کد خبر: ۱۰۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
متخصص بیماری‌های عفونی مطرح کرد
شفاآنلاین:سلامت>متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به راه‌های پیشگیری از تب مالت گفت: افراد در مشاغل مرتبط با گوشت دام در معرض آلودگی به تب مالت هستند.

به گزارش شفاآنلاین : بیژن صدری‌زاده درباره مصرف شیر فله‌ای و شیر شتر در کشور گفت: شیر شتر تفاوتی با باقی شیرهای دامی ندارد اما اگر این شیر پاستوریزه نباشد که نیست، می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند که از جمله آن بیماری‌های عفونی به ویژه تب مالت است و ایجاد این بیماری بر اثر شیر آلوده از بدترین نوع تب مالت محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد تب مالت در انسان به وسیله بز و گوسفند بسیار بدتر از تب مالتی است که به وسیله گاو در فرد ایجاد شود، که در این باره شیر شتر نیز مانند گوسفند و بز آلودگی دارد؛ با توجه به اینکه در کشور ما شیر شتر پاستوریزه نمی‌شود باید حداقل 10 دقیقه جوشاندن آن مورد توجه باشد.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره تفاوت آلوده شدن به بیماری تب مالت به وسیله حیوانات مختلف تصریح کرد: تفاوت آلودگی از نظر شدت بیماری وعوارض آن است؛ تب مالت از خوک و از سگ نیز می‌تواند به انسان منتقل شود البته خطر مرگ و میر بر اثر تب مالت فقط دو درصد است اما عوارض شدیدی دارد که دستگاه گردش خون، قلب، کلیه، دستگاه تنفس به ویژه ریه، دستگاه عصبی مرکزی به ویژه مغز و اعصاب، دستگاه ادراری تناسلی در مرد و زن و دستگاه گوارش را درگیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت یک بیماری عفونی است که در اثر باکتری بروسلا ایجاد می‌شود و چهار نوع مهم دارد، گفت: انسان از مصرف شیر غیر پاستوریزه و نجوشیده به تب مالت از این نوع مبتلا می‌شود البته گوشت نیم پخت این احشام نیز می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

صدری زاده، در ادامه افزود: این بیماری در افرادی که در دامداری‌ها کار می‌کنند یا در کارخانه‌هایی که گوشت را بسته بندی می‌کنند می‌تواند از راه پوست، مخاط یا دستگاه تنفسی جذب کنند همچنین برخی مشاغل که در آن فرد با دام سرکار دارد مانند تکنسین آزمایشگاه، دامپزشکی، چوپان، قصاب، کارکنان کشتارگاه نیز در معرض خطر این بیماری هستند.

وی ادامه داد: اگر این افراد با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی یعنی استفاده از ماسک، عینک، دستکش و روپوش، می‌توانند مصون بمانند به این دلیل که اگر ترشحات حیوانات پاشیده شود به این شکل وارد مخاط و چشم این افراد نمی‌شود پس اگر این افراد زخمی دارند آن را بپوشانند به این دلیل که ممکن است ترشحات دام آلوده، ادرار یا غیره وارد بدن وی شود.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره علائم بیماری تب مالت گفت: از نظر علائم، تب مالت را تب دیوانه می‌نامند برای اینکه علائم آن همیشه به یک شکل نیست اما در این بیماری تب مداوم وجود دارد که ممکن است در شب بیش از روز این علائم وجود داشته باشد و مدت زمان آن طولانی است که ممکن است هفته ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد.

صدری زاده خاطرنشان کرد: شروع تب مالت می‌تواند ناگهانی یا تدریجی باشد اما این بیماری با تب، لرز، عرق، خستگی مفرط، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، سرفه خشک، گلودرد و یبوست همراه است و نیاز به درمان طولانی و مصرف آنتی بیوتیک دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: