کد خبر: ۱۰۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> اگر خبرهای حوزه سلامت را طی یکی، دو سال گذشته مرور کرده یا در جریان ماوقع بوده باشید، می‌دانید که درگیری با بیمه‌ها بر سر مسائل مختلف یکی از اصلی‌ترین مشغله‌های وزارت بهداشت بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در واقع آن‌قدر فعالیت‌های کلیدی این وزارتخانه با بیمه‌ها گره خورده و از آن طرف هم بیمه‌ها با چنان مشکلات ریشه‌ای دست به گریبان هستند که این درگیری ناگزیر به نظر می‌رسد. حالا هم این درگیری بر سر موضوع تعرفه‌ها در جریان است.

       امسال هم همانند سال‌های قبل کشمکش بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت به قوت خود باقی است. یک سر طناب این کش و قوس‌ها، در دست پزشکانی است که هنوز و حتی بعد از جهش محسوس تعرفه‌ها در جریان اجرای طرح تحول سلامت، از غیرواقعی بودن تعرفه‌های پزشکی گلایه می‌کنند. سر دیگر آن را هم بیمه‌ها و مردمی می‌کشند که هیچ‌کدام با افزایش تعرفه‌ها میانه‌ای خوبی ندارند.

بیمه‌گرها از طرفی به دلیل کسری بودجه و بدهکاران کلان خود در قبال تعرفه‌های سال 94 و از طرف دیگر افزایش محدود بودجه در سال 95، می‌خواهند که تعرفه‌ها یک ریال هم اضافه نشود تا آن‌ها بتوانند امسال را به رفع مشکلاتی اختصاص دهند که مسئولیت اجرای طرح تحول سلامت روی دوش آنها گذاشته است. بیمه‌ها می‌گویند تعرفه‌های خدمات پزشکی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به‌طور متوسط حدود 120درصد رشد پیدا کرد و از فروردین 94 هم با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به‌طور میانگین حدود 9 درصد بیشتر شده است و می‌توان امسال از افزایش آن خودداری کرد. این رویای قشنگی برای بیمه‌هاست اما وزارت بهداشت هم قدرت یک وزارتخانه را در اختیار دارد و هم سازمان‌های صنفی مانند سازمان نظام پزشکی با او هم نظر هستند.

       طبق قانون این درگیری‌ها باید قبل از آغاز سال جدید به نتیجه می‌رسید و تکلیف تعرفه‌ها مشخص می‌شد اما در آستانه دومین ماه سال هنوز مشخص نیست که چه بر سر تعرفه‌ها خواهد آمد و خواسته کدام یک از طرفین به کرسی خواهد نشست. در حال حاضر در میان این اختلاف نظرها دو پیشنهادی که فعلاً به وزارت بهداشت رسیده وروی میز وزیر قرار گرفته، ثابت ماندن تعرفه‌های پزشکی و افزایش 25 درصدی آن است. ایرج حریرچی قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت درباره اینکه قرار است کدام یکی از این پیشنهادها به عمل نزدیک خواهد شد؟

می‌گوید: «بیمه‌ها خواهان افزایش صفر درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال 95 و سازمان نظام پزشکی خواهان افزایش 25 درصدی این تعرفه‌هاست اما احتمالا رقمی بین این دو عدد تصویب می‌شود.» او در جواب اینکه نسبت این عدد با میزان تورم چگونه خواهد بود؟ می‌گوید: «اینکه بخواهیم تعرفه‌ها را کمتر از میزان تورم عمومی که 14 درصد تعیین شده، افزایش دهیم منطقی نیست اما واقعاً هنوز بر سر رقم مشخصی به نتیجه نرسیده‌ایم. باید منتظر نهایی شدن رایزنی‌ها باشیم.»

باید سردرگمی‌ها را پایان داد
       خیلی از کارشناسان و کسانی که از دور و نزدیک دستی بر آتش مذاکرات وزارت بهداشت و بیمه‌ها دارند معتقدند که طول کشیدن تعیین تکلیف رقم افزایش بیمه‌ها به این دلیل است که وزارت خانه می‌خواهد تصمیم نهایی با رضایت طرف مقابل گرفته شود. این را ایرج فاضل که خودش از مهره‌های کلیدی تدوین اولین کتاب تعرفه‌گذاری خدمات درمانی‌ست تایید می‌کند و می‌گوید: «اگر قرار باشد بدون رضایت بیمه‌ها رقمی تصویب شود نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه باعث می‌شود معضلات بیشتری پیش روی نظام سلامت قرار گیرد. اتفاقی که در مورد طرح تحول نظام سلامت هم افتاد. البته نمی‌خواهم بگویم که آن طرح بدون تایید نهایی بیمه‌ها اجرا شد اما همه دیدیم که مشکلاتی که بیمه‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کردند چطور توانست این طرح‌ها را با دست‌اندازهای جدی رو به رو کند و حتی در مواقعی ادامه اجرایش را تهدید کند. بنابراین همه از جمله مسئولان وزارت بهداشت باید واقع بین باشند و با در نظر گرفتن وضعیت بیمه‌ها روی یک رقم به تفاهم برسند.»

       او در جواب اینکه با توجه به افزایش قابل توجه تعرفه‌ها در طرح تحول سلامت، افزایش مجدد آنها منطقی است، می‌گوید: «اتفاقی که در مورد تعرفه‌ها در طرح تحول افتاد در واقع جبران کوتاهی‌هایی بود که در گذشته رقم خورده بود. اینکه ما رقم‌ها را در سال گذشته تا حدی به واقعیت نزدیک کرده‌ایم به این معنی نیست که می‌توانیم در سال 95 یا سال‌های بعد تورم را نادیده بگیریم.

 با توجه به اینکه تورم در بخش درمان به مراتب بیشتر از رقم عمومی آن است این کار اشتباه به نظر می‌رسد. به طور کلی معتقدم که نباید به دلیل مشکلی که در یک بخش وجود دارد اشتباهی را در بخش دیگر رقم بزنیم. اینکه بیمه‌ها کمبود بودجه دارند یا دخل و خرجشان جور در‌نمی‌آید نباید کاری کند که اشتباه چندین سال پیش تکرار شود. یعنی قیمت تعرفه‌ها را دور از واقعیت نگه داریم. اگر این اتفاق بیفتد یعنی بخشی از زحماتی که برای طرح تحول سلامت درزمینه واقعی شدن تعرفه‌ها کشیده شده به هدر رفت نزدیک شده است.»

       حریرچی دیرکرد در تعیین تعرفه‌های سال جدید را هم خالی از اشکال نمی‌داند و می‌گوید: «هر گونه سر در گمی در مسائل جاری می‌تواند مشکل ساز باشد. به هر حال وقتی قانون‌گذار زمانی را برای تعین تکلیف تعرفه‌ها مشخص کرده باید به این زمان پایبند بود. از طرفی موضوع تعرفه‌ها مسئله‌ای ست که خیلی برنامه ریزی‌های دیگر هم بر اساس آن انجام می‌شود و وقفه در روشن شدن سرنوشتش موجب می‌شود که این برنامه ریزی‌ها هم به تعویق بیفتند.»

یک‌سوم باقی‌مانده راه طی خواهد شد؟
        حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی به خصوص با توجه به سیاست حمایت از بخش خصوصی و واگذاری تصدی خدمات درمانی به بخش غیردولتی و برای سودآور شدن بخش سلامت به‌عنوان یک سیاست راهبردی وزارت بهداشت مطرح است. حسن هاشمی، وزیر بهداشت دراین باره گفته: «دو سوم راه را برای واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی آمده‌ایم و علاقه‌مندیم دولت یک گام دیگر برای اصلاح این تعرفه‌ها بردارد تا همه بیمارستان‌های دولتی تراز مالی مثبت داشته باشند.»

به گفته او، سیاست وزارت بهداشت این است که مدیریت اکثر بیمارستان‌های دولتی به بخش غیردولتی واگذار شود و این بیمارستان‌ها با مدیریت غیردولتی و تعرفه‌های واقعی بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند. تعرفه‌های پزشکی با پیشنهاد وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه بررسی و تصویب می‌شود و بعد از آن باید به تصویب دولت برسد، اکنون باید منتظر ماند و دید که روند تغییرات تعرفه‌های خدمات پزشکی با وجود عقب‌ماندگی بیمه‌ها، در سال 95 چگونه رقم می‌خورد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: