کد خبر: ۱۰۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشي مركز تحقيقات ايدز ايران با بيان اينكه آموزش و افزايش سطح آگاهي مردم به ويژه در قشر نوجوانان و جوانان درباره ايدز دركاهش و كنترل اين بيماري بسيارمهم است.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر مهرناز رسولي نژاد  افزود:صدا و سيما با پخش برنامه هاي آموزنده و كوتاه و همچنين رسانه هاي مكتوب بايد به طور شفاف در راستاي افزايش آگاهي عمومي جامعه و همچنين روش هاي مراقبت از خود و پيشگيري از ايدز گام بردارند.
وي گفت :يكي از اهداف و چشم انداز مهم بيماري ايدز در ايران و جهان اين است تا سال 2020 بيماران مبتلا به ايدز 90 درصد مورد شناسايي ، 90 درصد درمان و همچنين بتوان 90 درصد خطر انتقال اين بيماري را پيشگيري كرد.
رسولي نژاد افزود : قرار است تا سال 2030 ويروس ايدز را كنترل كنند و دراين خصوص وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي استراتژي مهمي كه در دست دارد و آن اين است كه بتواند هرچه بيشتر بيماران در معرض خطر به بيماري ايدز را با انجام آزمايش شناسايي و در نتيجه بتوان درمان اصولي و درستي را به آنان ارايه كرد.
ايدزازسوي سازمان بهداشت جهاني ششمين بيماري كشنده نام گرفته است اين رو با اجراي طرح 15 ساله برخي از كشورها از جمله ايران در جهت كنترل همه گيري ايدز مسئولان حوزه سلامت در جهان با همكاري و تلاش هاي مستمر بايد ظرف مدت 15 سال آينده (2030) همه گيري ايدز را در جهان پايان دهند.
استاد گروه بيماري عفوني دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه در حال حاضر بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي تعداد بيماران مبتلا به ايدز كه كشور مورد شناسايي قرار گرفته اند بيش از 30 هزار نفر است گفت :البته تخمين زده مي شود كه حدود 3 برابر آمارذكر شده است و در مجموع حدود 100 هزارنفر مبتلا به ايدز در كشور از اين بيماري رنج مي برند.
رسولي نژاد اظهار كرد: درمان بيماري ايدز مي تواند اميد به زندگي و طول عمر بيماران را افزايش داده و از انتقال بيماري ايدز جلوگيري كند.
وي اضافه كرد : براساس آخرين اعلام وزارت بهداشت، هم اكنون 30 هزار و 183 نفر در كشور به ايدز مبتلا هستند، از اين تعداد كه آمار تجمعي از سال 65 است، حدود هفت هزار و 387 نفر تاكنون جان خود را از دست داده اند و 9هزار و 394 نفر وارد فاز بيماري شده اند.
رسولي نژاد اضافه كرد:بيماري ايدز در كشور از اعتياد تزريقي به سمت تماس جنسي (ايدز جنسي )رفته است و اين بيماري در دهه اخير در كشور افزايش يافته است. ابتلا به بيماري ايدز در هر دو جنس زن و مرد ديده مي شود اما مردان بيش از زنان مي توانند ايدز را به ديگران انتقال دهند.
وي بيان كرد: بيماران ايدزي به خاطر انگ ايدزي بودن و طرد از خانواده و جامعه بيماري خود را از ديگران مخفي كرده و براي ادامه درمان به پزشكان مراجعه نمي كنند همين شرايط باعث مي شود كه اين بيماري بيشتر انتشار يابد.
رسولي نژاد با اشاره به اينكه تا كنون هيچگونه درماني قطعي در جهان و ايران براي بيماري ايدز وجود نداشته است گفت : با توجه به پيشرفت هاي علمي و پزشكي براي كنترل بيماري ايدز دارويي در دسترس است كه مي توان اين بيماري را به خوبي كنترل كرد و فرد بيمار همانند افراد عادي به زندگي خود ادامه دهد.
وي با بيان اينكه ايدز هيچ نشانه اي ندارد و ممكن است فرد سال ها از بيماري خود مطلع نباشد اظهار كرد : سالهاي زيادي طول مي كشد تا فرد آلوده به ويروس HIV به ايدز مبتلا شود درواقع بايد گفت هيچ درماني براي اين بيماري كشنده وجود ندارد و داروهاي ضد ويروسي فقط قادرهستند كه روند سرعت بيماري را كند كنند.
رسولي نژاد اظهار كرد: برنامه اي از سوي سازمان بهداشت جهاني ارايه شده است كه اختصاص به تست غربالگري زنان باردار است با اين تست مي توان جنين به بيماري ايدز را شناسايي و از تولد نوزاد با تجويز دارو و تحت نظر بودن مادر توسط متخصصان پيشگيري كرد .
وي ياد آور شد : داروهاي بيماران ايدز به صورت رايگان دراختيار آنان قرار مي گيرد بايد اذغان داشت كه اين بيماران تا پايان عمر بايد از دارو استفاده كنند تا بتوانند بيماري خود را كنترل كنند.
معاون پژوهشي مركز تحقيقات ايدز كشور اظهار كرد :بيماران به ويروس ايدز با رعايت روش هاي توصيه شده توسط پزشكان و اجراي يك سري راهكارها و تدابير مي توانند ازدواج كنند و فرزند سالم به دنيا آورند.
ايدز(AIDS) يا سندرم نقص ايمني اكتسابي(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعي بيماري است كه در دستگاه ايمني و توسط ويروس نقص ايمني(HIV) ايجاد مي شود.
ايدز يك بيماري ويروسي است كه يك دوره بسيار كند دارد، با درمان قابل كنترل است و اگر فرد به موقع مراجعه كند، بيماري كشنده نيست.
موج اول اين بيماري از طريق فرآورده هاي خوني آلوده در ايران و موج دوم آن با انتقال از طريق اعتياد تزريقي و سرنگ آلوده شروع شد؛ اما اكنون ديگر اعتياد و تزريق، الگوي اول انتقال ايدز در ايران نيست چرا كه در سال هاي اخير رشد اين بيماري از طريق رفتارهاي پرخطر جنسي بسيار نگران كننده و نشان دهنده تغيير الگوي ايدز در ايران است.
رفتارهاي پرخطر و رابطه جنسي محافظت نشده ، استفاده مشترك از وسايل تزريق، ابزار برنده آلوده و انتقال از مادر آلوده به نوزاد، راه هاي مهم انتقال ايدز است.
اچ آي وي نوعي ويروس نقص ايمني است كه باعث عفونت سلول هاي سيستم ايمني و اختلال در عملكرد آنان مي شود با پيشرفت عفونت، سيستم ايمني ضعيف تر مي شود و در نهايت به سندرم نقص ايمني پيشرفته (AIDS) منجر مي شود.
در حال حاضر حدود 35ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس اچ آي وي (HIV) آلوده هستند و تا به حال حدود 39 ميليون نفر جان خود را بر اثر اين بيماري از دست داده اند.
برچسب ها: پيشگيري ، ايدز ، بيماري
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: