کد خبر: ۱۴۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017April 24
آنژیوگرافی فلوروسین به چشم پزشک کمک می‌کند تا اتفاقاتی را که در شبکیه می‌افتد ببیند و ناهنجاری‌های موجود را مشخص کند.
شفا آنلاین:چشم پزشک برای بررسی دقیق‌تر شبکیه (پشت چشم) از یک تکنیک تشخیصی به نام آنژیوگرافی فلوروسین (Fluorescei- angiography) استفاده می‌کند. در این روش، یک رنگ بی‌ضررحاجب فلورسنت به ورید بازویی تزریق می‌شود که در کل عروق بدن حرکت کرده و باعث درخشان شدن آنها می‌شود. وقتی که رنگ از رگ‌های خونی چشم عبور می‌کند، یک دوربین خاص عکس‌هایی را از شبکیه می‌گیرد.

چرا آنژیوگرافی فلوروسین انجام می‌شود؟
به گزارش شفا آنلاین:آنژیوگرافی فلوروسین<Angiography fluroscien> به چشم پزشک کمک می‌کند تا اتفاقاتی را که در شبکیه می‌افتد ببیند و ناهنجاری‌های موجود را مشخص کند. تصاویر آنژیوگرافی فلوروسین می‌تواند به پزشک کمک کند تا درباره بهترین دوره درمان تصمیم بگیرد. این روند باید برای نظارت بر پیشرفت بیماری و اثربخشی درمان انجام شود. این روند اغلب برای نظارت بر دو بیماری تخریب ماکولا مرتبط با پیری (AMD) و تاثیر دیابت روی چشم استفاده می‌شود.
تخریب ماکولا مرتبط با پیری (AMD) دلیل اصلی کوری در بیماران سفیدپوست با سن بیش از 65 سال است. دو نوع AMD وجود دارد: نوع آتروفیک (خشک) و نوع ترشحی (خیس).
 نوع آتروفیک (بدون عروق جدید): این بیماری معمولا با ظهور دروسن druse- (رسوبات) در زیر شبکیه شروع می‌شود. وقتی که دروسن برای یک دوره طولانی وجود داشته باشد ماکولا (مرکز شبکیه) نازک شده و دیگر به درستی کار نمی‌کند.
 نوع ترشحی AMD (با عروق جدید): وقتی اتفاق می‌افتد که عروق خونی غیرطبیعی زیر شبکیه شروع به رشد کنند. این عروق خونی غیرطبیعی باعث نشت مایع و خون شده و باعث می‌شوند که دید مرکزی دچار اعوجاج یا تاری شود. آنژیوگرافی فلوروسین عروق خونی نشت کننده را مشخص می‌کند.
دیابت عامل اصلی کوری در بیماران زیر 65 سال است و می‌تواند باعث شود که رگ‌های خونی شبکیه خون یا مایع نشت کنند. آنژیوگرافی فلوروسین در شناسایی این رگ‌های معیوب به چشم پزشک کمک می‌کند.
آنژیوگرافی فلوروسین چگونه انجام می‌شود؟
قطره‌های خاصی در چشم شما ریخته می‌شود تا اینکه مردمک‌تان متسع (گشاد) شود. چشم پزشک یا دستیار وی، یک سوزن کوچک را به یک ورید بازوی شما وارد و رنگ را تزریق می‌کند.
یک دوربین خاص از شبکیه شما عکس خواهد گرفت. این دوربین یک نور آبی تیره را به چشم شما می‌تاباند و این باعث می‌شود که رنگ در حال حرکت در رگ‌های خونی در شبکیه به رنگ سبز فلورسنت دربیاید. یک سری تصاویر گرفته خواهد شد که بعدا چشم پزشک آنها را بررسی خواهد کرد.
آیا این روند عوارض جانبی دارد؟
ممکن است برخی از نشانه‌های زیر را بعد از آنژیوگرافی فلوروسین تجربه کنید:
چشم‌های شما ممکن است به دلیل اتساع مردمک‌تان به نور حساس شود. یک عینک آفتابی با خودتان به محل ویزیت ببرید. ممکن است دید شما به دلیل قطره‌های چشمی که در چشم‌تان ریخته شده، تار شود. بهتر است که پس از آنژیوگرافی فرد دیگری رانندگی کند و شما را تا خانه ببرد.
ممکن است دید شما تارتر شود یا اینکه ته‌رنگ رنگی را در بینایی‌تان تجربه کنید. این حالت فقط چند دقیقه طول خواهد کشید. بعد از اینکه رنگ فلوروسین تزریق شد پوست شما به مدت چند ساعت زرد می‌شود.
چون کلیه‌های شما رنگ را از بدن حذف می‌کنند، ادرار شما ممکن است تا 24 ساعت بعد از آزمایش به رنگ نارنجی یا زرد پررنگ در بیاید.
نکته: واکنش‌های آلرژیک به رنگ فلوروسین نادر هستند. اگر این واکنش‌ها رخ دهند می‌توانند باعث راش پوستی، خارش پوست یا مشکل تنفسی شوند. این عوارض معمولا با آنتی‌هیستامین‌های خوراکی یا تزریقی درمان می‌شود، روش استفاده از آنتی‌هیستامین بستگی به جدی بودن نشانه‌ها دارد.سپید
منبع: Eye Vision
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
0
0
آیا ادرار هم رنگ می‌گیرد؟
مدیر پایگاه بله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: