کد خبر: ۱۴۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
ایرج فاضل با اشاره به بحران فرسودگی بیمارستان‌ها
«این شیوه درستی نیست که صبر کنیم تا فاجعه‌ای اتفاق بیفتد و بعد برای آن سوگواری کنیم. حداقل باید این پند را بگیریم که از سانحه‌ها و فجایع بعدی پیش‌گیری کنیم.
شفا آنلاین:ما به‌عنوان جامعه پزشکی 12 سال پیش به شورای شهر هشدار دادیم که بیمارستان‌های تهران با کوچک‌ترین زلزله‌ای فرومی‌ریزد. ما به‌عنوان جامعه جراحان ایران طرحی را به شورای اسلامی شهر تهران دادیم و برای اجرای آن اعلام آمادگی کردیم ولی هیچ جوابی از شورا به ما نرسید.


به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سیبد این گلایه‌های ایرج فاضل است که نسبت به وضعیت بیمارستان‌های تهران هشدار می‌دهد. رییس جامعه جراحان ایران با اشاره به سانحه ساختمان پلاسکو گفت: «این واقعه را سوگوارانه تسلیت می‌گویم. آتش‌نشان‌ها طبقه‌ای عالی‌مقام و باارزش در تمام جوامع پیشرفته هستند، چون مصداق فداکاری‌اند و ما تمام‌قد در مقابل آتش‌نشان‌های بی‌ادعا و فداکارمان تعظیم می‌کنیم و به آن‌ها می‌گویم که ما سوگواریم و مدت‌ها سوگوار آن‌ها خواهیم ماند.»
فاضل در ادامه افزود: «این شیوه درستی نیست که صبر کنیم تا فاجعه‌ای اتفاق بیفتد و بعد برای آن سوگواری کنیم. حداقل باید این پند را بگیریم که از سانحه‌ها و فجایع بعدی پیش‌گیری کنیم. حوادثی که می‌توانیم به‌وضوح ببینیم اما پیشگیری از آن هیچ کاری نمی‌کنیم. همه می‌دانیم که تهران درخطر یک زلزله بزرگ است اما هیچ‌کس در عمل کاری نمی‌کند. در شرایط بحرانی همیشه اولین پناهگاه مردم بیمارستان‌ها هستند و این را هم خوب می‌دانیم که اولین ساختمان‌هایی که با زلزله فرومی‌ریزد همین بیمارستان‌ها هستند. بیمارستان‌ها یکی از معدود مراکزی هستند که 24 ساعته در حال فعالیت‌اند و همیشه مملو از جمعیت هستند و ما می‌دانیم که بیش‌تر از 85 درصد بیمارستان‌های تهران بیش از 4 دهه از عمرشان می‌گذرد، حالا اینکه از ابتدا این ساختمان‌ها با اصول درست ساخته‌شده‌اند یا نه بماند.»
فاضل با اشاره به جزییات این طرح گفت: «ما بررسی کردیم و دیدیم بهترین کاری که می‌توان حداقل در حوزه بیمارستان‌های خصوصی انجام داد این است که شهرداری نزدیک بیمارستان‌ها قطعه زمینی را به ما بدهد تا بیمارستان‌های خصوصی ساختمانی جدید و مقاوم و با استانداردهای روز دنیا بسازند و بعد از انتقال به ساختمان جدید زمین بیمارستان قبلی را به‌جای زمین جدید به شهرداری می‌دهد.»
این طرح را من خودم به‌شخصه برای آقای چمران توضیح دادم ولی دریغ از یک جواب تا امروز که این فاجعه پلاسکو داغ دل همه ما را تازه کرد و در حال حاضر کم‌ترین کاری که می‌توانیم این است که درس عبرت بگیریم و حداقل به فکر پیشگیری باشیم.

 فاضل با اعلام آمادگی جامعه پزشکی گفت: «هنوز هم جامعه پزشکی این آمادگی را دارد که ساختمان‌های فرسوده بیمارستان‌ها را با کمک شهرداری نوسازی کند، ما حداقل درزمینه بیمارستان‌های خصوصی که هزینه مالی برای دولت ندارد اعلام آمادگی می‌کنیم و بیمارستان‌های دولتی که دیگر مربوط به خود دولت است و وزارتخانه باید فکر اساسی برای این مشکل کند که همه می‌دانیم فاجعه‌ای قابل‌تصور است. باید حداقل یک گام برداریم برای روز مبادا که می‌تواند هرروزی باشد اما متاسفانه به نظر گوش شنوایی در شورا نیست.» ایرج فاضل در پاسخ به این سوال که ساختن ساختمان‌های بیمارستانی زمان‌بر است گفت: «قطعاً ساخت یک بیمارستان زمان‌بر است اما در تقویم مملکتی خیلی زمان‌بر نیست، باید این را مدنظر داشت که طرح‌های بنیادی برای محکم‌سازی جامعه زمان‌بر است ولی باید بالاخره از یکجایی شروع کرد.»


ایرج فاضل در پاسخ به این سوال که برای یک اقدام فوری‌تر چه‌کاری می‌توان انجام داد، گفت: «سریع‌ترین طرحی که می‌توانیم در جامعه اجرا کنیم آموزش مردم است اینکه مردم بدانند در شرایط بحران و حادثه باید چه رفتاری داشته باشند که آن‌هم احتیاج به یک بسترسازی و فرهنگ‌سازی وسیع دارد که ظاهرابه نظر می‌رسد در هیچ موردی قصد نداریم حرکت جدی را شروع کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: