کد خبر: ۱۴۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 29
فرد اهداکننده روی تختی دراز می‌کشد. یک بازوبند دور بازوی فرد بسته می‌شود تا وریدهای دست پر از خون شوند، به این ترتیب وریدها مشخص‌تر شده و سرنگ راحت‌تر به داخل ورید هدایت می‌شود، همچنین کیسه خون سریع‌تر پر می‌شود. محل خون‌گیری تمیز می‌شود.
شفا آنلاین:یک سرنگ تازه داخل ورید هدایت می‌شود. این سرنگ از طریق یک تیوپ پلاستیکی نازک به یک کیسه جمع‌آوری خون متصل است. زمانی که سرنگ در داخل ورید قرار داده می‌شود شخص با چند بار باز و بسته کردن مشت خود، به جریان خون در وریدها کمک می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: در ابتدا خون را در لوله آزمایش جمع‌آوری می‌کنند. سپس خون را در داخل کیسه اهدای خون جمع‌آوری می‌کنند. معمولا سرنگ به مدت 10 دقیقه در ورید باقی می‌ماند. سپس سرنگ را از ورید خارج کرده و محل آن را پانسمان کوچکی می‌کنند و چسب می‌زنند.

در شیوه دیگری از اهدای خون که بسیار هم رایج است، خون از بازوی فرد اهدا کننده به داخل دستگاهی پمپ می‌شود که اجزای خاص آن را مانند پلاکت‌ها جدا می‌کند. سپس باقی خون دوباره به ورید فرد اهدا کننده باز می‌گردد. در این روش این امکان وجود دارد که فقط اجزای خونی مورد نیاز از فرد اهدا کننده دریافت شود. فقط این روش طولانی‌تر از روش قبل است و یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد.

پس از خونگیری
پس از اهدای خون فرد تحت‌نظر باقی می‌ماند و می‌تواند در آنجا استراحت کند و تغذیه سبکی داشته باشد. پس از 15 دقیقه فرد می‌تواند محل را ترک کند. پس از اهدای خون:
به مدت دو روز سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کنید.
از انجام فعالیت فیزیکی شدید یا حمل اجسام بسیار سنگین تا 5 ساعت پس از اهدای خون اجتناب کنید.
در صورتی که احساس سبکی در سر داشتید دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا این احساس برطرف شود.
پانسمان محل ورود سرنگ را حداقل 4 تا 5 ساعت روی بازوی خود نگاه دارید.
در صورتی که پس از برداشتن پانسمان خونریزی داشتید محل خونریزی را فشار دهید و دست خود را به مدت 3 تا 5 دقیقه بالا نگاه دارید.
- در صورتی که خونریزی یا کبودی زیر جلد اتفاق افتاد یک کیسه سرد را به طور متناوب طی 24 ساعت اول در محل قرار دهید.
در صورتی که احساس درد در بازو داشتید، از یک مسکن مانند استامینوفن استفاده کنید. از مصرف آسپرین یا ایبوپروفن و ... اجتناب کنید.
در صورتی که فراموش کردید هر مشکلی را پیش از اهدای خون به مرکز اهدای خون اطلاع دهید یا پس از اهدای خون مشکلی برایتان پیش آمد با این مرکز تماس بگیرید. همچنین در موارد زیر با مرکز اهدای خون تماس بگیرید:
در صورتی که پس از استراحت و تغذیه کافی، حالت تهوع، سبکی سر یا سرگیجه همچنان ادامه داشت.
در صورتی که پس از برداشتن پانسمان متوجه برآمدگی، خونریزی و درد در محل سرنگ شدید.
در صورتی که احساس درد پیشرونده در دست و انگشتان خود داشتید.
در صورتی که طی 4 روز پس از اهدای خون دچار بیماری با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شدید، مانند تب، سر درد یا گلو درد. عفونت باکتریایی می‌تواند از طریق خون شما به فرد دریافت کننده خون منتقل شود، بنابراین اطلاع این موضوع به مرکز اهدای خون اهمیت دارد تا در صورت لزوم از استفاده خون شما اجتناب کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: