کد خبر: ۱۰۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 07
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون گفت: غربالگری قبل از اهدای خون در اهدا کنندگان بار اولی می‌تواند در افزایش ضریب امنیت خون موثر باشد.
به گزارش شفا آنلاین،مهتاب مقصودلو معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون  در خصوص طرح افزایش ضریب امنیت خون از طریق غربالگری قبل از اهدای خون بیان کرد: این طرح از 5 آبان سال 95 در کردستان آغاز شده است و در صورت رسیدن به نتایج موثر در تابستان به تدریج در سایر شهرها نیز به اجرا درخواهد آمد.

وی ادامه داد: در این برنامه ابتدا اهدا کنندگان بار اولی ثبت نام می‌شوند و پس از انجام معاینه، مصاحبه و مشاوره در صورت داشتن شرایط اهدا از آنها نمونه خون گرفته می‌شود.

مقصودلو عنوان کرد: طی سه ماه آزمایش‌ها و تست‌های لازم روی نمونه گرفته شده انجام می‌شود به عبارت دیگر پس از سپری شدن فاصله سه ماهه دوباره شرایط برای فرد اهدا کننده فراهم می‌شود بدین ترتیب از آنها دعوت می‌شود تا دوباره برای اهدا خون به مرکز مربوطه مراجعه کنند.

وی در خصوص شرایط لازم برای اهدا اظهار کرد: فرد اهدا کننده باید بالای 18 سال بوده و وزن مناسب داشته باشد همچنین این فرد نباید سابقه ابتلا به بیماری‌های عفونی، قلبی و عروقی و ... داشته باشد علاوه بر این فرد مورد نظر نباید رفتارهای پرخطر داشته باشد این سوابق و مدارک توسط پزشک مربوطه بررسی می‌شود تا تصمیم‌گیری شود فرد داوطلب اهدای خون شرایط لازم را دارا هست یا خیر.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون راجع به راهکارهای افزایش ضریب امنیت خون تصریح کرد: انجام مشاوره‌‌ و تست‌های لازم قبل از اهدای خون می‌تواند در افزایش ضریب امنیت خون موثر باشد اما افزایش تعداد اهدا کنندگان مستمر راهکاری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد طرح افزایش ضریب امنیت خون از طریق غربالگری قبل از اهدا در اهدا کنندگان بار اولی در این راستا می‌تواند کمک‌های زیادی به سازمان انتقال خون کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: