کد خبر: ۱۰۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 23
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان این مطلب که آمار اهدای خون زنان در ایران رو به افزایش است، گفت: آمار اهدای خون بانوان در ایران با افزایش یک درصدی به پنج درصد رسید.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر پورفتح الله در جمع خبرنگاران در قم گفت: قطعا با تبلیغات و آموزش و مباحث فرهنگی و اجتماعی این حضور بیشتر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان در زمینه جلوگیری از مرگ و میر زنان در هنگام باردار به خاطر کمبود خون است که در این زمینه گام‌های ارزشمندی برداشته شده است.

وی افزود: خوشبختانه ایران هیچ مشکلی بابت کمبود اهدای خون ندارد و میزان اهدا در ایران، 27 به ازای 100 نفر است که آمار خوبی در سطح جهان به به شمار می‌رود. امروزه دنیا به سمت تهیه خون از خود بیمار در مواقع ضروری پیش می رود و در کشور نیز به دنبال استقرار شیوه‌های استفاده از خون افراد هستیم که می‌تواند درصد رفع مشکلات را برای افراد حادثه دیده و بیمار بیشتر کند.

وی گفت: خوشبختانه در سال گذشته مشکل کمبود خون در کشور گزارش نشد و در همین زمینه به دنبال ازدیاد اهدا کنندگان مستمر در کشور هستیم که حداقل در سال، دو مرتبه خون خود را اهدا می‌کنند. بر اساس مطالعات میدانی و پژوهشی اکثر مشکلات مرتبط با خون‌های اهدایی، مرتبط با کسانی است که برای اولین بار اهدای خون می‌کنند و کسانی که به شکل مستمر اهدای خون دارند کمتر در این زمینه به مشکل بر می‌خورند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: 52 درصد اهدا کنندگان خون، مستمر هستند که این جمعیت بیش از 500 هزار نفر است که در پنج سال گذشته نیز این رقم رو به افزایش است. همچنین در ایران دارای پلاسمای مازاد، جمع آوری و فرآوری می‌شود. در این زمینه در سال گذشته 170 هزار لیتر پلاسمای بازیافتی ارسال شد و 17 میلیون دلار صرفه جویی شده است.

پور فتح الله بیان کرد: توسعه مراکز اهدای پلاسما که عمدتا خصوصی است، متوقف شده‌اند. اکثر این مراکز در حاشیه شهرها ایجاد شده بودند و از آنجایی که در این زمینه نیازمند رعایت استانداردهای مختلفی هستیم، باید کنترل منظمی روی استانداردهای این مراکز ایجاد شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه هنوز در بخش انتقال خون بیمارستانی ضعف‌هایی وجوددارد که تلاش مجموعه بهداشتی و درمانی کشور در رفع این مسایل است و بخش عمده ای از این مشکلات در حال رفع است.

وی از یکسان‌سازی تعرفه های پزشکان شاغل در مراکز انتقال خون با فعالان پزشکی در بیمارستان‌ها خبر داد و در این باره گفت: بر همین اساس گشایش های خوبی در زمینه حضور بیشتر پزشکان در مراکز انتقال خون انجام شده و خواهد شد.

وی اظهارکرد: مراکز کوچک انتقال خون در کشور جای خود را به مراکز سیار انتقال خون خواهند داد و در تلاش هستیم تا با گسترش فضا و ظرفیت مراکز انتقال خون، انتقال خون در سطح کشور را با سهولت بیشتری انجام دهیم.

پورفتح‌الله، در پایان با ابراز رضایت از توسعه خدمت رسانی در انتقال خون استان قم، از افزایش تخت‌های انتقال خون به 44 تخت خبرداد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: