کد خبر: ۱۴۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
در این دوران، والدین مطمئنا می‌خواهند که کودکشان احساس بهتری داشته باشد و در پی کمک به او برمی‌آیند. یکی از راه‌حل‌هایی که آنها استفاده می‌کنند، استفاده از داروهایی است که نیاز به نسخه پزشک ندارند (OTC). این داروها به وفور در همه جا در دسترس قرار دارند.
شفا آنلاین:کودکان اغلب بیشتر از بزرگسالان دچار سرماخوردگی و علایم آن می‌شوند، چیزی حدود 6 تا 10 بار در سال. علایمی که کودکان را درگیر می‌کند، عبارتند از احتقان بینی، آبریزش از بینی، سرفه و تب خفیف که تا7 الی 10 روز هم به‌طول می‌انجامند. با این تواتر بالا، والدین فکر می‌کنند که کودکشان تقریبا همیشه بیمار است.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید در این دوران، والدین مطمئنا می‌خواهند که کودکشان احساس بهتری داشته باشد و در پی کمک به او برمی‌آیند. یکی از راه‌حل‌هایی که آنها استفاده می‌کنند، استفاده از داروهایی است که نیاز به نسخه پزشک ندارند (OTC). این داروها به وفور در همه جا در دسترس قرار دارند.

اما شاید بهتر است بدانیم که برای کودکان کمتر از 12 سال سن، بهتر آن است که از داروهای OTC ضدسرفه و سرماخوردگی تجاری استفاده نشود. این داروها اغلب داده‌های مربوط به ایمنی و اثربخشی قوی‌ای که از آنها حمایت کند، پشت سر خود ندارند.
کودکان، بزرگسالان کوچک نیستند
زمانی که کودکی با داروهای OTC یا نسخه‌ای درمان می‌شود، مهم است که بدانیم کودکان، از نظر اثربخشی و عوارض جانبی داروها، به‌طور قابل توجهی از جمعیت بزرگسالان متفاوت هستند. در طول 30 سال گذشته، اطلاعات ما در مورد فارماکولوژی و عملکرد و رفتار داروها در کودکان که فارماکوکینتیک نامیده می‌شوند، بسیار افزایش یافته است. به عبارت دیگر، فارماکوکینتیک کودکان با بزرگسالان بسیار فرق می‌کند. پیش از این، و حتی گاهی در متون علمی امروزی، شاهد آن هستیم که پزشکان و محققان اینطور تصور می‌کردند که عملکرد و رفتار داروها در کودکان مشابه بزرگسالان است.
براساس این پیش‌فرض، متخصصان اغلب فقط مقدار دارو را برای کودکان، براساس نسبت وزن کودک به فرد بزرگسال، کاهش می‌دادند. مثلا اگر وزن کودکی 50 درصد وزن بدن یک فرد بزرگسال بود، دوز دارو نیز 50 درصد کاهش می‌یافت. از سوی دیگر، تصور می‌شد اثربخشی مواد فعال داروهای سرماخوردگی OTC، همانطور که در مطالعات بزرگسالان نشان داده شده بود، در کودکان هم به همان ترتیب و مشابه بزرگسالان خواهد بود.
استراتژی‌های خطرآفرین
اما حالا می‌دانیم که این استراتژی درست و دقیق نیست و می‌تواند برای کودکان خطرآفرین هم باشد. اغلب داروها، پیش از آنکه برچسب FDA را بگیرند و در دسترس عموم قرار گیرند، به‌طور اختصاصی در کودکان بررسی و ارزیابی نمی‌شوند.
همه می‌دانیم که دوز دارویی ایمن و اثربخش و برنامه زمانی تجویز دارو، از این مطالعات و ارزیابی‌های رسمی استخراج می‌شوند. اما اگر این مطالعات انجام نشوند، فارماکولوژی دارویی خاص کودکان به‌طور دقیق ارزیابی و تعیین نمی‌شوند.
روش و قوانین سازمان غذا و دارو برای محصولات OTC از داروهای تجویزی متفاوت است. مواد فعال در محصولات دارویی OTC بوسیله گروه‌های درمانی ارزیابی و تائید می‌شود، مانند گروه درمانی سرفه و سرماخوردگی. سازمان غذا و دارو به‌طور مرتب این داروها را از نظر ایمنی و اثربخشی تحت نظارت دارد.
طی سالیان اخیر، مقررات محصولات OTC ضد سرفه و سرماخوردگی کودکان تغییرات اساسی داشته است. در سال 2007، تعداد زیادی از متخصصین، بیانیه‌ای را امضاء کردند که در آن خواستار بررسی دقیق داده‌های مربوط به ایمنی و اثربخشی محصولات دارویی ضد سرفه و سرماخوردگی کودکان شده بودند. آنها در این بیانیه متذکر شده بودند که سازمان غذا و دارو باید به‌طور اختصاصی روی این دسته از داروها برچسب بزند که داروهای مذکور برای کودکان 6 سال و کمتر مناسب نیست.
در سال 2008، سازمان غذا و دارو توصیه کرد که محصولات OTC ضد سرفه و سرماخوردگی نباید به کودکان زیر 2 سال داده شود. البته در آن زمان، گروهی از تولیدکنندگان این داروها پیشنهاد کردند که روی این داروها نوشته شود به کودکان زیر 4 سال داده نشود. سازمان غذا و دارو با این پیشنهاد موافقت کرد و این قانون فعلا برای این داورها برقرار است.
علاوه براین، بررسی منابع علمی نشان می‌دهند که مواد تشکیل دهنده داروهای OTC در کاهش علایم سرماخوردگی در کودکان کارآیی لازم را ندارند. از سوی دیگر، استفاده از محصولات ضدسرماخوردگی OTC می‌توانند در کودکان خطرناک و مرگ‌آفرین باشند.
راه‌حل‌های جایگزین و بی‌خطر
محققان پیشنهاد می‌کنند به جای استفاده از این داروها، از راه‌حل‌های جایگزین و بی‌خطر استفاده شود. مثلا به جای استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی OTC برای درمان احتقان بینی، از اسپری یا قطره‌های نرمال سالین استفاده شود. می‌توان از بخور سرد در اتاق کودک، به هنگام خواب، علاوه بر مرطوب کردن بینی، استفاده کرد. استامینوفن یا ایبوبروفن هم هنگام تب داده شود. اگر کودک شما به اندازه‌ای سرفه می‌کند که احساس ناراحتی کرده یا نمی‌تواند شب را خوب بخوابد، به وی عسل بدهید، زیرا در بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی نشان داده که در ساپرس کردن سرفه موثر است و مسلما از داروهای حاوی کدئین نیز ایمن‌تر خواهد بود.
این توصیه‌ها بوسیله آکادمی اطفال آمریکا منتشر شده است.سپید
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: