت، آغاز شد، یک بار کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت مورد بازنگری قرار گرفت. در آن بازنگری که طبق‌ مستنداتی انجام شد که مورد تایید انجمن بیهوشی و یا حتی بورد تخصصی هم نبود، براساس برخی مصالح، تعدادی از ضرایب k بیهوشی کم شد و در همه کدهای بیهوشی تعدیل صورت گرفت. بهانه این تعدیل این بود که گفته می‌شد درآمد متخصصان بیهوشی از بابت افزایش تعرفه‌ها از بقیه رشته‌ها بیشتر بوده است.»

امین‌نژاد اضافه کرد: «اما جامعه بیهوشی علی‌رغم اینکه با این تعدیل که برای آنها اتفاق مبارکی هم محسوب نمی‌شد و آن را یک کار کارشناسی نمی‌دانستند، این تغییرات را پذیرفتند.»
این عضو انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: «متاسفانه اواخر سال گذشته بود که شایعاتی به گوش رسید مبنی بر اینکه روندی که سال گذشته طی شده، قرار است بار دیگر تکرار شود و امسال هم در ویرایش جدید کتاب ارزش نسبی خدمات، تعرفه خدمات بیهوشی کاهش پیدا کند. پس از مدتی این شایعات قوت گرفت و اخباری به دست ما رسید که تصمیم‌گیرندگان برای جبران کمبود بودجه، تصمیم گرفته‌اند که بار دیگر اولین گروهی که هدف می‌گیرند، متخصصین بیهوشی باشد و 25 درصد از همه هزینه‌ها و حق‌الزحمه بیهوشی کم کنند.

 این بود که از آذرماه سال گذشته انجمن بیهوشی وارد عمل شد.» وی افزود: «سال گذشته اخباری غیررسمی به دست ما رسید مبنی بر اینکه اواخر اسفندماه به پیشنهاد معاونت درمان وزارت بهداشت پیش‌نویسی از کتاب ارزش نسبی خدمات نوشته شده که بر اساس آن بیشترین جرح و تعدیل انجام‌شده در این پیش‌نویس، گروه متخصصان بیهوشی را آن هم با 25 درصد کاهش هدف گرفته است. البته برای رشته‌هایی مثل رادیولوژی و قلب هم اتفاقات مشابهی درنظر گرفته شده بود با این تفاوت که تغییرات در آن رشته‌ها در مقایسه با گروه بیهوشی، بسیار جزئی بود.»
امین‌نژاد با اشاره به اینکه همان کاهشی که بار اول اتفاق افتاده بود هم از نظر کارشناسی مورد تایید انجمن بیهوشی نبود، اظهار داشت: «این دلایل باعث شد انجمن بیهوشی وارد عمل شود و در گام اول از وزیر رفاه درخواست کرد که این پروسه را متوقف کند تا ما بتوانیم کارهای کارشناسی را در ارتباط با این موضوع انجام دهیم. نامه‌نگاری‌های زیادی در این خصوص انجام شد ولی هیچکدام از کارشناسان وزارت بهداشت اهمیتی به این نظرات کارشناسی انجمن یا حتی متخصصین نقاط مختلف کشور ندادند. بنابراین تصمیم انجمن بر این شد که در یک اقدام اعتراضی، صدای خودش را به گوش مسئولین برساند. البته خوشبختانه در همین فاصله بیانیه‌ای از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت صادر شد که اعلام می‌کرد چیزی تحت عنوان کاهش تعرفه وجود ندارد و وزارت بهداشت هم خواستار افزایش تعرفه‌ها بر اساس تورم است.»

عضو انجمن متخصصان آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران در ارتباط با این تناقضی که بین عملکرد معاونت درمان و بیانیه اول آنها وجود دارد، ‌گفت: «البته من عرض کردم که درمورد اشخاصی که در این پروسه نقش داشته‌اند، چیز مستندی وجود ندارد و اخباری هم که به دست ما رسید، از منابع غیررسمی بود. ولی تعدادی از همکاران ما وزیر بهداشت را در سفر به اصفهان دیده و کم و کیف قضیه را از ایشان جویا شده بودند. ظاهرا دکتر هاشمی اصلا در جریان این موضوع نبوده‌ است. یعنی به نظر می‌رسد که این پیشنهاد، حتی بدون مشورت با شخص وزیر بهداشت ارائه شده است چون اتفاقا خود دکتر هاشمی روی عدم کاهش تعرفه‌ها خیلی هم حساس است. البته شاید هم یکی از دلایلش این بود که کسی باور نمی‌کرد گروه بیهوشی که همیشه نجیب و سربه‌زیر بوده است، دست به حرکت‌های اعتراضی بزند و این مسئله باعث شد که اتفاقا اولین بیانیه از طرف معاونت درمان صادر شود.»
امین‌نژاد به توضیح تغییر نظر انجمن بیهوشی از توقف اعتصاب و تجمعات اعتراضی، گفت: «در فاصله این چند روز گذشته، دکتر سلیمی رئیس محترم انجمن بیهوشی، با دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی و دکتر جهانگیری معاون نظام پزشکی در این زمینه صحبت کرد و رایزنی‌های زیادی انجام شد. در قالب این مذاکرات، همه این دوستان از موضع انجمن بیهوشی حمایت کردند. ضمن اینکه ما در این فاصله با قول شفاهی وزیر بهداشت مواجه شدیم مبنی بر اینکه تعرفه‌ها نه تنها کاهشی پیدا نخواهد کرد بلکه متناسب با تورم افزایش هم خواهد داشت. همه این عوامل باعث شد که مسئولین انجمن به این نتیجه برسند که کنسل کردن عمل‌های جراحی الکتیو، منتفی شود و همچنین برگزاری تجمع اعتراضی، تبدیل شود به یک گردهمایی صنفی که به طور همزمان در روز یازدهم اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور برگزار شد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان تصریح کرد: «در این همایش صنفی بیانیه‌ای هم صادر شد که در آن، ضمن تشریح اتفاقاتی که در این مدت افتاده است، مواضع انجمن به روشنی تشریح شده است.
به گزارش سپید در بخشی از بیانیه انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران آمده است:
(پرسش این است که اگر در شرایط کنونی لازم است بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی تعدیلی در پرداخت‌ها صورت گیرد (که اصل آن هم به دلیل سهم اندک حق‌الزحمه پزشکان از هزینه‌های هنگفت درمان مورد مناقشه است) چرا این تعدیل بیش از همه متوجه رشته‌ای شده که همواره در معرض بیشترین بی‌عدالتی‌ها بوده و با وجود سنگین‌ترین مسوولیت‌ها و بیشترین ساعات حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کمترین پرداختی را به ازای ساعت کاری و یا تعداد موارد خدمت گیرندگان داشته است. بر این اساس متخصصین بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران مخالفت جدی و قاطع خود را با انتشار چنین کتابی اعلام کرده و به مثابه یک انجمن علمی بزرگ در کوتاه زمان خواهان تدوین کتابی جدید در راستای برقراری عدالت بین رشته‌ای هستند که در آن احترام به رشته بزرگ و بالینی و چند مسوولیتی آنستزیولوژی و کرامت صنفی‌اش عمیقا و آنگونه که شایسته آن است به سان دیگر گرایش‌های تخصصی پزشکی، لحاظ شده باشد.»

خواسته‌های انجمن به شرح زیر است:
1- ‌تحقق عملی عدالت بین رشته‌ای با استناد به کتاب مرجع کالیفرنیا (ویراست سال 2017) به عنوان فصل‌الخطاب برای متخصصین همه رشته‌ها (بدون تحریف و دستکاری سلیقه‌ای و سوگیرانه)
2- به رسمیت «بالینی» شناخته شدن رشته آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه در همه مراجع مرتبط
3- تعجیل در اعلام تعرفه‌های پزشکی سال 1396 متناسب با تورم سالیانه
4- عدم اعمال سلیقه مراجع مالی چون بیمه‌ها در پذیرش کدهای تعدیلی بیهوشی منطبق با کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی
5- بازبینی در ارزش کدهای با پایه صفر خدمات بیهوشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: