کد خبر: ۱۰۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه بازاریابی نخستین سیستم مهار بافت را با نام PneumoLiner که با مورسلاتورهای لاپاروسکوپیک خاص برای جداکردن بافت رحمی که مشکوک به سرطانی بودن نیست، صادر کرد.
به گزارش شفا آنلاین، البته این سازمان شرکت سازنده را ملزم کرده تا به پزشکان هشدار دهد این ابزار برای کاهش خطر گسترش سرطان در طول این پروسیجر تائید نشده است. سازمان غذا و دارو تخمین می‌زند در حدود یک نفر از هر 350 زن که هیسترکتومی یا میومکتومی برای فیبروئیدها می‌شوند، مبتلا به سارکوم رحمی غیرقابل انتظار و ناپیدا هستند.

اگر مورسلاسیون، یا بریدن و درآوردن بافت، برای این دسته از بیماران انجام شود، این خطر وجود دارد که بافت سرطانی در سراسر شکم و لگن گسترده شده و به‌طور قابل توجهی بقای طولانی‌مدت آنها را تهدید می‌کند. به نظر می‌رسد بافت بریده و درآورده شده در جمعیت بسیار محدودی از بیماران قابلیت انجام دارد، یعنی افرادی که قدرت مورسلاسیون برای آنها یک گزینه درمانی مناسب است و فقط بیمارانی که در مورد خطرات آن کاملا آگاهی داشته باشند.

       دستگاه جدید نظرات قبلی سازمان غذا و دارو را در مورد خطرات مرتبط با قدرت مورسلاسیون برای اغلب بیمارانی که تحت هیسترکتومی یا درآوردن فیبروئید رحمی قرار می‌گیرند، تغییر نمی‌دهد. این سازمان می‌گوید PneumoLiner به عنوان یک روش جایگزین برای جراحی‌های بیشتر تهاجمی در گروه بسیار محدودی از بیماران، شامل زنان بدون فیبروئید رحمی که تحت هیسترکتومی قرار می‌گیرند و بعضی زنان پیش از یائسگی مبتلا به فیبروئیدهایی که مایلند قدرت باروری خود را نگاه دارند، در نظر گرفته شده است. خطرات این وسیله شامل انتشار بافت خرد شده، صدمه به بافت‌ها یا ارگان‌های اطراف و عفونت است.

       پزشکانی که می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند، باید با موفقیت برنامه آموزشی معتبر شرکت سازنده را بگذرانند.

       این دستگاه شامل یک کیسه مهارکننده و پیستون شبیه تیوب است که مراحل آزمایش خود را گذرانده‌اند. کیسه مهاری در مقابل حرکت موادی که از نظر اندازه شبیه مولکولار هستند، به سوی بافت‌ها، سلول‌ها و مایعات بدن نشت‌ناپذیر است و دیگر تست‌ها تعیین کرده‌اند که کیسه بادشده فضای کافی برای جراح فراهم می‌کند تا مورسلاسیون را با یک میدان دید خوب انجام دهد. تست‌های استرس برای ارزیابی قدرت مکانیکی کیسه نشان داده این وسیله می‌تواند در برابر فشارهای زیادی که انتظار می‌رود در کار بالین واقعی ایجاد شود، مقاومت کند.

        وسیله می‌تواند در برابر فشارهای زیادی که انتظار می‌رود در کار بالین واقعی ایجاد شود، مقاومت کند.

       هومن نورچشم، جراح قلب، که کمپینی را علیه استفاده از مورسلاسیون در جراحی زنان به راه انداخته، معتقد است: «این تائیدیه واقعا برای من شگفت‌آور بود، زیرا علیرغم فجایعی که این وسیله ایجاد کرده، باز سازمان غذا و دارو به آن اجازه بازاریابی داده، بدون آنکه کارآزمایی‌های بالینی برای تائید ایمنی آن انجام شوند.» همسر دکتر نورچشم که یک متخصص بیهوشی بود، در سال 2013 به دلیل فیبروئید رحمی در Women's Hospita- در بوستون تحت هیسترکتومی قرار گرفت. جراح وی از مورسلاتور برای ریز کردن و خارج کردن تکه‌های فیبروئید از سوراخ‌های ریز لاپاروسکوپیک استفاده کرده بود، زیرا فکر می‌کرد خوش‌خیم هستند. یک هفته بعد، مشخص شد همسر وی مبتلا به لیومیوسارکوم تهاجمی رحم بوده و نه یک فیبروئید خوش‌خیم. به اعتقاد دکتر نورچشم، این مورسلاتور بوده که باعث گسترش سرطان ناشناخته قبلی در سراسر شکم بیمار شده است. جراحی بعدی تائید کرد که مورسلاسیون و عمل خردکردن بافت، سرطان را به مرحله 4 رسانده بوده است.

       سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند استفاده از این وسیله جدید باید با هشدارهای زیر همراه باشد: در جراحی‌های زنان، اگر بافتی که باید خرد شود، مورد شناخته شده یا مشکوک به بدخیمی است، نباید از این دستگاه استفاده شود. استفاده از این وسیله برای برداشت بافت رحمی که حاوی فیروئیدهای مشکوک است، درزنانی که قبل یا بعد از سنین یائسگی به سر می‌برند، یا کاندید برداشت رحمی e- bloc هستند، مثلا از راه واژن یا یک انسزیون مینی‌لاپاروتومی، ممنوع است.

       با توجه به آنکه سرطان‌های رحم (خصوصا لیومیوسارکوم) بسیار نادر هستند و به نظر می‌رسد میزان ابتلا به آن کمتر از 350/1 است که سازمان غذا و دارو تخمین می‌زند، بیماران باید کاملا از گزینه‌های درمانی پیش‌روی خود مطلع شوند و از خطرات مورسلاسیون با یا بدون کیسه نشت‌ناپذیر آگاهی داشته باشند.سپید
Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: