کد خبر: ۱۴۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 17
سالانه حدود ۲۹۰۰ نفر در ایران بر اثر حوادث و بلایای طبیعی فوت می‌کنند و یک میلیون و پانصد هزار نفر هم تحت تاثیر این‌حوادث قرار می‌گیرند
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل دفتر کاهش بلایا و حوادث(Accidents) وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۲۹۰۰ نفر در ایران بر اثر حوادث و بلایای طبیعی فوت می‌کنند و یک میلیون و پانصد هزار نفر هم تحت تاثیر این‌حوادث قرار می‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین،علی اردلان با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای حادثه خیز است که با مخاطرات طبیعی از جمله سیل ، زلزله و خشکسالی مواجه است، به وقوع سیل اخیر در استانهای شمال غرب کشور گریزی زد و اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم برای رسیدگی به مصدومان مناطق سیل زده استان‌های کشور از سوی اورژانس(Emergency) و بیمارستان‌ها صورت گرفته است و تیم‌های ارزیاب وزارت بهداشت به منظور بررسی و ارزیابی مشکل به این مناطق اعزام شدند.

اردلان با ذکر این مطلب که نظام مراقبت بیماری‌ها با وقوع سیل در این‌ مناطق فعال تر از گذشته شده است، گفت: خوشبختانه از نظر بار بیماری های عفونی، مشکلی در مناطق سیل زده وجود ندارد.

مدیرکل دفتر کاهش بلایا و حوادث وزارت بهداشت در ادامه گفت: تعدادی از مادران باردار در روستای چنار عجب شیر نیاز به مراقبت درمانی داشتند که توسط تیم‌های ارزیاب به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی در خصوص آب رسانی به این مناطق نیز عنوان کرد: با توجه به آسیب‌های زیرساختی ناشی از سیل در روستای چنار عجب شیر؛ هماهنگی لازم با سازمان آب و فاضلاب صورت گرفته و آبرسانی توسط تانکر انجام می‌شود، ضمن اینکه تیم‌های بهداشت محیط وزارت بهداشت نیز آب را مورد پایش قرار می‌دهند.

اردلان به اهمیت سلامت روان برای بازماندگان این حادثه اشاره کرد و بیان داشت: تیم‌های سلامت روان ما با هماهنگی سازمان بهزیستی در حال ارائه خدمت در این مناطق هستند.

مدیرکل دفتر کاهش بلایا و حوادث وزارت بهداشت با اشاره به شاخص ملی " آمادگی خانوار های ایرانی در مورد بلایا و حوادث" که در دولت انجام می‌شود، افزود: بر اساس این شاخص، آمادگی ایرانیان به طور متوسط در برابر بلایا 9.3 از 100 است که این آمار در گذشته 8.5 از 100 بوده است که نشاندهنده این است که با شرایط ایمن فاصله زیادی وجود دارد.

اردلان به آموزش 2 برابری خانوارهای ایرانی در برابر بلایا اشاره کرد و افزود: این آموزش‌ها در نظام شبکه فعال است و 10 درصد خانوارها به خصوص در مناطق دور افتاده توسط بهورزان و رابطان سلامت آموزش داده شدند.

مدیرکل دفتر کاهش بلایا و حوادث وزارت بهداشت به اهمیت برانگیختن حساسیت ها در جامعه نسبت به نحوه رویارویی با حوادث اشاره کرد و گفت: برای آگاهی مردم در نحوه مقبله و رویارویی با حوادث و بلایا برنامه‌هایی با همکاری سازمان هلال احمر و صداو سیما انجام دادیم که " برنامه خادم" و "دارت" از جمله این برنامه‌هاست.

اردلان با اشاره به اینکه به دلیل ساخت خانه‌ها در حریم رودخانه در عجب شیر تعداد فوتی‌های ناشی از این حادثه زیاد بوده است، تاکید کرد: با آموزش مردم می‌توان از وقوع این مرگ‌ها جلوگیری کرد.

وی در این خصوص عنوان کرد: در استان گلستان به صورت پایلوت(pilot)، کمیته پیشگیری از مرگ‌های ناشی ازحوادث و بلایا با هدف یافتن علل موارد فوت در حوادث طبیعی تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر کاهش بلایا و حوادث وزارت بهداشت با بیان اینکه روند مرگ ناشی از سیل در ایران طی سه دهه گذشته رو به کاهش است، افزود: این امر بدلیل توجه مسئولان، آموزش و توجه مردم بوده است.

اردلان به تعداد فوت شدگان این حادثه اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیل اخیر در استانهای شمال غرب کشور در مجموع 41 کشته برجای گذاشت که 18 نفر در عجب شیر،17 نفر آذرشهر، 5 نفر کردستان و یک نفر هم در آذربایجان غربی کشته شدند و 10 تا 12 نفر نیز مصدوم شدند.

اردلان در پایان با اشاره به اینکه 20 میلیون خانوار در کشور تحت آموزش‌های وزارت بهداشت قرار دارند، گفت: این خانوارها در منازل، خانه‌های بهداشت، مساجد و مدارس آموزش داده می شوند و این آموزش ها مبتنی بر بهترین سطح علمی در دنیا و ایران است.

برچسب ها: پایلوت ، پیشگیری ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: