کد خبر: ۱۳۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۵ - 2017January 13
تحقیقات دانشمندان دانشگاه "کویین مری" در لندن نشان داد که درک نشانه‌های بصری بین خانم‌ها و آقایان متفاوت است.
شفا آنلاین:تحقیقات جدید نشان می‌دهد طرز نگاه در چهره افراد و جذب اطلاعات بصری در زنان و مردان از مکانیسم‌های مجزایی تبعیت می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،تحقیقات دانشمندان دانشگاه "کویین مری" در لندن نشان داد که درک نشانه‌های بصری بین خانم‌ها و آقایان متفاوت است.

تیم تحقیقاتی حرکات چشم قریب به 500 داوطلب را طی یک دوره پنج هفته‌ای با استفاده از دستگاه ردیاب دقیق مردمک چشم مورد بررسی قرار داد. هدف از این کار بررسی نحوه حرکت چشم هنگام جستجوی چهره افراد روی صفحه کامپیوتر بود.

محققان دریافتند که زنان توجه بیشتری به سمت چپ چهره ها داشته و اساساً دید قویتری در چشم چپشان دارند. همچنین زنان در مقایسه با مردان دقت بیشتری به جزییات چهره ها دارند.

"آنتون کتروت"، رئیس تیم تحقیقاتی این پژوهش و اعضای دپارتمان شیمی و زیست دانشگاه "مری کویین" لندن در این خصوص اظهار داشت: «این پژوهش به نوبه خود اولین گام برای اثبات تفاوت کارکرد چشم زنان و مردان به شمار می‌آید به طوری که ما قادر به ایجاد ثبت واکنش شرکت کنندگان در مواجهه با چهره بازیگران بر اساس جنسیت شدیم».

وی ادامه داد: «از آنجا که نزدیک به 60 ملیت در بین آزمایش شده ها وجود داشته است، بحث تفاوت فرهنگی رد می‌شود. همچنین از هر عامل قابل مشاهده دیگری مانند جذابیت یا قابل اعتماد بودن چهره‌ها صرف نظر شده است».

از شرکت کنندگان در مورد مقدار تماس چشمی با تصویر بازیگران سوال شد. هر شرکت کننده در طول دوره آزمایش یک تصویر مشابه را دیدند (در مجموع 8 تصویر) که حدود 15 دقیقه برای هر شرکت کننده وقت می‌برد.

در پایان جلسه محققان به جمع آوری اطلاعات شخصیتی در مورد شرکت کنندگان پرداختند.

این اعتقاد که نگاه زنان و مردان متفاوت است از گذشته در فرهنگ‌های مختلف وجود داشت. اما این اولین بار است که با استفاده از ردیابی چشم این ادعا تایید شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد تفاوت های جنسیتی در اسکن اطلاعات بصری ممکن است کاربرد بسیاری در زمینه های پژوهشی دیگر از جمله تشخیص اوتیسم داشته باشد.

گفتنی است؛ این تحقیق از سوی موسسه "لورهولم" و پژوهشگران دانشگاه کالج لندن و دانشگاه ناتینگهام تامین و حمایت مالی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: