کد خبر: ۱۳۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۵ - 2016December 22
جمعشان جمع بود. جمع همه آن‌هایی که همه و یا بخشی از مسئولیتشان در حوزه جوانان تعریف‌شده بود.
شفا آنلاین:  این‌طرف وزیر ارتباطات، ارشاد و ورزش و جوانان و طرف دیگر صدها نفر از جوانانی که از سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، قزوین، اصفهان و... به تهران آمده بودند.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید  بعد‌از‌ظهر دوشنبه، سالن اجلاس سران در ولنجک میزبان ۵۰۰ نفر از جوانانی بود که حدود ۳ ساعت به طرح انتقاداتشان از دولت پرداختند.

 گروهی از سرعت‌پایین اینترنت، خارجی بودن سرورهای سایت‌های داخلی، پهنای باند کم، برخوردهای نظارتی و محدودیت آمیز در دانشگاه و موانع کارآفرینی حرف زدند. علی واعظی، وزیر ارتباطات؛ مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان؛ رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در مقابل به پاسخگویی سوال‌های آن‌ها پرداختند. حسن فریدون، دستیار ارشد رئیس‌جمهور یکی از مهمانان برنامه بود که از اواسط آن به جمع مسئولان حاضر در سالن پیوست.

تلاش ما این است که قیم نباشیم
       اولین سوال را احسان قائم‌مقامی، استاد شطرنج ایران پرسید. همان جوانی که به گفته واعظی در مراسمی در دانشگاه شریف توانسته بود هم‌زمان با ده نفر شطرنج‌بازی کند و همه آن‌ها را هم ببرد. او گفت: «چه تمهیداتی برای استفاده آزادانه‌تر از اینترنت در نظر گرفته‌اید؟ خیلی از جوانان درآمد پایدار مالی ندارند، از کجا باید هزینه تامین اینترنت را بدهند؟ چه زمانی اینترنت رایگان می‌شود؟» بعد از او چند دانشجو، فعال مدنی، معلم و نخبه به روی صحنه آمدند و سوال‌های خود را پرسیدند. تشویق پی‌درپی حضار نشان داد که دو سوال در مقایسه با بقیه از اهمیت بیشتری برخوردار است. سوالی که درباره رفع فیلترینگ توییتر و ثبت‌نام مدیران کانال‌های تلگرامی بود.

یکی از جوانان پرسید: «چرا در شرایطی که رهبران سیاسی خودشان در توییتر فعال هستند، توییتر همچنان فیلتر است؟» واعظی برای این سوال هم پاسخی داشت: «توییتر را دولت یازدهم فیلتر نکرده است. ما تمام تلاشمان دسترسی مردم به اطلاعات است. ما دنبال این هستیم که مردم خودشان انتخاب کنند؛ اما باید این را بدانید که مصادیق کارگروه مصادیق مجرمانه، کارگروه پیچیده‌ای است، خیلی از شبکه‌ها و سایت‌هایی که فیلتر هستند را دولت قبلی فیلتر کرده، ما علاقه‌مند نیستیم مردم از فیلتر‌شکن استفاده کنند.»

بررسی کانال‌های بالای ۵ هزار عضو
       واعظی در پاسخ به سوال دوم گفت: «در شورای عالی فضای مجازی عنوان شد که کانال‌های فعال در فضای مجازی که بیش از ۵‌هزار مخاطب دارند ثبت شوند؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مخاطب برخی از این کانال‌ها از خیلی از روزنامه‌هایی که سر‌و‌صدای بالایی دارند اما فروششان در حد دو، سه هزار نفر است، بیشتر است و حتی به ١٠٠‌هزار نفر می‌رسد؛ متاسفانه برخی از این کانال‌ها هیچ پایبندی ندارند، ما به دنبال محدودیت فعالیت برای این شبکه‌ها نیستیم تنها می‌خواهیم این کانال‌ها شناسنامه داشته باشند تا اگر آبرویی از کسی ریختند، بشود پیگیری کرد؛ قرار نیست برای کسی محدودیتی ایجاد شود.»

 این پاسخ وزیر ارتباطات بود. او ادامه داد: «در ارتباط با اینترنت و استفاده از فضای مجازی دو نگاه وجود دارد، یکی فرصت است و دیگری تهدید. یکی می‌گوید اینترنت ما از اینترنت افغانستان هم بدتر است، از آن‌طرف می‌گویند با فساد در فضای مجازی نمی‌خواهید برخوردی کنید؟ ما تلاش کرده‌ایم به هر دو تفکر پاسخ دهیم، هم به آن پدری که دغدغه خانواده‌اش را دارد و هم جوانی که اینترنت را برای رشدش می‌خواهد.» او ادامه داد: «تمام تلاش ما این است که قیم مردم نباشیم؛ اما درعین‌حال بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم، ما نمی‌گوییم که به‌جای جوانان تصمیم می‌گیریم اما وظیفه همه ماست که به آنچه کانون خانواده و آسیب‌های اجتماعی را نشانه رفته است، فکر کنیم و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.»

 واعظی در ادامه از برنامه‌های جدید این وزارتخانه برای فیلترینگ هوشمند خبر داد: «ما در نظر داریم تا فیلترینگ را از گیت وی به سمت دسترسی ببریم، به این صورت که افراد با توجه به نیازشان از اینترنت، موضوع را به شرکت‌های ارائه خدمات اعلام کنند و میزان دسترسی‌شان به سایت‌ها را از آن محدودیت درآورند، مثلا استاد دانشگاه یا پزشکی که به برخی اطلاعات یک سایت نیاز دارد که همان اطلاعات ممکن است به درد سایر جوانان نخورد، از همین طریق می‌تواند محدودیت استفاده را بردارد. برنامه ما این است که مردم از تمام فرصت‌های اینترنتی استفاده کنند.»

چهار بار اینترنت را ارزان کردیم
       وزیر ارتباطات درباره سوالی که درباره گرانی اینترنت مطرح شد هم توضیحاتی داد: «در سه‌ سال گذشته این چهارمین ‌باری است که ما اینترنت را ارزان می‌کنیم و این روند هم ادامه پیدا می‌کند؛ البته افراد باید به اپراتورها هم توجه کنند و بسته‌های اینترنتی را با توجه به نیازهایشان بخرند، این‌که می‌گویید اینترنت رایگان شود؛ در هیچ کجای دنیا، اینترنت رایگان نداریم.» او در همین زمینه به وضع مالی مردم هم اشاره‌ای کرد: «ما تمام تلاشمان این بوده که در این دولت فضای بین‌المللی و داخلی را آرام کنیم؛ چراکه از دولت قبلی، مشکلات فراوانی برای ما به‌جامانده بود، همه این‌ها در شرایطی است که همچنان به دولت حمله می‌شود، معمولا رقبا از دو، سه ماه مانده به انتخابات اقداماتشان را شروع می‌کنند؛ اما متاسفانه این افراد از سه‌ سال قبل حمله‌هایشان را آغاز کرده‌اند و نه‌تنها اقدامات خوب دولت را منعکس نکردند که حتی آن را تخریب کردند.»

 وزیر ارتباطات درباره امنیت روانی خانواده‌ها برای دسترسی فرزندانشان به اینترنت و فضای مجازی گفت: «ما به دنبال این هستیم که شبکه ملی اطلاعات که تمام محتوای آن داخلی است را راه‌اندازی کنیم. ما در تلاش هستیم که مردم احساس کنند آنچه در فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کنند، تولید داخلی است؛ رفع تهدیدات یکی از دغدغه‌های اصلی ماست.» در ادامه برنامه یک فعال گردشگری از استان مرکزی هم پشت تریبون رفت و درباره استفاده خیلی از سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی از سرورهای خارجی پرسید و در میان صحبت‌هایشان تاکید کرد که سایت خبرگزاری تسنیم هنوز از یک سرور خارجی استفاده می‌کند. واعظی اما پاسخ داد: «ما امکان رایگان و ارزان کردن سرورها برای همه شرکت‌ها را داریم، بیش از ٩٠‌درصد سایت‌ها هم سرورهایشان را داخلی کرده‌اند. نمی‌دانم سایت تسنیم از چه چیزی می‌ترسد که هنوز سرور‌ش را داخلی نکرده است.» او جمله آخر را با خنده بیان کرد. پارک‌های فناوری موضوع دیگری بود که در ادامه مطرح شد. یکی از فعالان اجتماعی از خوزستان پرسید: «در دولت اصلاحات، تنها نام پارک فناوری به گوش رسید بدون این‌که معلوم شود به چه سرنوشتی دچار شده است، سرنوشت این پارک به کجا رسید؟» وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال توضیح داد: «بنای جدی وزارت ارتباطات این است که تصدی‌گری نکند، مگر در مواردی که برای بخش خصوصی هم منفعتی نداشته باشد.» اما سوالی که با استقبال جوانان حاضر در این نشست همراه شد و صدای تشویق آن‌ها را درآورد، پرسشی بود که درباره «پیرسالاری حاکم بر دولت یازدهم» مطرح شد: «ما از شعارگرایی در حوزه جوانان خسته شدیم. دولت قبلی اراده استفاده از جوانان را داشت، اما این دولت این‌گونه نیست. چرا؟»

وزیر ارتباطات در این‌باره توضیح داد: «زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، وضع کشور خوب نبود و آقای روحانی مجبور بود از افرادی برای تصدی‌گری وزارتخانه‌ها استفاده کند که از فردای همان روز، به شناسایی مشکلات بپردازند، بااین‌حال امیدوارم آقای روحانی در دور دوم، از جوانان بیشتری در دولت استفاده کند.» آن‌یکی هم پشت تریبون رفت و درباره دلیل سرعت‌پایین اینترنت پرسید: «اینکه می‌گویند ما پایین‌ترین سرعت اینترنت را داریم، درست نیست. افراد دقت کنند وقتی قرارداد اینترنتی‌شان ١٢٨ k است، نمی‌توانند انتظار ١mg داشته باشند. در حال حاضر ۶٠٠ تا ٧٠٠ شهر کشور به ٣G دسترسی دارند که سرعت اینترنت را نسبت به قبل ١٢ برابر بالابرده است. بیش از ٣٠٠ شهر هم‌اکنون به ۴G دسترسی پیداکرده‌اند که سرعت آن نسبت به ٣G، ١٠ برابر است. افرادی که فکر می‌کنند سرعت اینترنتشان پایین است یا سیم‌کارت را عوض نکرده‌اند یا باید قراردادشان با شرکت‌های قبلی را فسخ کنند.» او در پایان خطاب به شرکت‌هایی که نیاز به پهنای باند بیشتری دارند، گفت که وزارت ارتباطات تا یک سال پیش به تمام ایران پهنای باند داده و حالا پهنای باند اضافی دارد. شرکت‌ها و افرادی که نیاز به پهنای باند دارند، می‌توانند درخواست کنند و پهنای باند بگیرند. برخلاف واعظی، وزیر ارشاد به تک‌تک سوال‌ها پاسخ نداد و ترجیح داد جواب‌های کلی به سوال‌ها بدهد. او بیان کرد: «اگر از من بپرسید که مهم‌ترین مسئله نسل جوان چیست، می‌گویم سامان‌یابی و هویت‌یابی. متاسفانه جامعه ایران تجربیاتی داشته که باعث شده پیش‌بینی‌ها درباره آن پیچیده و ناممکن باشد. به‌هرحال تحولات در جامعه ما نیاز به سامان یابی دارد، این‌که بتوانیم نیروهای پراکنده کشور را در قالب گروه‌های خاص مثلا در قالب تئاتر یا نویسندگی یا سینما سامان دهیم.»

 او جوانان در کشور را به معدنی تشبیه کرد که نیاز به شناخت دارند: «جوانان خودشان باید به بخش‌های مختلف توجه داشته باشند. گروهی قوه قضائیه را زیر ذره‌بین بگیرند، برخی پارلمان و برخی هم دولت را.» او ادامه داد: «این دولت گوش شنوا دارد. ما شنوای نقد صادقانه شما جوانان هستیم.» او در ادامه به فعالیت کانال‌های تلگرامی اشاره کرد: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کانال‌ها، افزایش مشارکت‌جویی است، اما در مقابل فقدان جریان سالم اطلاعات، ایجاد ناامنی و شایعه‌پراکنی، تخریب و سطحی و کم‌عمق شدن اطلاعات هم از دیگر ویژگی‌های این فضاهاست، به همین دلیل طی چند جلسه در شورای عالی مجازی، به این باور رسیدیم که دولت فضای مجازی را نه تهدید می‌داند و نه فرصت، بلکه ظرفیت بزرگی است که باید تهدیدات آن مدیریت شود. دولت اعتقادی به بستن فضای مجازی ندارد.» او اما پس از شنیدن انتقاداتی درباره محدودیت فعالیت نشریه‌ها در استان‌ها و همچنین ایجاد نکردن فرصت اشتغال برای جوانان به‌ویژه در بخش فرهنگ توضیح داد: «ما برای نخستین بار در دولت یازدهم، در حوزه نشریات، ٢۵٠٠ مجوز را در یک سال صادر کردیم. الآن در هر جلسه کمیته نظارت، حداقل ٢٠ تا ۵٠ نشریه مجوز می‌گیرند. بعد از انقلاب این میزان مجوز داده نشده است، حتی ما زمان صدور مجوز را به کمتر از سه ماه رسانده‌ایم. استراتژی دولت توجه به نشریات محلی است، به‌طوری‌که بیش از ۵٠‌درصد یارانه را به نشریات محلی دادیم، حتی در این زمینه به ما انتقاد هم شد. این نخستین بار است در دولت که به این بخش توجه شده است.»

 به گفته او، در دولت یازدهم بودجه مطبوعات ۵ برابر شد و برای نخستین بار امسال، صد درصد یارانه به حوزه کتاب و مطبوعات اختصاص یافت. او در ادامه انجمن‌های صنفی و خانه مطبوعات را کانونی برای گفتمان دولت در استان‌ها عنوان کرد: «سیاست‌های وزارت ارشاد در حوزه فعالیت‌های مدنی، سیاست درستی است. ما گفتیم که این دستگاه سیاسی نیست و یک نگرش ملی است و همه تفکرها و جناح‌ها می‌توانند در ارشاد شرکت کنند، به‌شرط پذیرش گفتمان دولت، یعنی هر چه مطرح می‌شود باید با گفتمان فرهنگی دولت همخوانی داشته باشد.» در بخش پرسش و پاسخ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری مهم‌ترین مسئله مطرح‌شده به اشتغال جوانان برمی‌گشت. آن‌ها پشت تریبون رفتند و سوال‌ها و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.

 طولانی‌ترین تشویق‌ حضار مربوط به حرف‌های دانشجویی بود که گفت: «دانشگاه‌ها تبدیل به معضل شده‌اند. سیاست آقای روحانی در دانشگاه بر محور اعتدال نیست، بلکه احتیاط است. آیا آقای روحانی به دانشگاه‌ها نگاهی دارند؟ پاسخ خیر است. دانشگاه‌ها اکنون خودشان را در بوته معاملات اقتصادی قرار داده‌اند، اما تا زمانی که دانشجو درگیر پول باشد، نمی‌توان از او انتظار رشد سیاسی داشت.» سهمیه‌بندی نخبگان در استان‌ها و برخوردهای امنیتی در فضاهای دانشگاهی هم موضوعات دیگری بود که از سوی این افراد مطرح شد. ستاری، پس از شنیدن همه این انتقادها، به‌جای پاسخ تک‌تک به سوال‌ها توضیحات کلی درباره تغییر روند اشتغال‌زایی در کشور داد و به ماجرای فرار مغزها اشاره کرد: «در یکی از سوال‌ها آماری از گزارش فرار مغزهای ایران اعلام شد که رتبه ایران را یک نشان می‌داد، این در حالی است که این آمار از اساس اشتباه است، آمارهای ما نشان می‌دهد که در حال حاضر رتبه ما ازنظر تعداد دانشجویی در آمریکا ١١ است، ما ازنظر تبادل دانش در حداقل قرار داریم، کشوری که ۵‌میلیون دانشجو دارد، باید حداقل ٢٠٠‌هزار دانشجو در خارج داشته باشد، ما ازنظر فرستادن دانشجو به خارج از کشور هیچ اقدامی نکردیم، بورس نکردیم، میهمان نکردیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: