کد خبر: ۱۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 2017January 05
تمامی آقایان و خانمها وقتی پا به سن میگذارند، در معرض خطر بروز پوکی استخوان (استئوپروز) با شدتهای مختلف هستند، به ویژه خانمها که خطر پوکی استخوانها در سنین بالاتر از 60 سال در آنها بیشتر از آقایان است.
شفا آنلاین:وقتی شما به پوکی استخوان دچار میشوید، به معنی آن است که بخشی از ماده تشکیلدهنده استخوانهای شما از بین رفته است.

به گزارش شفا آنلاین: تراکم استخوانهای شما به مرور زمان کاهش پیدا میکند و این امر باعث آسیبپذیر شدن آنها در برابر شکستگی و ترکخوردن میشود. اصولاً پوکی استخوان (استئوپروز) بیشتر در افراد مسن اتفاق میافتد، اما به طور کلی احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد.


تمامی آقایان و خانمها وقتی پا به سن میگذارند، در معرض خطر بروز پوکی استخوان (استئوپروز) با شدتهای مختلف هستند، به ویژه خانمها که خطر پوکی استخوانها در سنین بالاتر از 60 سال در آنها بیشتر از آقایان است. دکتر مؤیدفر جراح ارتوپد و فوق تخصص زانو اظهار میکند که "پوکی استخوان عموماً تا وقتی که یک شکستگی استخوان اتفاق نیفتد، علائم کلینیکی مشخصی در بیمار ندارد. در حدود دو سوم از شکستگیها و ترکهایی که در اثر پوکی استخوان در مهرههای ستون فقرات اتفاق میافتد، بدون درد هستند. درد ناشی از پوکی استخوان در موارد مختلف به صورت یک درد تیز، آزار دهنده و یا مبهم توصیف میشود. حرکت دادن اندامها میتواند باعث تشدید این درد شود. در بعضی موارد هم درد ناشی از شکستگی مهرههای کمر ممکن است به شکم کشیده شود."

پوکی استخوان باعث میشود که استخوانها ضعیف و شکننده شوند. تا حدی که حتی یک زمین خوردن ساده یا فشار مختصری که در هنگام سرفه کردن بر روی استخوان وارد میشود، میتواند باعث شکستگی آن شود. شکستگیهای ناشی از پوکی استخوان عمدتاً در استخوانهای لگن، مچ دست یا ستون مهرهها اتفاق میافتد. استخوان بافت زندهای است که ساختار آن به طور مداوم در حال تجزیه شدن و جایگزینی مجدد است. پوکی استخوان هنگامی اتفاق میافتد که سرعت تولید استخوان جدید نسبت به سرعت از دست رفتن بافت قدیمی آن، کمتر شود. پوکی استخوان میتواند هم مردان و هم زنان از تمامی نژادهای مختلف را درگیر نماید. مصرف داروهای مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی و نیز انجام ورزشهای هوازی جهت تقویت اندامهای تحمل کننده وزن بدن، میتواند به پیشگیری از پوکی استخوان و یا تقویت استخوانهای ضعیف شده، کمک زیادی نماید.

علائم پوکی استخوان
پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً علائم مشخصی به همراه ندارد. اما هنگامی که استخوانهای شما در اثر این عارضه خیلی ضعیف میشوند، ممکن است نشانهها و علائمی شامل موارد زیر را تجربه کنید :
کمر درد که به علت شکستگی یا له شدن مهرهها ایجاد میشود
کوتاه شدن قد با گذشت زمان
خمیده شدن قد
شکستگی استخوانها در اثر نیروهای بسیار ضعیفتر از حد انتظار

علل پوکی استخوان
استخوانهای شما به طور مداوم در حال نوسازی و تجدید ساختار خود هستند. یعنی در بدن شما مرتباً استخوان جدید ساخته میشود و استخوانهای قدیمی از بین میروند. تا وقتی که شما جوان هستید، سرعت ساخت استخوانهای جدید توسط بدنتان بیشتر از سرعت تجزیه شدن استخوانهای قدیمی است و به همین دلیل، تراکم استخوانهای شما مرتباً در حال افزایش است. تراکم استخوانها در اغلب افراد در اوایل دهه بیست سالگی به بیشترین میزان خود میرسد و سپس با بالا رفتن سن، سرعت کاهش تراکم استخوان از سرعت ساخته شدن آن پیشی میگیرد. اینکه احتمال بروز پوکی استخوان در شما چقدر است، تا حدودی به میزان تراکم استخوانی که در جوانی به دست آوردهاید بستگی دارد. هر چقدر تراکم استخوانهای شما در زمان اوج آن بیشتر باشد، به این معنی است که شما اندوخته بیشتری در استخوانهای خود دارید و در نتیجه، احتمال بروز پوکی استخوان در سنین پیری در شما کمتر خواهد بود.

عوامل خطرزا برای پوکی استخوان
عوامل متعددی میتوانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند که از آن جمله میتوان به سن، نژاد، سبک زندگی، بیماریهای احتمالی و درمانهای انجام شده برای بیماریها اشاره کرد.

عوامل غیر قابل تغییر
بعضی از عوامل خطرزا برای پوکی استخوان، خارج از کنترل و اراده شما هستند و شما نمیتوانید تغییری در آن ایجاد کنید. از جمله :
جنسیت : احتمال بروز پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است.
سن : هر چقدر سن شما بالاتر میرود، خطر پوکی استخوان هم بیشتر میشود.
نژاد : خطر بروز پوکی استخوان در مردمان سفید پوست یا نژاد آسیایی از همه نژادهای دیگر بیشتر است.
سابقه خانوادگی : در صورتی که یکی از والدین یا خواهران و برادران شما به پوکی استخوان مبتلا باشد، خطر ابتلا به این عارضه در شما هم بیشتر میشود، مخصوصاً اگر مادر یا پدر شما سابقه شکستگی لگن در اثر پوکی استخوان را داشته باشد.

پزشک آنلاین

دکتر مهدی مؤیدفر [ فوق تخصص جراحی زانو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: