کد خبر: ۱۴۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 11
در راستای برنامه ششم توسعه کشور و با اعتبار هزار میلیارد ریال اورژانس اجتماعی در 140 شهر کشور راه اندازی می شود.

شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی(Welfare) کشور گفت: در راستای برنامه ششم توسعه کشور و با اعتبار هزار میلیارد ریال اورژانس اجتماعی در 140 شهر کشور راه اندازی می شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حبیب الله مسعودی فرید در پنجمین نشست شورای مدیران منطقه 6 بهزیستی کشورصبح شنبه در اراک افزود: نشست های منطقه ای اثربخشی قابل توجهی در تصمیم سازی سطح کلان دارند و با توجه به تجربه مثبت نشست های مشورتی،می توان از چنین نشست هایی در رفع چالش های موجود در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی(social) بهره مند شد.

وی با تاکید بر تمرکز درامور واگذار شده و تکالیف،بیان کرد: رده های کشوری و استانی بهزیستی حلقه های یک زنجیره هستند که عملکرد مثبت و نواقص هر کدام می تواند اثرات منطقه و ملی داشته باشد.

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی وظایف خاص خود را دارد و در این بین در زمینه برنامه ششم توسعه(Development) کشور رسیدگی به اموری همچون طلاق، کودکان کار و توسعه اورژانس اجتماعی را عهده دار شده است.

مسعودی فرید تصریح کرد: رویکرد مشارکتی با وجود فراز و نشیب های احتمالی می تواند تاثیر مثبی در بخش های مختلف خدمات رسانی بهزیستی داشته باشد و استان ها نیز باید چنین رویکرد مشارکتی را در شهرستان های تابعه خود نیز تسری دهند و با نگاهی مشارکتی و تفویض اختیار، رشد سرمایه های اجتماعی و استفاده از خرد جمعی را رقم زنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در همین راستا اعتبار یک هزار میلیارد ریالی به منظور ایجاد اورژانس اجتماعی در 140 شهر با جمعیت بیش از 50 هزار نفر در نظر گرفته شده است که 400 میلیارد ریال آن برای تملک دارایی و 600 میلیارد ریال نیز به منظور تامین و جذب نیروی انسانی اختصاص می یابد.

وی، با اشاره به تلاش های صورت گرفته سازمان بهزیستی کشور در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین عنوان کرد: مشکلات و آسیب های مناطق حاشیه ای چندوجهی و با علل متعدد است در همین راستا باید بسته های خدمتی برای آن ها در نظر گرفت و با نشست های مختلف شوراهای منطقه ای و بررسی ریشه ها و ارائه خدمات کنترل آسیب ها و مدیریت این مناطق را اعمال کرد.

مسعودی فرید گفت: در 91 شهر کشور 2 هزار و 700 محله تعیین شده است که از این تعداد یک هزار و 100 منطقه حاشیه ای و بقیه تاریخی و فرسوده است و طبق برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه 270 منطقه هدفگذاری و رسیدگی شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح تربیتی در این مناطق نیازمند به کارگیری نیروهای غیردولتی و چندظرفیتی است و در گام اول و اصلی مدیریت و بهسازی آن ها با تدوین بسته های خدمتی باید به انجام برسد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: تمامی خدمات به ساکنان مناطق حاشیه ای همواره به صورت پراکنده انجام می گیرد اما، با تعامل و هم افزایی دستگاه های مرتبط و معاونت های سازمان می توان اثربخشی بیشتری را شاهد بود.

مسعودی فرید تصریح کرد: براساس توسعه تعاملات با وزرات راه و شهرسازی ساخت محیط زندگی مناسب برای ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی در دستور کار قرار گرفته است و وزارت راه و شهرسازی یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در اختیار دارد که به واسطه آن وارد مباحث ساخت و ساز خواهد شد و با این همگرایی می توان شاهد رفع مشکلات بود.

سرپرست مرکز هماهنگی فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: براساس بررسی های سال 2001، 32 درصد از جمیت شهرهای دنیا در کشورهای در حال توسعه و حدود 43 درصد جمعیت شهری در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند.

اسد بیگی افزود: سکونتگاه های غیررسمی یک میلیارد نفر معادل یک سوم جمعیت شهری دنیا را در خود جای داده است و در واقع یک ششم جمعیت دنیا در این سکونتگاه های زندگی می کنند.

وی بیان کرد: جمعیت شهر نشین ایران 73 درصد است و 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد و این مناطق با مشکلاتی همچون کمبود امکانات، پایین بودن سطح بهداشت عمومی، فقر و بیکاری، ناهنجاری های اجتماعی و بزهکاری مانند اعتیاد و خرید و فروش مواد و تهدید های امنیتی مواجه هستند.

سرپرست مرکز هماهنگی فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور فعالیت های سازمان بهزیستی در این مناطق را در 2 بخش ساختاری و محتوایی دانست و افزود: بخش ساختاری شامل پایگاه های خدماتی اجتماعی، سازمای های اجتماع محور اعتیاد، مجتمع های خدمات بهزیستی، روستامهدها و مهدهای حاشیه ای و پایگاه سلامت اجتماعی است و بخش محتوایی کودکان سنین مهدکودک، کودکان خیابانی، کودکان در معرض خشونت، دختران و زنان در معرض خشونت، زنان سرپرست خانوار، زنان و مردان معتاد و معلولان را پوشش می دهد.

وی تصریح کرد: یک سوم سکونتگاه های غیررسمی غیرقانونی هستند و اکثر سکونتگاه های دارای سند است اما، خارج از مقررات رسمی شکل گرفته اند و بهزیستی در پی تامین حداقل امکانات معیشتی، بهداشتی و آموزشی است و در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری نیز این مناطق و جلوگیری از ایجاد آن ها مورد توجه قرار دارد.

اسدبیگی اضافه کرد: در کنار مناطق حاشیه و سکونتگاه های غیررسمی مناطق آسیب خیز نیز وجود دارد که اغلب شرایط نابسامان تری را در بافت شهری ایجاد کرده اند و مخاطرات بیشتری را نسبت به مناطق حاشیه ای به همراه دارند.

دبیر شورای مدیران منطقه 6 بهزیستی کشور نیز در ادامه این نشست گفت: تشکیل شورا و همفکری با رویکرد مشارکتی نقش تعیین کننده در بررسی و ارزیابی شرایط دارد.

جلیل عفتی عنوان کرد: کشور در بحث کنترل آسیب های اجتماعی و خدمات رسانی با شرایط ایده آل فاصله دارد اما، باید با فرهنگ و نگاه مشارکتی روند توسعه ای را دنبال کرد و با نگاهی یکپارچه مدیریتی از کلیه ظرفیت ها به منظور رفع چالش های موجود بهره مند شد.

وی افزود: در قبال مشکلات و مسائل اجتماعی کشور نمی توان نسخه واحد را عملیاتی کرد بلکه هر نقطه با توجه به شرایط بومی دارای مشکلاتی است که راهبردهای خاص خود را می طلبد در همین راستا باید تکالیف سازمان با توجه به رویکرد منطقه ای و ظرفیت های موجود مناطق دستخوش تحولات شود.

مشاور عالی استاندار مرکزی نیز در این نشست بیان کرد: ریشه یابی آسیب های اجتماعی عاملی مهم در مهار آسیب های کنونی است که مورد توجه جدی قرار نگرفته است و اگر امروز خواهان کاهش و کنترل آسیب ها هستیم باید در مسیر علت یابی آن ها بر آییم.

حجت الاسلام حجت الله هاشمی تصریح کرد: مهمترین عامل رشد که در دین و جامعه به آن توجه شده است موضوع انسان است و اگر بر کاهش آسیب های اجتماعی تاکید می شود باید رشد انسان مورد توجه قرار گیرد و دین اسلام برای تکامل و نجات انسان آمده است.
هاشمی عنوان کرد: در اسلام سه نوع تکلیف مترتب شده است که شامل مباحث اعتقادی در قالب اصول دین، مناسک و تکالیف شامل فروع دین و اخلاق می شود و فعالان اجتماعی باید ابتدا معلم اخلاق و در عمل تندیس اخلاق باشند و توصیه های اخلاقی در اسلام بار اجتماعی دارد.

وی با تاکید بر مدارا با مردم گفت: جامعه کنونی گرفتار افراط و تفریط شده است درصورتی که دین اسلام بر مبنای عدالت اجتماعی و مدارای اجتماعی است و آنچه که امروز بیش از هر چیز به آن نیاز است عدالت اجتماعی است چراکه این امر موفقیت را تضمین می کند.
حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد: اگر خواهان کاهش سکونتگاه های غیررسمی و آسیب های اجتماعی هستیم باید اهداف خود واکاوی کنیم چراکه هرروز آسیب ها افزایش می یابد و این نظام مدیریتی و فرهنگی جامعه است که باید هوشمندانه در مسیر کاهش آسیب گام بردارد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست عنوان کرد: به دلیل سیاست های دولت قبل تصمیماتی در کشور اتخاذ شد که فشار زیادی به کشور وارد کرد و بهزیستی نیز از این فشار مستثنی نبود و درگیر مشکلات فراوانی شد.
بهروز رفیعی اظهار کرد: آسیب های همچون رشد طلاق، افزایش حاشیه نشینی و پایین آمدن نرخ باروری چند علیتی هستند و برای رفع آن ها و بازتوانی جامعه باید همکاری بین بخشی صورت گیرد.

در این نشست مباحث تخصصی پیرامون حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی توسط مدیران کل بهزیستی منطقه شش عنوان شد.
برچسب ها: سازمان ، کشور ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: