کد خبر: ۱۴۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
قرص برنج، ماده ای که تنها برای نگهداری از برنج در انبار در مقابل آفت استفاده می شد امروز تبدیل به مهمترین آلت مرگ خودخواسته جوانان کشور شود.
شفا آنلاین>سلامت>مرگ با قرص برنج اگرچه حتمی است و بسیاری با خوردن این قرص به زندگی خود پایان می دهند، اما متخصص سم شناسی اعتقاد دارد که مسمومان نباید مایعات بخورند.

به گزارش شفا آنلاین، قرص برنج، ماده ای که تنها برای نگهداری از برنج در انبار در مقابل آفت استفاده می شد امروز تبدیل به مهمترین آلت مرگ خودخواسته جوانان کشور شود. براساس آمارهای پزشکی قانونی میزان خودکشی در جوانان با قرص برنج در نیمه اول دهه 90 بسیار افزایش یافته است.  
 
قرص هایی که به راحتی و با پرداخت دو هزار تومان در عطاری ها فروخته می شود و به راحتی هر عطاری برای فروش و سود بیشتر این قرص ها را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می دهند. قرصی که اگرچه فروشش ممنوع است اما در هر عطاری بدون شک وجود دارد.

در همین حال بسیاری از افرادی که دست به خودکشی با این قرص می زنند،تنها برای ترساندن اطرافیان و رسیدن به خواسته های نامعقول خود دست به این کار می زنند، در حالیکه نصف یک قرص برنج در کمتر از 24 ساعت می تواند مرگ فرد را رقم بزند. 

غلامعلی جعفری- متخصص سم شناسی- در این باره گفت: سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.
 
وی افزود: اغلب قربانیان کمتر از 30 سال سن دارند و طی سالهای اخیر خودکشی با قرص برنج افزایش داشته است.
 
مسمومیت با قرص برنج مساوی با مرگ حتمی
 
پزشک بخش مسمومین بیمارستان الغدیر با اشاره به نبود نظارت های لازم بر فروش این قرص، اظهار داشت: متاسفانه برخی عطاری ها به راحتی این قرص را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. در یکی از موارد نادر زنی پس از مسمویت با قرص برنج زنده ماند. او بعد از بازگشت به زندگی اظهار داشت: برای گرفتن قرص برنج به عطاری رفتم که او پس از مشاهده اصرارهایم چند قرص به من داد. یکی دیگر از بیماران می گفت به عطاری رفته و ادعا کردم برای خودکشی قرص برنج می خواهم که او محل دیگری را به من معرفی کرد و گفت در آنجا قرص های برنج قویتری می توانم پیدا کنم تا راحت تر بمیرم.
 
این متخصص تاکید کرد، در مسمویت با قرص های دیگر 99 درصد بیماران زنده می مانند اما در مسمومیت با قرص برنج 99 درصد بیماران جان خود را از دست می دهند. اگر بشود قرص های برنج را از عطاری ها جمع آوری کرد و در فروش آن نظارت های لازم را داشت می توان آمار خودکشی با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.
 
مسمومین مایعات نخورند
 
این متخصص با اشاره به راه هایی پیشگیری از مرگ با قرص برنج گفت: بهترین راه این است که فردی که با قرص برنج خودکشی کرده سریع به نزدیکترین بیمارستان منتقل شود. انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت کشی خواهد شد. به فردی که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص در معده ایجاد گاز است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلولها پخش می شود. خوردن آب این روند را تسریع می دهد. البته اگر خانواده ها در خانه ای جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش درمانی است.
 
مرگ در کمتر از 24 ساعت
 
وی در مورد زمان مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف این قرص گفت: معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می کنند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.
برچسب ها: قرص برنج ، جوانان ، مرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: