کد خبر: ۱۳۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 2016December 25
«با این اختلاف بین سیاست‌گذاران، امیدی به ادامه طرح تحول سلامت نیست و حداقل با توقف این طرح اجازه تاسیس مطب بدهند.»
 شفا آنلاین: بازار شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به خصوص در حوزه سلامت داغ است. این روزها، اوج گرفتن بحران بدهی بیمه‌ها و راه‌حل دولت برای حل آن با انتشار اوراق خزانه، روز به این شایعات اضافه شده و هر روز اخبار جدیدی از سوی مسئولان و پزشکان در رسانه‌های مختلف نقل می‌شود. روز گذشته یکی از سایت‌های خبری اعلام کرد: «بعد از انتشار نامه پزشکان چابهار مبنی بر عدم ویزیت بیماران غیراورژانسی در صورت عدم پرداخت مطالبات عقب‌افتاده از بهمن ماه 94، رئیس دانشگاه علوم پزشکی طی جلسه‌ای با این افراد در محل بیمارستان امام علی (ع) ضمن مقصر دانستن وزارت رفاه و بیمه‌ها، پیشنهاد داده که پزشکان درصدی از درآمد خود را دریافت کرده و مابقی را اوراق قرضه دریافت کنند و در بازار بفروشند.»

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  براساس اعلام این سایت پزشکان معترض نیز در پاسخ به این اظهارات گفته‌اند: «با این اختلاف بین سیاست‌گذاران، امیدی به ادامه طرح تحول سلامت نیست و حداقل با توقف این طرح اجازه تاسیس مطب بدهند.» آنها همچنین گفته‌اند: «اگر اوراق قرضه ارزشی دارد، خود بیمه‌ها آن را بفروشند چرا که در شروع این طرح کسی از اعطای اوراق قرضه به جای پول سخنی نگفته بود و قرار نبود خودمان دنبال بیمه‌ها بدویم.»

       پس از اعلام این اخبار و گسترش آن در فضای مجازی، قائم‌مقام وزیر بهداشت بلافاصله موضوع پرداخت اوراق قرضه به جای مطالبات کادر درمانی را تکذیب کرد. ایرج حریرچی با اظهار تاسف از تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات کادر درمانی بیمارستان‌های وزارت بهداشت، به مهر گفت: «ما شرمنده همکاران و کادر درمانی هستیم که پرداخت مطالبات آنها به تاخیر افتاده است. آنچه مسلم است، اینکه هیچگونه تغییری در روال پرداخت مطالبات پزشکان و کادر درمانی صورت نمی گیرد و امیدواریم طی هفته‌های آینده بتوانیم مطالبات همکاران را پرداخت کنیم.»

فضاسازی علیه نظام بیمه‌ای
       محمدجواد کبیر، مدیر عامل سازمان بیمه سلات ایران نیز  نسبت به شایعات انتشار یافته در برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: «دولت مصوب کرده است که 4 هزار میلیارد تومان در قالب 2 هزار میلیارد تومان اوراق غیر نقدی و 2 هزار میلیارد تومان اوراق نقدی را به عنوان مطالبات واحدهای طلبکار از بیمه سلامت پرداخت کنیم. براساس لیستی که وزارت بهداشت به ما ارائه داده است، حدود 1640 میلیارد تومان اوراق را بین بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تقسیم کرده‌ایم. هزار و 30 میلیارد تومان نیز وجه نقد به وزارت بهداشت تعلق گرفته که طبیعتا بین دانشگاه‌های مختلف توزیع شده است. در واقع ما بر اساس این لیست، تخصیص را به آنها ارائه داده‌ایم و پول نقد به دست آنها رسیده است و برای نقد کردن و گرفتن اوراق، هر کدام از بیمارستان‌ها باید از طریق بانک نام نویسی کنند. از نظر سازمان بیمه سلامت ایران مطالبات تخصیص داده شده است اما دانشگاه‌ها باید بقیه اقدامات را در بانک انجام دهند.» وی تاکید کرد: «باید توجه داشت که انتشار اوراق قرضه براساس مصوبه دولتی است که هم دکتر هاشمی و هم وزیر رفاه عضو آن هستند و مسلما این اقدام تا کامل شدن پروسه، زمان می‌برد.» به گفته کبیر، 4 هزار میلیارد تومان دیگر اوراق قرضه که در بورس است تا زمانی که به نتیجه برسد، 30 تا 45 روز زمان می‌برد. مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران انتشار چنین اخباری از سوی برخی رسانه‌ها را کذب دانست و گفت: «متاسفانه برخی رسانه‌ها در رفتاری بی‌مسئولیت چنین اخبار کذبی را نقل می‌کنند. اصلا امکان ندارد که اوراق قرضه را به پزشکان بدهند و بگویند که خودتان آن را نقد کنید.»

       کبیر این‌گونه اخبار را فضاسازی علیه نظام بیمه‌ای کشور دانست و افزود: «گروه‌هایی از اصحاب رسانه یا شبکه‌های اجتماعی چنین حرف‌های پوپولیستی را علیه نظام بیمه کشور مطرح می‌کنند که معلوم نیست نتیجه آن چه می‌شود.»

       مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اگر اوراق قرضه ارزش داشت چرا آن را به دانشگاه‌ها داده‌اند، گفت: «بیمه سلامت، خود اوراق قرضه را منتشر نکرده است و دولت به بیمه گفته است که اوراق را به دانشگاه‌ها بدهید. ما در بیمه سلامت این تصمیم را نگرفته‌ایم. باز هم تاکید می‌کنم که این تصمیم براساس مصوبه دولتی است که دکتر هاشمی و دکتر ربیعی در آن عضو هستند اگر قرار بود چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد باید همان زمان اعتراض خود را مطرح می‌کردند. باید شرایط دولت را نیز در نظر گرفت آنها برای سیستم سلامت کشور خرج تراشی کردند و پول اضافه بر سازمان هزینه کردند. همانقدر که دولت این لطف را کرده است و اوراق را برای رفع این موضوع در نظر گرفته است باید خوشحال باشند.»

تکذیب علوم پزشکی زاهدان
       همچنین محمدهادی عباسی، رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با سپید اعلام کرد محمدرضا میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان چنین موضوعی را نپذیرفته و گفته: «48ساعت قبل دکتر میری در بیمارستان امام علی چابهار با حضور پزشکان متخصص این بیمارستان جلسه‌ای داشتند اما در آن جلسه چنین صحبتی مبنی بر دریافت اوراق قرضه به جای مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر مطرح نشده است و رئیس دانشگاه این موضوع را تکذیب کرده است.»

       براساس این گزارش، اعتراض پزشکان علیه بیمه‌ها و مدیریت نظام سلامت بارها و بارها از سوی مسئولان و پزشکان اعلام شده است. البته کسی منکر این نیست که در حال حاضر نظام سلامت در وضعیت آشفته و نابه‌سامانی قرار دارد و حتی اگر از این شایعات نیز عبور کنیم، باید گفت رفتار مسئولان وزارت رفاه و بهداشت نیز گویای این آشفتگی است. باید باور داشت عملکرد آنان به این شایعات دامن زده و پزشکان و کسانی که در این عرصه به مردم خدمت می‌کنند را نگران و ناامید کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: