کد خبر: ۱۴۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
محققان با وقوع تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای متوسط جهانی، برخی از نشانه‌ها را مشاهده می‌کنند که مناطقی که پاتوژن‌های خاصی می‌توانند در آنها زندگی کنند، در حال تغییر هستند.
شفا آنلاین:متخصصان بیماری‌های عفونی نگران هستند که تغییرات آب و هوایی با گسترش بیماری‌های مشخصی از جمله میکروب‌هایی که باعث وبا و سایر بیماری‌های اسهالی می‌شوند، مرتبط باشند.
به گفته دکتر گلن موریس از دانشگاه فلوریدا، اکنون داده‌ها نشان می‌دهد مناطقی که پاتوژن‌‌های (بیماری‌زا)خاصی در آنها یافت می‌شوند، تغییر کرده است.


به گزارش شفا آنلاین:موریس می‌گوید، پاتوژن‌ها تمایل دارند در مکان‌هایی که دارای مجموعه ایده‌آلی از شرایط هستند، زندگی کنند. به عنوان مثال، این میکروب‌ها ممکن است به گونه‌ای تکامل پیدا کرده باشند تا در محدوده دمایی مشخصی بهترین عملکرد را داشته باشند. محققان با وقوع تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای متوسط جهانی، برخی از نشانه‌ها را مشاهده می‌کنند که مناطقی که پاتوژن‌های خاصی می‌توانند در آنها زندگی کنند، در حال تغییر هستند.

موریس می‌افزاید: «ما شاهد گسترش پاتوژن‌ها به شرایط اقلیمی جدید هستیم و عوامل بیماری‌زایی که در آب زندگی می‌کنند، از دغدغه‌های اصلی دانشمندان هستند.
افزایش درجه حرارت دریاها، حتی تنها به میزان یک یا دو درجه، می‌تواند تاثیرات زیادی بر توانایی یک ارگانیسم برای زندگی و تکثیر داشته باشد. در بسیاری از موارد با گرم شدن آب‌ها، پاتوژن‌ها قادر به گسترش به مناطق تازه خواهند شد. از سوی دیگر، اگر درجه حرارت آب در یک منطقه بیش از حد بالا رود، تعداد عوامل بیماری‌زای آن می‌تواند کاهش یابد.
به ویژه گروهی از باکتری‌ها به نام گونه ویبریو، به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. این باکتری‌ها عامل وبا و سایر بیماری‌های اسهالی هستند. اگرچه می‌توان وبا را با مایع‌درمانی درمان کرد، این بیماری هنوز هم می‌تواند منجر به مرگ شود؛ اگر با سرعت کافی درمان نشود.
باکتری‌های ویبریو در آب دریا زندگی می‌کنند و با افزایش دمای دریاها، دانشمندان به تازگی شاهد یک تغییر به سمت شمال در گستره این باکتری‌ها هستند. علاوه بر این، بیماری‌هایی مانند وبا اغلب به دنبال حوادثی مانند سیل انتقال می‌یابند که ممکن است تغییرات آب و هوایی، شیوع بیشتری پیدا کنند.
بیماری‌های منتقل‌شونده از آب دیگری می‌توانند ناشی از «شکوفایی جلبکی» زیان‌بخش باشند که توسط اشکال سمی جلبک‌ها ایجاد می‌شوند. شکوفایی جلبکی با بیماری‌هایی مانند سیگوآترا ارتباط دارد. افراد با خوردن ماهی‌هایی که حاوی سموم تولید‌شده به وسیله یک نوع جلبک هستند، به آن مبتلا می‌شوند. بیماری دیگر مرتبط با شکوفایی جلبکی، مسمومیت فراموشی‌آور با صدف است که توسط خوردن صدف‌های آلوده ایجاد می‌شود.
این شکوفایی‌های جلبکی مضر در مکان‌هایی اتفاق می‌افتند که قبلا رخ نمی‌دادند؛ از جمله شمال غربی اقیانوس آرام، آلاسکا و ایالت مین آمریکا.
همچنین برخی نگرانی‌ها درباره بیماری‌های منتقل‌شونده توسط پشه وجود دارد؛ زیرا شواهد نشان می‌دهد که گونه‌های خاصی از این حشرات در حال حرکت بیشتر به سمت شمال هستند. مشخص نیست این امر چه تاثیری در درازمدت داشته باشد. سپید
منبع: LiveScience
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: