کد خبر: ۱۳۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
رشد جمعیت تهران در پنجاه سال اخیر صد برابر شده است. در طول مدت کوتاهی این شهر به یکی از کلانشهرهای پرجمعیت دنیا بدل شد. حالا بسیاری از کشورهای دنیا جمعیتی کمتر از تهران دارند.
 شفا انلاین:در تمام شهرهای بزرگ دنیا وسیله نقلیه نقش پررنگی را در زندگی مردم ایفا می‌کند. مردم شهرهای بزرگ اغلب با وسیله نقلیه عمومی سفر می‌کنند. اما تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی در صورتی میسر است که این سرویس‌ها جوابگوی نیاز شهروندان باشد.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی تهران نواقص زیادی دارد که تنها با صرف هزینه، مطالعه و الگوبرداری از کشورهای پیشرفته قابل‌تغییر است.

 در کنار مشکلات زیادی که تنها به دست مدیران قابل‌حل است وجود دست‌فروشان در واگن‌های مترو یکی از عواملی است که بیشتر به نوع رفتار و فرهنگ مردم بستگی دارد تا سو مدیریت. باوجود ازدحامی که در مترو وجود دارد می‌بینیم که تعداد دست‌فروشان مترو هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود و این بار مضاعفی است که به سیستم حمل‌ونقل تحمیل می‌شود. هرچند این پدیده یک معضل اجتماعی خطرناک به‌شمار نمی‌رود اما مسئله‌ای هم نیست که به‌سادگی بتوان از آن گذشت. مطمئناً در بین دست‌فروشان مترو افراد محتاجی که با این کار امرارمعاش می‌کنند وجود دارد اما می‌توان با این مسئله طور دیگری برخورد کرد و احساسی برخورد کردن در برخورد با این اتفاق صحیح نیست. آمارهایی که در مورد دست‌فروشان مترو وجود دارد، می‌گوید: «تنها 33 در صد از زنان فعال در مترو سرپرست خانواده‌شان هستند و بقیه باانگیزه فرار از زندگی روزمره و تامین نیازهای ثانویه اقدام به دست‌فروشی می‌کنند.» جز ضربه‌ای که این فروشندگان به نظم عمومی می‌زنند و فضا را اشغال می‌کنند قربانی بعدی این معضل صنوفی هستند که مالیات و اجاره مغازه می‌دهند و موظفند اجناس استاندارد ارائه کنند. شاید تنها راه‌حل برخورد با این معضل استفاده از فضاهای مرده ایستگاه‌ها و بدون نگاه درآمدی به این غرفه‌ها است.

       احسان مقدم، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مترو در پاسخ به این سوال که راهکار مقابله با پدیده دست‌فروشی در مترو چیست، پاسخ داد: «اغلب مردم خواهان داشتن آرامش در طول سفر درون‌شهری هستند اما در برخورد با دست‌فروشان احساسی برخورد می‌کنند. روحیه دل‌رحم مردم در برخورد با این افراد مانند برخورد با متکدیان است. وقتی اجناس دست‌فروشان متقاضی دارد ما نمی‌توانیم جلوی ورود آن‌ها را به مترو بگیریم. درحالی‌که استفاده از فضای مترو به نفع هیچ‌کس نیست. فروش جنس در چنین فضایی اصلا منطقی نیست.

اجناسی هم که توسط دست‌فروشان ارائه می‌شود از استاندارد کافی برخوردار نیستند و هیچ کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد. اما مردم توجهی به این موضوع ندارند. بزرگ‌ترین مشکل در برخورد با این موضوع این است که هیچ قانونی برای مقابله با این‌ها وجود ندارد.» مدیر روابط عمومی مترو درباره بحث فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش مردم افزود: « ما از طریق نصب تابلو معضلات و مشکلات خرید از دست‌فروشان را به مردم گوشزد کرده‌ایم حتی از طریق ساخت انیمیشن و پخش آنها در کانال‌های تلگرامی، رسانه‌های مجازی و ال سی دی های داخل مجموعه مترو سعی کردیم نگرش مردم را در مورد این موضوع بهبود ببخشیم

. هرچند گمان می‌کنم تبلیغات گسترده‌تری نیاز است و همکاری رسانه‌ها و حتی تلویزیون را می‌طلبد. مردم باید توجیه بشوند که این روش درستی برای صدقه دادن نیست .» مقدم درباره ساماندهی دست‌فروشان مترو گفت: « قصد داریم در هر ایستگاه دو تا سه غرفه برای بانوان دست‌فروش اختصاص دهیم و برای آقایان در شب بازارها و روز بازارها کار فراهم کنیم. این کارها انجام شد اما حرف این‌ها این است که ما غرفه نمی‌خواهیم. می‌خواهیم داخل قطار راه برویم. پس از ساماندهی دست‌فروشان چنانچه افرادی در داخل مترو دست‌فروشی کنند با آنها  برخورد جدی‌تری خواهد شد.»

شناسایی زنان بدسرپرست
       احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی دست‌فروشان اقدامی شده یا نه گفت: «برای ساماندهی زنان دست‌فروش، با ستاد توانمندسازی زنان هماهنگی‌های لازم انجام‌شده است چرا که این ستاد اطلاعات کاملی از وضعیت و تعداد زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست تهران دارد و می‌تواند به‌راحتی دست‌فروشان نیازمند را از غیر نیازمند که ساکن تهران نیز نیستند و دست‌فروشی را به‌عنوان شغل انتخاب کردند تمیز دهند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این ستاد نسبت به ارائه آموزش‌های لازم و مرتبط اقدام می‌کند.

چرا که ممکن است خانمی که در مترو تهران دست‌فروشی می‌کند دارای حرفه و تخصص دیگری باشد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته شغل بهتری انتخاب کند که با این روش به آنها کمک خواهد شد.» احمدی بافنده با بیان اینکه در مرحله بعدی و پس از ساماندهی‌های صورت گرفته، با پلیس نیز تفاهم‌نامه‌ای امضاء خواهیم کرد تا در ساماندهی دست‌فروشان باقی‌مانده به مترو کمک کنند، افزود: «البته در حال حاضر ساماندهی در دستور کار قرار دارد و تنها در صورت ضرورت استفاده از قوه قهریه مدنظر قرار خواهد گرفت.»

       وی بابیان اینکه تفاهمات لازم با سایر سازمان‌ها برای ساماندهی دست‌فروشان انجام‌شده است اظهار کرد: «دستورالعمل شناسایی دست‌فروشان آماده ابلاغ است. برگه‌هایی که شامل آدرس، مشخصات،حرفه و... است به‌زودی میان دست‌فروشان توزیع خواهد شد. بسیاری از این دست‌فروشان به‌صورت هماهنگ و شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، یعنی دو دست‌فروش با یک کالا در یک خط فعالیت نمی‌کنند یا دست‌فروشان مشخص می‌کنند که هرکدام در کدام واگن فعالیت کنند، مبارزه با این شبکه کار مدیریت شهری نیست؛ مسئولیت آن اگر با نیروی انتظامی یا مراجع قضایی است، خود به این موضوع ورود پیدا کنند، زیرا مسئولان مترو حق ندارند مانع ورود افراد به مترو شوند. به‌طور مثال فردی که قصد دارد با ساکی بزرگ به مقصد ترمینال جنوب برود، چگونه با ساک یک دست‌فروش تشخیص داده شود و ما نمی‌توانیم به این نوع مسائل ورود پیدا کنیم» علی صابری، حقوقدان شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر احساساتمان از قانون پیشی بگیرد باید حضور این افراد در مترو را تحمل‌کنیم، خاطرنشان کرد:«طبق قانون فعالیت دست‌فروشان حالت سد معبری پیدا می‌کند و باید جمع‌آوری شوند، اما این اقدام از ریشه خلاف قانون است و با ماده 55 قانون شهرداری مغایرت دارد و نیازی به وضع قانون تازه‌ای نیست.»

       وی با اشاره به اینکه طرح موضوعات این‌چنینی احساسات بسیاری را جریحه‌دار می‌کند، اضافه کرد:« بهانه‌هایی همچون اگر این افراد دست‌فروشی نکنند برای خرج و مخارج خود چه باید بکنند و دست‌فروشی از دزدی بهتر است برای عدم اقدامات و راهکارهای مناسب و قانونی در این زمینه است چراکه در اصل جمع‌آوری و ساماندهی دست‌فروشان کار بسیار سختی است و شاید هیچ مسئولی زیر بار انجام این اقدام نرود و هیچ فردی تبعات آن را نپذیرد.»

       این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «معتقدیم که گاهی نظم آن‌قدر مهم می‌شود که عدالت باید فدای آن شود چراکه رسیدن به عدالت برای تک‌تک افراد ممکن نیست.»به گفته صابری به‌طورقطع برخی از دست‌فروشان نیازمند هستند اما برای ایجاد نظم گاهی باید عدالت را قربانی کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: