کد خبر: ۱۴۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
افزایش فشارخون شریانی در صورت درمان به موقع بسیار خوب کنترل می‌شود و عمده عوارض ناشی از آن خذف خواهد شد، اما متاسفانه فشار خون بالا اغلب بدون علامت بوده و به عبارتی شایع‌ترین علامت فشارخون، بی علامتی است، برای همین گاهی بیماری خاموش نامیده می‌شود.
شفا آنلاین:به نظر می‌رسد، بزرگترین فاکتور خطرساز بیماری قلبی و عروقی، فشار خون است. نارسایی قلب و کلیه، سکته قلبی و آسیب عروق بزرگ بدن از جمله گشادی شریان آئورت محصول عدم درمان فشار خون شراین است. آمارها نشان می‌دهد، که در حال حاضر 80 درصد افراد جامعه بشری تا 70 سالگی تحت تاثیر نحوه زندگی ممکن است به این بیماری مبتلا بشوند، لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است

به گزارش شفا آنلاین:افزایش فشارخون شریانی
در صورت درمان به موقع بسیار خوب کنترل می‌شود و عمده عوارض ناشی از آن خذف خواهد شد، اما متاسفانه فشار خون بالا اغلب بدون علامت بوده و به عبارتی شایع‌ترین علامت فشارخون، بی علامتی است، برای همین گاهی بیماری خاموش نامیده می‌شود. کسانی که آگاهانه و با وجود اینکه از بیماری خود اطلاع دارند، اما درمان را با تاخیر می‌اندازد و یا اصلا به جهت رفع آن تلاش نمی‌کنند، در خطر ویژه عوارض قرار دارند، عدم درمان این مشکل سبب نارسایی قلب که یکی از وخیم‌ترین تظاهرات فشارخون است خواهد شد. همچنین نارسایی کلیه، سکته قلبی و آسیب عروق بزرگ بدن از جمله گشادی شریان آئورت محصول عدم درمان فشار خون شریانی است.
یکی از هشدارهای متخصصان قلب و عروق بیماران در مورد مصرف داروها است. این مقاومت زمینه‌ساز عوارض گوناگون و مراجعات متعدد بیماران به متخصصان قلب و عروق شده است که در بسیاری از موارد نمی‌توان کاری را انجام داد. نگاه نامطمئن برخی از بیماران به آینده سلامتی و مقاومت در مورد مصرف دارو موضوع بسیار مهمی است و بیماران نباید با انتخاب خودسرانه و سلیقه‌ای پزشک و داروی خود را انتخاب کنند، بلکه باید در جهت پیشگیری و درمان با پزشک متخصص مراجعه کنند. زیرا برداشت شخصی مصرف دارو از عوامل تشدید بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی در کشور است که رسانه‌ها و متولیان سلامت باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنند. موضوع استفاده از دخانیات و به ویژه قلیان از دیگر هشدارهای بیماری‌های قلبی و عروقی در نسل جوان است و از آنجایی که نسل جوان برداشت ناصحیحی از تفریحات پیدا کرده است، باید این قشر را آگاه کنیم که یک ساعت مصرف قلیان معادل مصرف 160 نخ سیگار است و این موضوع موجب مشکلات متعددی برای جوانان کشورمان شده است. برخی در تغییر سبک زندگی فقط غذا خوردن را تغییر می‌دهند، اما باید بدانیم با توجه به بیماری‌های جامعه امروز که ناشی از افزایش وزن و کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب است، شاهد بیماری‌های دیابت تیپ 2 و سایر بیماری‌های غیرواگیردار هستیم که برای مبتلا نشدن به این بیماری‌ها باید به دنبال سبک زندگی سالم و خودمراقبتی باشیم. در بحث فناوری‌های نوین و در ابعاد گوناگون، ایران توانمندی خوبی را دارد و در ابعاد مختلف استفاده از تکنولوژی‌های روز جهانی خصوصا در رشته قلب و عروق و آخرین دستاوردهای استفاده از ابزار سی تی آنژیوگرافی، ام آر آی و ... برای دیدن داخل رگ با استفاده از امواج صوتی برای تشخیص بیماری به بیماران ارائه می‌شود. بهره‌مندی از سیستم‌های دارویی، تکنیک‌های پیشرفته درمانی نظیر تعویض دریچه بدون عمل قلب باز و استفاده از سلول‌های بنیادی را از دیگر فناوری‌های نوین درمان بیماری‌های قلبی عروقی است. تجزیه و تحلیل یافته‌های درمانی و مقایسه با نتایج بین‌المللی بیان‌گر مشارکت بین‌المللی ایران در یافته‌های درمان قلب و عروق است و در بحث آنژیوپلاستی حاد، داروهی ضد پلاکت و استفاده از داورهای نسل جدید نظیر نواک از دیگر توانمندی‌های کشور در مواجهه با بیماری‌های قلبی عروقی است. به گفته رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، «در زمینه سلول‌های بنیادی و به‌کارگیری آن در بیماری‌های قلبی و عروقی چندین زمینه مطالعات گوناگون داشته‌ایم و در برخی مطالعات و کارهای بالینی در جراحی قلب و با مواجهه با آنفاکتوس تیم جراحی با عضله درگیر و تزریق سلول‌های بنیادی به آن رگ از بین رفته را هدف قرار داده و با ارزیابی اسکن یا روش‌های زنده‌یابی رگ مربوطه را که ممکن است پیوندی باشد با سلول‌های بنیادی در مسیر درمان قرار می‌دهد.»

 وی از فعالیت‌‌‌های نه ساله ایران در بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی و عروق می‌گوید که در برخی از درمان‌ها سلول‌های بنیادی خود را به عضو هدف می‌رسانند و درمان را از این نقطه آغاز می‌شود که با توجه به کاربرد سلول‌های بنیادی نیاز به تحقیقات گسترده‌تری وجود دارد و با توجه به اینکه انتخاب بیماران محدود است، نیازمند مراجعات بالینی بیشتری هستیم. برای ارتقای وضعیت قلب وعروق در کشور باید روشی را که کشورهای پیشرفته برای پیشگیری از بیماری‌های قلب وعروق طی سال‌های گذشته طی کرده اند را در پیش گیریم. کشورهای غربی به‌ویژه اسکاندیناوی در عرصه کاهش بیماری‌های قلب و عروق موفق بوده‌اند. کارهای موثر در کاهش بیماری‌های قلب و عروق، تشخیص و درمان به موقع فشار خون است. مصرف کمتر نمک و کاهش مصرف چربی اشباع که عمدتا در فست فود ها وجود دارد، از دیگر کارهای موثر برای کاهش بیماری‌های قلب است.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: