کد خبر: ۱۴۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017March 25
براساس اعلام سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک ناجا از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون 160 نفر در تصادقات رانندگی در جاده ها کشته و بیش از 3 هزار نفر مجروح شده اند.
شفا آنلاین:آمار کشته شدگان حوادث رانندگی <Accidents>در نوروز سال 96 گرچه بر اساس اعلام پلیس راهور نیروی انتظامی (ناجا) 2 درصد کاهش یافته اما هنوز هم با تعداد بالایی از تلفات جاده ای در ایام نوروز مواجه هستیم که باعث تلخ کامی مردم می شود.

به گزارش شفا آنلاین: براساس اعلام سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک ناجا از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون 160 نفر در تصادقات رانندگی در جاده ها کشته و بیش از 3 هزار نفر مجروح شده اند.

بر اساس اعلام پلیس 43 درصد تصادفات نوروز به دلیل توجه نکردن راننده به جلو رخ داده که در آنها استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب آلودگی نقش موثری داشته است. 35 درصد این حوادث نیز ناشی از داشتن سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز بوده است.
این امر نشان می دهد که برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش حوادث رانندگی و جاده ای نتوانسته نتیجه مطلوب و مورد دلخواه را به دنبال داشته باشد و در مقطع کنونی ضرورت دارد که برنامه جامع تری در این خصوص تدوین و به مرحله اجرا در آید تا آثار ملموس آن از طریق کاهش محسوس حوادث دیده شود.

اقدامات در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش تلفات تصادفات دقت ویژه ای را می طلبد. بیشترین عامل تصادفات انسان است و فوت حتی یک نفر هم می تواند لطمات فرهنگی و اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد. گرچه استاندارد سازی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز موجود نیز از دیگر اقداماتی است که همزمان با فرهنگ سازی باید در دستور کار قرار گیرد.
فرهنگ سازی در برخی زمینه ها توانسته نوع رفتارها را تغییر قابل ملاحظه ای دهد و امروز نمی توان ادعا کرد که این نوع اقدامات تاثیری نخواهد داشت، به شرط اینکه این فرهنگ سازی به گونه ای علمی و متناسب با شرایط و وضعیت موجود تدوین و به مرحله اجرا در آید.
با توجه به حجم بالای حوادث و تلفات رانندگی و جاده ای، ضرورت دارد که گام های بلندتری برای کاهش آن برداشت و اکتفا کردن به کاهش های یکی دو درصدی سالیانه کارساز نیست و این حوادث به ویژه در ایام شاد و مفرح نوروز تلخ کامی را نصیب همه ایرانیان می کند.
جریان سازی در جهت آگاه کردن بیشتر مردم از اقدامات خطرآفرین در حین رانندگی نظیر تخطی از سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله طولی، انحراف به چپ و راست و خواب آلودگی نیاز به تکرار و ممارست در امر فرهنگ سازی بیش از میزان کنونی دارد و ارزیابی سالیانه برنامه های به اجرا درآمده و بازنگری در شیوه ها و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته نیز به طور مستمر یک ضرورت محسوب می شود.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین به توقیف 20 هزار خودرو رانندگان پرخطر از ابتدای نوروز تا روز چهارم فروردین اشاره کرده که اقدامی اساسی و درست است اما به نظر می رسد برای بعد از توقیف هم باید برنامه ریزی صورت گیرد تا حداقل رانندگی متخلف بیش از هر چیز با تبعات و آثار رفتار پرخطر خود آشنا شود.
اینگونه حوادث که همواره با تلفات گسترده ای همراه است، آرامش و امنیت روانی جامعه را مختل می کند و تا زمانی که برنامه های به اجرا درآمده نتوانسته این حوادث را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد باید ادامه یابد و بر اساس شرایط زمان و مکان نیز تغییر یافته و کاربردی تر و کامل تر شود.
در این صورت است که کاهش حوادث رانندگی به ویژه در ایام نوروز آرزویی دست یافتنی خواهد بود و شیرینی آن را همه مردم خواهند چشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: