کد خبر: ۱۳۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۵ - 2017January 04
وحید نگین در خلال صحبت‌هایش در مورد عدم استفاده از پتانسیل زنان در مشاغل صحبت می‌کند.
شفا آنلاین:وحید نگین، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، اخیرا در صحبت‌هایش به موضوعی اشاره کرده است که ممکن است در نگاه اول چندان پراهمیت به‌نظر نرسد اما یکی از خلاهای جامعه ما را شامل می‌شود که از چندین و چند جهت می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

به گزارش شفا انلاین:به نقل از سپید  وحید نگین در خلال صحبت‌هایش در مورد عدم استفاده از پتانسیل زنان در مشاغل صحبت می‌کند. او در این مورد می‌گوید: «هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای را در جهان نمی‌توان یافت که در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود معطوف به جنسیت عمل‌نکرده باشد و از مشارکت فعال و موثر همه افراد جامعه به‌خصوص زنان بهره نبرده باشد.» به گفته وی، رشد اقتصادی واقعی منوط به آن است که زنان به فرآیند توسعه کمک کنند و سهم عادلانه خود را نیز از آن دریافت کنند.

       مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، سهم عادلانه زنان از فرآیند توسعه را در قالب امکانات آموزشی و دسترسی به فرصت‌های برابر متناسب با ظرفیت‌های جنسیتی عنوان کرد و بی‌توجهی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنان را ناشی از ساختار فرهنگی کشور توصیف و نسبت به بهبود وضعیت زنان در جامعه ابراز امیدواری کرد. مشاور وزیر با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان در بنگاه‌های اقتصادی؛ شکنندگی اقتصادی کشور را ناشی از فساد موجود در اقتصاد توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: «پاکدامنی اقتصادی ضرورت انکارناپذیر کشور است و برای دستیابی به این مهم بسیار اهمیت دارد که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان در حوزه اقتصادی و ساختار مدیریتی کشور بیشتر بهره ببریم.» وی بابیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی که مدیریت زنانه دارند و یا از نیروی کار زنان به نحو مناسبی بهره می‌برند از موفقیت بیشتری در مقایسه با سایر بنگاه‌ها برخوردارند، افزود: «پاکدستی زنان و روحیه کار جمعی آنان درنهایت منجر به کاهش فساد اقتصادی در بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و رونق آن‌ها را در پی دارد. »

 مشاور وزیر با رد این فرضیه که بالا بودن نرخ بیکاری زنان ناشی از اعتمادبه‌نفس شغلی پایین آنان است، خاطرنشان ساخت: «بالا بودن نرخ بیکاری زنان نیز ناشی از عدم سیاست‌گذاری معطوف به جنسیت در کشور است که درنهایت منجر به نامساعد شدن فضای کسب‌وکار برای زنان شده است.» به گفته وی، فضای کسب‌وکار نامساعد برای زنان، منجر به شکل‌گیری اقتصادی مردانه در کشور شده است و همین اقتصاد مردسالار بوده است که باورهای سنتی و کلیشه‏های جنسیتی را رواج داده است. نگین، با تاکید بر ضرورت حضور اجتماعی زنان، تصریح کرد: «عکس‌العمل‌های منفی اجتماعی یعنی نگرش منفی به‌ضرورت نقش اجتماعی زن و ارائه تعریفی مشخص از او و محصور کردن توانمندی‌های آنان از دلایل اولیه‌ای است که موجب برخوردها، مخالفت‌ها و ممانعت‌های حضور اجتماعی زن می‌شود.» مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده به‌ضرورت توسعه کارآفرینی در میان زنان اشاره کرد و گفت: «ایجاد تفکر کارآفرینی و ورود به کسب‌وکار در میان زنان، خصوصاً دانش‌آموختگان دانشگاهی که با توجه به دانش و مهارتی که در رشته تخصصی دانشگاهی خود فرار گرفته‌اند و امکانی که برای ایجاد کسب‌وکار به‌صورت فردی و یا گروهی در رشته تخصصی خوددارند، باعث می‌شود آن‌ها با بهره‌گیری از استعدادهای بالقوه خود، افرادی خلاق، نوآور و کارآفرین شوند و خود را باور کنند.» وی کارآفرینی را فرآیندی پیچیده‌ توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: «عوامل متعدد شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... در کارآفرینی تاثیرگذار است و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه‌کننده میزان قابل‌تامل عدم حضور گسترده بانوان در کارآفرینی باشد.»

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده، در پایان بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشان داد که زنان می‌توانند ضمن حفظ مسئولیت‌های خانوادگی و نگهداری حریم خود، در اجتماع هم حضوری فعال داشته باشند، تصریح کرد: «اگرچه این حضور در عرصه‌های متعدد اجتماعی، سیاسی و علمی پررنگ بوده، اما به لحاظ اقتصادی و مدیریتی به نظر می‌رسد که شرایط چندان برای فعالیت آن‌ها فراهم نبوده است.» فرهاد کوهیاری جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که زنان در جامعه ما چه موانعی برای حضور موثر در حرفه‌‌شان دارد گفت: «عرف جامعه ما به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که زنان مسئول تامین نیازهای مالی خانواده نیستند اما وقتی زنی در کنار تربیت فرزند و مسئولیت‌های خانه در بیرون از خانه کار می‌کند برای نگه‌داشتن تعادل و آرام نگه‌داشتن محیط خانه از استراحت و زمان آزادش می‌گذرد و به‌نوعی حق‌السکوتی به شریک زندگیش می‌دهد درحالی‌که در جوامع پیشرفته تقسیم‌کار وجود دارد و این همکاری لطف و امتیاز به‌طرف مقابل محسوب نمی‌شود.» این مدرس دانشگاه علاوه بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه گفت: «هنوز در جامعه ما نگاه به مادر و همسر شاغل حتی از طرف زنان دیگر به‌گونه‌ای است که گویا زن شاغل با کار کردن در بیرون از خانه ظلمی در حق همسر و فرزندش انجام می‌دهد. این در حالی‌ است که آمارها ثابت می‌کنند مادران شاغل فرزندان موفق‌تر و مستقل‌تری را تحویل جامعه می‌دهند. این به معنای رد و یا بی‌ارزش ‍ پنداشتن مسئولیت سنگین زنان خانه‌دار نیست اما این به شرطی است که یک زن شغل خانه‌داری را با آگاهی و علاقه انتخاب کرده باشد نه از روی اجبار و نپذیرفته شدن از سوی جامعه زیرا یکی از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر افسردگی خانم‌های خانه‌داری هستند که احساس می‌کنند می‌توانند در بیرون از خانه موثرتر واقع شوند.» کوهیاری با تاکید بر لزوم همکاری مسئولین و سیاست‌گذاران در هموار کردن راه برای زنان، اظهار کرد: «شرکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی بازی دوسر بردی است که هم به روان شدن چرخ اقتصاد کمک می‌کند هم زنان را به سمت مسئولیت‌پذیری پیش می‌برد. جامعه‌ای که زنان خودساخته پرورش دهد مردان آسوده‌تری هم خواهد داشت.

 زنان ما باید یاد بگیرند آرزوهای خود را در ازدواج و تکیه‌بر مردان نبینند و خودشان برای داشتن زندگی بهتر تلاش کنند. این مسئله کمک می‌کند میانگین اعتمادبه‌نفس تمام افراد جامعه بالا برود. از طرفی بسیاری از مشاغل هستند که تنها زنان می‌توانند در آن موفق باشند. ساخت مهدکودک‌های استاندارد در داخل محیط کار، فرهنگ‌سازی در لزوم مشارکت مردان در امور خانه، قائل شدن امتیاز برای کارفرماهایی که زنان را در کارها مشارکت می‌دهند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. آرمان تمام جوامع این است که قابلیت و توانایی انسان‌ها در سرنوشت شغلی‌شان موثر باشد نه جنسیت آن‌ها. این مسیری است که کشور ما باید به سمت ما برود. هرچند وضعیت زنان ایران در مقایسه به کشورهای همسایه بهتر است و مشارکت پررنگ‌تری در امور دارند و این دستاورد فرهنگ غنی ما در طول تاریخ به زنان است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: